کد خبر: ۴۰۱۷۰۲
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۲۶ آبان ۱۳۹۵
ایلامی‌ها با مهمان‌نوازی ویژه‌ای که مختص خودشان است از میهمانان زائر پذیرایی می‌کنند. هر خانه اینجا بیت الحسین(ع) است و مردم این شهر مرزی با دل و جان به استقبال زائرین حسین می‌روند و با پخش نذری و مواد غذایی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند و این مردم از هیچ کوششی برای زوار دریغ نمی‌کنند. خدمت‌رسانی به زائرین امام حسین(ع) آنچنان باشکوه است که قلم و دوربین نیز از انعکاس این صحنه‌ها عاجز است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، با نزدیک شدن به اربعین حال و هوای مردم سراسر کشور حسینی می‌شود و در این‌بین مرزنشینان غرب کشور شور و حال دیگری دارند. این روزها مرز مهران میزبان زوار کربلاست، و جالب آن‌که همه عاشقی می‌کنند. سیل محبان حسین(ع) از اقصی نقاط ایران به این سمت روانه شده است.
 
مرز مهران اکنون امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز برای تردد به عتبات است، این قلب تپنده ایران‌زمین به دروازه عشاق تبدیل شده و بوی کربلا می‌دهد؛ و عشق به حسین را مجسم می‌کند و مملو از زائرانی است که می‌خواهند بر سفینةی النجاة بنشینند.
 
ایلامی‌ها با مهمان‌نوازی ویژه‌ای که مختص خودشان است از میهمانان زائر پذیرایی می‌کنند. هر خانه اینجا بیت الحسین(ع) است و مردم این شهر مرزی با دل و جان به استقبال زائرین حسین می‌روند و با پخش نذری و مواد غذایی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند و این مردم از هیچ کوششی برای زوار دریغ نمی‌کنند. خدمت‌رسانی به زائرین امام حسین(ع) آن‌چنان باشکوه است که قلم و دوربین نیز از انعکاس این صحنه‌ها عاجز است.
 
ذوق زیارت چنان انرژی و نشاطی به آنان بخشیده که با دوری و سختی راه بیگانه‌اند و تنها شوق رسیدن دارند. چشمی به مقصد دارند و قلبی تپنده که به عشق مولایشان می‌زند. ذکر یا حسین بر لب دارند و قدم‌به‌قدم میعادگاه را نزدیک‌تر می‌یابند. گویی زائران مرزها را درنوردیده‌اند و از مهران تا کربلا پلی انسانی زده‌اند.
 
عکس‌ها و خبرها نمایانگر حضوری پرشور است. عاشقان از پیر و جوان، خرد و میان‌سال در حال خلق حماسه‌اند. مرز مهران مملو از شیفتگانی است که نه با پا که با دل می‌روند. اینجا واقعاً حال و هوایش وصف‌ناشدنی است.
 
تردد بیش از 800 هزار نفر از مرز  مهران
 
محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار ما گفت:مردم استان ایلام با تمام توان و انرژی خود تلاش دارند تا از این امتحان الهی (میزبانی زائران عتبات عالیات) سربلند بیرون بیایند ضمن اینکه مسئولان نیز با تمام توان و با بهره‌گیری از امکانات در خدمات‌رسانی به زائران اهتمام ویژه دارند.
 
 
استاندار ایلام بابیان اینکه درمجموع از اربعین سال گذشته تاکنون 12 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌ها هزینه شده است، گفت: بحث امنیت و تردد راحت زائران از مرز مهران یک واقعیت است لذا نباید نسبت به این مرز که موردعلاقه عاشقان امام حسین(ع)، است تبلیغ سوء شود، هر چند خوشبختانه این تبلیغات تاثیری نداشته و  علی‌رغم تبلیغات منفی علیه مهران باز این مرز اولویت اصلی زائران است.
 
وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران پای‌کار هستند، افزود: اقدامات زیادی درزمینهٔ زیرساخت اربعین استان انجام‌شده اما با توجه حجم استقبال مردم جای کار بسیار دارد.
 
 30 درصد زائرانی که از مرز شلمچه و چذابه به کربلا می‌روند از مرز مهران برمی‌گردند
 
استاندار ایلام بابیان اینکه 30 درصد زائرانی که از مرز شلمچه و چذابه به کربلا می‌روند از مرز مهران برمی‌گردند، گفت: پارکینگ‌های مهران ظرفیت 120 هزار خودرو رادارند و روزانه امکان خروج 150 هزار نفر از مرز مهران وجود دارد  و در برگشت هم‌ظرفیت پذیرش روزانه‌ی مرز مهران 250 هزار نفر است.
 
مروارید اضافه کرد: از فردا تمام زائران مشکوک به بیماری از طریق ایستگاه‌های لیزری تحت کنترل قرار می‌گیرد و افراد مشکوک به بیماری با انجام آزمایش‌های لازم در صورت بیمار بودن قرنطینه می‌روند.
 
مروارید ادامه داد: تاکنون بیش از 800 هزار نفر از مرز مهران عبور کرده‌اند و برای بازگشت زائران هیچ مشکلی نداریم.
 
وی بابیان اینکه تردد زائران از طرف کشور عراق به‌صورت مانیتورینگ پایش و کنترل می‌شود، افزود: گروهک‌های تروریستی ازجمله داعش نمی‌توانند کوچک‌ترین خللی در امنیت منطقه ایجاد کنند.
 
استاندار ایلام در خصوص آخرین وضعیت پارکینگ های مهران گفت: هم اکنون در پارکینگ های شهر مهران حدود 80 هزار خودرو پارک شده ولی به همین میزان نیز ظرفیت خالی وجود دارد.
 
مروارید یادآور شد: پارکینگ بزرگ اربعین نیز در حومه شهر مهران ظرفیت پارک 50 هزار خودرو را دارد در حالیکه تاکنون تنها پنج هزار خودرو زائران در این مکان پارک شده است.
 
وی یکی از برنامه های استان ایلام برای بازگشت زائران از آیین اربعین را استفاده از مسیر مهران - دهلران اعلام کرد و افزود: این کار باعث کاهش بار ترافیکی جاده مهران - ایلام می شود ضمن اینکه سال گذشته حدود 25 درصد زائران از این مسیر برای بازگشت تردد کردند.
 
حرکت جهادی سپاه در مهران
 
سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام نیز به مانند سالهای گذشته حرکت جهادی خود را مرز مهران ادامه داده و اینبار نیز در حال خدمکت رسانی به زائران اربعین حسینی است.
 
سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام نیز به مانند سالهای گذشته حرکت جهادی خود را مرز مهران ادامه داده و اینبار نیز در حال خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی است.سردار سید صادق حسینی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام در گفتگو با خبرنگار رجا نیوز اظهار کرد:ظرفیت اسکان هشت هزار زائر در شبانه روز با راه اندازی 2 اردوگاه در مرز مهران فراهم است و در شرایط اضطراری امکان افزایش ظرفیت اسکان تا 12 هزار نفر نیز وجود دارد.
 
سردار حسینی یادآور شد: 2 بیمارستان صحرایی بسیج جامعه پزشکی کرمانشاه و سپاه امیرالمومنین(ع) استان با 65 نفر کادر پزشکی و تخصصی در هفت رشته تخصصی در مرز مهران مستقر هستند.
 
فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام گفت: همچنین بیمارستان 100 درصد صحرایی توسط نیروی زمینی سپاه در مرز مهران راه اندازی شده که دارای اتاق عمل و 70 نفر کادر پزشکی است.
 
سردار حسینی تاکید کرد: 150 هزار نسخه بروشور زیارت عاشورا و سایر ادعیه بین زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران توزیع شده است.
 
وی اضافه کرد: با توجه به احتمال یکطرفه شدن جاده مهران ایلام در زمان بازگشت موج زائران، یک دهنه پل به طول 63 متر و عرض شش متر در کنار رودخانه گاوی در مسیر مهران - ملکشاهی توسط سپاه احداث شد تا روند تردد در این نقطه با سهولت بیشتری انجام شود.
 
 
وی با بیان اینکه 350 نیروی سپاه برای خدمات رسانی به زائران در مرز مهران مستقر شده اند، گفت: 15 ایستگاه صلواتی در شهر مهران تا پایانه برای توزیع غذا و همچنین 200 آشپزخانه کوچک به منظور پذیرایی از زائران توسط سپاه ایجاد شده است.
 
فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام گفت:600 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران اربعین حسینی از مرز بین المللی مهران به شهرهای مبدا بصورت رایگان اختصاص یافته است.
 
تمهیدات ویژه نیروی انتظامی در مرز مهران
 
سردار نورعلی یاری فرمانده انتظامی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار رجا نیوز گفت: با تلاش و همکاری مسئولان و جدیت نیروهای انتظامی تردد زائران بدون مشکل از مرز مهران انجام می شود و مشکل خاصی در این ایام نداشته ایم.
 
به گفته وی، در 2 روز گذشته کندی در تردد زائران ایجاد شد که بدلیل عدم تعادل میان زائران خروجی از کشور و ورودی به مرز زرباطیه عراق بود که با تعامل و همکاری طرف عراقی و افزایش ظرفیت ورودی در مرزهای این کشور این مشکل بر طرف شد.
 
سردار یاری تاکید کرد: بسترهای لازم برای تامین امنیت زائران در استان ایلام و مرز مهران بخوبی از سوی نیروهای انتظامی با همکاری دیگر نیروهای نظامی و امنیتی فراهم شده و در این ارتباط نیز مشکلی وجود ندارد.
 
وی یادآور شد: از انتهای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه تا نقطه صفر مرزی مهران به مسافت 160 کیلومتر نیروهای پلیس راه و پلیس پیشگیری در قالب تیم های ثابت و سیار مستقر شده و بر تردد زائران نظارت می کنند.
 
فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: با توجه به کم عرض و 2 طرفه بودن جاده های ارتباطی این استان با تلاش های انجام شده برای مناسب سازی زیرساخت ها در 2 هفته اخیر کمترین سوانح جاده ای را در این استان داشته ایم.
 
وی اضافه کرد: از همه رانندگان وسایل نقلیه درخواست داریم به منظور حفظ جان خود و سرنشینان از سرعت و سبقت غیر مجاز خودداری کرده و با رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی از عجله و شتاب پرهیز کرده و با ماموران پلیس همکاری کنند. 
 
به گفته وی، در 2 روز گذشته حدود هشت هزار زائر فاقد مدارک قانونی در مرز مهران شناسایی و توسط پلیس با استفاده از اتوبوس های موجود در پایانه مرزی مهران به شهرهای مبدا باز گردانده شدند.
 
فرمانده انتظامی استان ایلام از همه زائران خواست برای خروج از کشور حتما مدارک قانونی را برای سهولت در خروج از مرز همراه داشته و سپس به مرز مهران مراجعه کنند در غیر این صورت اجازه خروج به آنها داده نخواهد شد.
 
زائران بدون ویزا؛ عامل اصلی مشکلات مرز مهران
 
شهر مرزی مهران که در دوران جنگ آسیب های جدی در زمینه زیرساخت ها دیده کماکان با نبود امکانات بخصوص در زمینه راهسازی است و همین امر باعث بروز مشکلات بسیاری در این شهرستان شده است.
 
اصلی ترین مشکلی که باعث شده تا این روزها کار ورود و خروج زائران اربعین را مختل نماید،حضور زائران بدون ویزا در مرز است؛با وجود اعلام قبلی مسئولان مبنی بر خروج از کشور به شرط داشتن ویزا و گذرنامه؛اما هستند افرادی که به مرز مهران مراجعه و خواهان خروج از کشور شده اند و همین امر کار را برای مسئولان و بخصوص نیروهای انتظامی سخت کرده است.
 
 
مهران؛ نیازمند توجه ویژه مسئولان
 
اربعین فرصت خوبی برای شناساندن مهران به ایران هست كه در سه سال گذشته با اجرای همایش بزرگ پیاده روی اربعین مهران بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد.
 
با همت مردم و همکاری مسولین تا حدود زیادی میزبانان خوبی برای زایرین ابا عبداله الحسین (ع) بوده ولی  وجود نقص ها و کمبود ها بر هیچ کسی پوشیده نیست . البته تمام کسانی که در بطن کار بودند بر این گفته صحه خواهند گذشت که کمبود ها و نقص ها مربوط به امکانات موجود استان و شهرستان بود و مردم با تمام وجود در خدمت مهمانان ویژه خود بوده اند .
 
ساخت چندین پل و تعریض جاده ، روشنایی مسیر  شهر مهران تا مرز ( با توجه به پیش بینی پیاده روی شبانه ) احداث پارکینگ ، بهسازی کمربندی های شرقی و غربی شهر و ... از جمله اقدامات مهمی بود که در دستور کار مسولین اجرایی قرار گرفت که متاسفانه تمام آن كارها تا كنون  به سر انجام نرسید و اين فرصت خوب كه برای مطالبه از مسولین کشوری در راستای پیشرفت شهرستان ، اربعین قدرت چانه زنی مسولین استان و شهرستان را بالا برده ... به خوبی از آن استفاده  نشده  است.
 
گواه این مدعا عدم تکمیل بعضی از طرح ها و پروژه های فوق است كه امید است مسولین استانی و شهرستانی با تکیه به توانایی خود و استفاده از فرصت پیشرو گام بلندی در راستای پیشرفت شهرستان و طبع آن استان ایلام بر دارند  تا در سالهای آینده شاهد حضور میلیونی زائران در مرز مهران بدون هیچ مشکلی باشیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها