کد خبر: ۴۰۰۵۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۱۸ آبان ۱۳۹۵
مردم سیستان و بلوچستان 2 تن کلوچه محلی را برای پذیرایی از زائران حسینی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی آماده کرده تا در موکب هایی به حد فاصل 90 کیلومتری نجف تا کربلا بین زائران پیاده حسینی توزیع شود
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، طی چند سال اخیر ایرانیانی که به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند، همواره از پذیرایی موکب‌های عراقی به عنوان یکی از خاطره انگیزترین لحضات سفر اربعین نام می‌برند.
 
اما پذیرایی از زائرین اربعین تنها به کشور عراق محدود نشده و عزادران اربعین از هر راه زمینی قبل از ورود به داخل خاک عراق نیز مورد پذیرایی موکب‌داران خودجوش مردمی در کشورهای همسایه عراق نیز قرار می‌گیرند.
 
اما در این میان ایرانیان به صورت ویژه میزبان زائرین پاکستانی هستند که به صورت زمینی پس از طی صدها کیلومتر از خاک ایران وارد عراق می شوند.
 
زائرین مظلوم پاکستانی در حالی  ۷۰۰ کیلومتر جاده های گاه خاکی و نامطلوب در پاکستان طی می‌کنند که همواره در مسیر رسیدن به ایران، این زائرین با کمینگاه های وهابیون افتخار شهادت را نیز در راه اربعین حسینی را در کارنامه خود دارند.
 
طبق آمار برخی مسئولین دولتی در حالی در سال گذشته 21 هزار نفر زائران پاکستانی وارد سیستان و بلوچستان شدند که تا کنون 20 هزار زائر پاکستانی وارد استان شده و پیش بینی می شود امسال بیش از 50 هزار زائر وارد کشور شوند.
 
اما نکته جالب توجه آنکه که امسال 60 هیات از اقشار مختلف مردم در ارائه خدمات به زائران پاکستانی در میرجاوه، زاهدان و پایانه ها مشغول به فعالیت هستند.
 
 
براساس گزارش رسانه ها مردم سیستان و بلوچستان 2 تن کلوچه محلی را برای پذیرایی از زائران حسینی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی آماده کرده تا در موکب هایی به حد فاصل 90 کیلومتری نجف تا کربلا بین زائران پیاده حسینی توزیع شود.
 
گفتنی است در این ایام شیرینی پزی‌ها این شهر و دیار به حالت نیمه تعطیل در آمده و روزانه 100 تا 150 کیلوگرم کلوچه تولید می کنند که این میزان در آستانه ی اربعین حسینی به 300 تا 400 کیلوگرم در روز هم می رسد.
 
اهل سنت پذیرای زوار حسینی شدند
 
حجت الاسلام اسماعیل تدینی مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصر هامون گفت: تا کنون 5 موکب، 3 موکب تشیع و 2 موکب اهل تسنن برای پذیرایی از زوار حسینی در شهرهای زاهدان و میرجاوه برپا شده است.
 
وی با بیان اینکه آستان قدس روزانه یک هزار غذا در اختبار موکب ها قرار می دهد، ادامه داد: امیدواریم نهادهای فرهنگی برای توزیع بسته های فرهنگی و مردم و خیرین نیز به این بخش بیشتر ورود پیدا کنند.
 
ستاد اربعین کاملاً خودجوش و مردمی تشکیل شده است
 
دبیر ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد راه‌اندازی این ستاد اینچنین بیان داشته: این ستاد به صورت کاملاً مردمی و خودجوش با هدف خدمت‌رسانی به شیعیانی که از مرز پاکستان جهت عزیمت به عراق و حضور در مراسم پیاده‌روی بزرگ اربعین وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند، شکل گرفته است.
 
 
وی افزود: ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان از 7 کمیته تشکیل شده که شامل فرهنگی، تبلیغات و روابط عمومی، پشتیبانی، شناسایی، آمار و ارزیابی، مشارکت‌های مردمی، مشارکت‌های دولتی و کمیته خدام و آموزش است. همچنین در نظر داریم در راستای خدمت‌رسانی به زائران خارجی که مدت کوتاهی در سیستان و بلوچستان اقامت دارند، از تمام ظرفیت‌های مردمی و دولتیِ امکان‌پذیر استفاده کنیم.
 
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ستاد در 4 محور اصلی فضاسازی شهری، امور زائرین ایرانی، امور زائرین پاکستانی و اعزام کاروان‌های خاص فعالیت خود را آغاز کرده است.
 
گفتنی است، همچنین تعدادی از اتوبوس های مستقر در زاهدان نیز به صورت رایگان و تعدادی به صورت نیم‌بها و با حداقل هزینه زائران پاکستانی را به پیاده‌روری اربعین می‌رسانند.
 
لازم به ذکر است زائران پاکستانی پس از حدود یک شبانه‌روز اسکان و استراحت در شهرستان‌های میرجاوه و زاهدان، به سمت مرز عراق حرکت کرده و در مسیر حرکت در ایران در چند نقطه دیگر تا رسیدن به مرز مشترک ایران وعراق مورد استقبال موکب‌های مردمی قرار خواهند گرفت.
 
حضور جدی آستان قدس رضوی به دستور حجت السلام والمسلمین  رئیسی
ستاد اربعین آستان قدس رضوی نیز که در سطح استان از اجتماع نیروهای موثر مردمی استان سیستان شکل گرفته با توجه ویژه و مساعدت جناب آقای رئیسی تولیت محترم آستان قدس رضوی با فراهم آوردن امکان حضور طلاب پاکستانی برای ارائه خدمات و مباحث فرهنگی و همچنین تامین بخش عمده هزینه بحث اسکان زائران و همچنین اطعام آنان نقش مهمی در پذیرایی از زورا بر عهده داشته است

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
-
۱۳:۵۸ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
درود بر ملت مسلمان ایران
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها