کد خبر: ۴۰۲۲۶۶
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۰۱ آذر ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598، روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « گلابي‌هاي «هوايي» نمي‌رسند! » نوشت: « حالا همه چيز در كما فرو رفته است؛ پرواز پرنده‌هاي امريكايي در آسمان ايران كه منتفي شد و اتوبوس‌هاي هوايي فرانسوي هم يك گام به عقب نشسته‌اند. «گلابي» برجام نرسيد و همه چيز مبهم مانده است تا شايد دوباره فروشي برجام سود بيشتري براي شركت‌هاي غربي فراهم كند!

ترامپ به رياست‌جمهوري امریکا رسيده است و مشاوران و حلقه نخست اطراف وي با حملات مكرر به ايران از تنگ‌تر شدن دايره تحريم‌ها چه با برجام و چه بي‌برجام مي‌گويند. زماني كه رئیس‌جمهور تعدادي از وزراي خود را به پاريس برد وزير راه و شهرسازي را سر ميزي نشاند كه قرار بود نتيجه امضاها به ورود 118 ايرباس بينجامد. پس از اين قرارداد كه از اساس اولويت‌دار‌بودنش در اقتصاد محل بحث شد و اما و اگرهايي كه عاقبت كار را در هاله‌اي از ابهام قرار داد، بوئينگي‌ها نيز وارد گود شدند و حاضري زدند. بوئينگ امريكا با مقامات و سناتورهاي اين كشور نشست و برخاست كرد تا مجوز فروش هواپيماهاي خود را به ايران دريافت كند.

رقابت ايرباس و بوئينگ براي حضور در ايران موجب بي‌محلي دولت به ساير شركت‌هاي سازنده هواپيماها شد و از قضا اراده بوئينگ براي حضور در كشور را خروجي ديپلماسي هوايي خود دانستند. تعدادي از دولتمردان گفتند كه با باز شدن بند تحريم ها هواپيماسازها براي حضور در ايران با هم رقابت مي‌كنند و ما خوشبخت اين رقابت هستيم. اما ترامپ كه آمد وضعيت به هم ريخت و در نخستين اقدام پس از مشخص شدن رئيس‌جمهور آينده امريكا كنگره اين كشور ممنوعيت فروش هواپيما به ايران را تصويب كرد.

بوئينگي‌ها كه در چند ماه اخير نسبت به اين موضوع اعتراض مي‌كردند امروز تغيير موضعي اساسي داده‌اند: «هر چه ترامپ بخواهد». مقامات شركت بوئينگ گفتند، اگر دولت ترامپ فروش هواپيما به ايران را ممنوع سازد، اين شركت به اين تصميم احترام خواهد گذاشت. تيم نيل، سخنگوي سياستگذاري عمومي هواپيماهاي تجاري بوئينگ در اين باره گفت: «(اين قرارداد) وقتي اتفاق بيفتد، اتفاق خواهد افتاد.» اما در فرانسه شركت هواپيماسازي ايرباس با اشاره به رأي مجلس نمايندگان امريكا در خصوص توقف فروش هواپيما به ايران و پيروزي ترامپ اعلام كرد اين شرايط يك «وضعيت بلاتكليفي» را براي ايرباس در زمينه فروش هواپيما به ايران پديد آورده است. »
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها