کد خبر: ۳۹۹۳۹۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۰۹ آبان ۱۳۹۵
تحلیلگر سوری:
تحلیلگر سیاسی سوریه اتحاد ارتش‌های این کشور با عراق را تنها راه ممانعت از تعقیب و گزیر داعش بین مرزهای 2 کشور توصیف کرد و گفت: تنها امید باقیمانده برای آمریکا تشکیل کانونی برای گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو در رقه است.

به گزارش پایگاه 598، «اخیل عید»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق اشاره وزیر دفاع آمریکا به نزدیک بودن عملیات آزادسازی رقه در سوریه را کم اهمیت خواند.

وی با بیان اینکه همه برآوردها حاکی از ناتوانی آمریکا در ورود مستقیم یا غیر مستقیم از طریق ایادی مزدور خود به نبرد رقه است، گفت: نیروهایی که تحت پوشش آمریکا وارد رقه شوند نمی‌توانند حضور خود را در آنجا تثبیت کنند چون ارتش سوریه و متحدانش به محض پایان نبرد حلب عازم  رقه می‌شوند.

آمریکا حلب را از دست رفته می‌بیند

عید با اشاره به اینکه اعلام نبرد رقه با تحولات میدانی سوریه و بخصوص در محله‌های شرقی حلب ارتباط محکمی دارد، گفت:در پی ساقط شدن طرح سرنگونی نظام سوریه، نقشه تازه آمریکا برای سوریه ایجاد کانتونی برای تروریست‌ها و تثبیت حضور آنها در آنجا به عنوان مقر معارضان میانه‌رو سوری شده است.

تحلیلگر سوری افزود: آمریکا تصمیم داشت محله‌های شرقی حلب را مقر معارضان میانه رو قرار بدهد اما با ناکامی در تحقق این هدف نگاه‌های آمریکا به سوی رقه دوخته شد تا آنجا را از داعش گرفته و به آنهایی که معارضانه میانه رو می‌خواند تحویل بدهد.

عید تاکید کرد: پیروزی قریب الوقوع ارتش سوریه و متحدانش در حلب کمر تروریست‌ها و گردانندگان آنها را خواهد شکست، چون یکسره شدن نبرد حلب به معنای پایان هر گونه تثبیت حضور تروریست‌ها در شهری بزرگ است .

وی  با اشاره به اینکه تروریست‌ها هیچ نقطه ثقلی محکمی در ریف‌های استان‌های سوریه نیز ندارند، گفت: ریف‌های لاذقیه، حمص، حماه و حسکه از کنترل گروه‌های تروریستی خارج شده و در حالی که نفوذ آنها در ریف درعا ضعیف است  با تهدید بزرگی در ریف‌های حلب روبرو هستند.

ادلب هرگز کشوری برای تروریست ها نخواهد شد

تحلیلگر سوری گفت: تمرکز بزرگ تروریست‌ها در ادلب به این معنا نیست که آنها می‌توانند کشوری برای خود در آنجا تشکیل بدهند آن هم به دلیل جغرافیای کوچک این منطقه و موقعیت غیر قابل جدایی آن از خاک سوریه است.

عید گفت: اما همه برآوردها موید این است که رقه تنها امید باقی مانده برای آمریکاست تا کانتونی برای تروریست‌ها در آنجا تشکیل بدهد.

وی یورش ترکیه به بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه را صرفا برای ارعاب و قدرت‌نمایی توصیف کرد و گفت: زمان اشغالگری نظامی از طریق یورش نظامی یک کشور در خاک کشوری دیگر به سر آمده و هیچ ارتش کشوری نمی‌تواند در خاک دشمنش دوام بیاورد.

تحلیلگر سوری گفت: این قضیه درباره داعش و دیگر گروه‌های مسلح بیگانه در خاک سوریه صدق می‌کند چون هر چقدر این گروه‌ها دست به اقدامات وحشتناک و تروریستی بزنند اما نمی‌توانند در جایی که به خودشان تعلق ندارد دوام آورند و سرنوشت آنها جز ترک آنجا نیست.

لزوم وحدت ارتش های عراق و سوریه در مبارزه با داعش

عید در خصوص نبرد موصل و ورود شمار زیادی از عناصر داعش به سوریه در پی آغاز این عملیات گفت: بر ارتش عراق واجب نیست که مبارزه با داعش را به مرزهای خود محدود کند، کما اینکه ارتش سوریه نیز نباید مبارزه با داعش را به خاک سوریه محدود کند.

وی افزود: هر 2 ارتش سوریه و عراق باید همدوش یکدیگر به مقابله با حمله تروریسم به خاک کشورشان بروند و به تعقیب و گریز داعش در مرزهای خود پایان بدهند.

تحلیلگر سوری گفت: نیروهای همپیمان سوریه از جبهه مقاومت و در راس آن ایران به میدان نبرد سوریه و عراق برای مبارزه با داعش آمده‌اند چون مبارزه با داعش به طور خاص و تروریسم به طور کلی نبردی مشترک و شرافتمندانه محسوب می‌شود که محدود به مرزهای کشوری مشخص نیست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها