کد خبر: ۴۰۲۶۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
با اجرای نظام آموزشی 6-3-3 باید نیروهای جدید برای پایه ششم ابتدایی جذب شوند اما در این میان آموزش و پرورش با بیش از 75 هزار معلم مازاد تا سه سال پیاپی مواجه خواهد شد که به طور قطع بسیاری از آنان حاضر به تغییر مقطع و انتقال به دوره ابتدایی نیستند.

مهر، اعلام اجرای نظام آموزشی 6-3-3 در سال تحصیلی آینده موجب به وجود آمدن مسائل مختلفی در آموزش و پرورش شده است؛ مسائلی همچون آماده نبودن کتابهای پایه ششم، مشخص نشدن نیروهای انسانی در این پایه، بررسی فضای آموزشی برای این پایه و... . اگرچه مسئولان آموزش و پرورش تاکنون پاسخ هایی درباره این مسائل ارائه داده اند اما هنوز هم نحوه اجرای این نظام روشن نیست.

برخی از کارشناسان آموزشی معتقدند که هر زمانی که نظام آموزشی جدید اجرا می شد، این مشکلات به طور طبیعی به وجود می آمد؛ پس چه بهتر که منتظر آماده شدن همه شرایط نماند و در حین اجرا مشکلات را برطرف کرد چرا که هیچ گاه همه امکانات به طور کامل فراهم نخواهد شد اما از سویی دیگر برخی از کارشناسان آموزشی معتقدند که اگر نظام جدید آموزشی از پایه اول ابتدایی اجرا می شد مشکلات کمتری به وجود می آمد و فرصت بیشتری برای حل مسائل در طول پنج تا شش سال بود.

اما به هر حال وزیر آموزش و پرورش راه حل اول را برگزید و ترجیح داد که مشکلات و مسائل ناشی از اجرای نظام 6-3-3 را در حین اجرای طرح برطرف کند و این نظام را از پایه پنجم ابتدایی آغاز کند.

هم اکنون در کنار سایر پرسش ها و مسائلی که در خصوص نظام آموزشی جدید پیش آمده و به گفته حاجی بابایی کمیته سند تحول بنیادین در حال بررسی و حل آن است؛ "موضوع نیاز به جذب نیرو در پایه ششم ابتدایی از یک سو و مازاد نیرو در دوره راهنمایی " مطرح است.

اظهار نظر ها درباره تامین معلمان ششم ابتدایی

مسئولان مختلف آموزش و پرورش در مواجه با این پرسش واکنشهای متفاوتی نشان دادند که در مواردی شبیه به هم و در موضوعاتی با یکدیگر متناقض هستند.

اولین واکنش مربوط به وزیر آموزش و پرورش بود، حاجی بابایی در حاشیه همایش هوشمند سازی مدارس در پاسخ به پرسش مهر در این باره تاکید کرد که : "در خصوص نیروی آموزشی هیچ مشکلی نداریم چرا که همه نیروها در اختیار ما هست و در همین فصل زمستان 60 هزار نیرو آموزش عمومی دوره ابتدایی می بینند و به همین میزان در فصل بهار دوره ویژه ششم ابتدایی را خواهند دید".

پس از آن هنگامی که "سید علی یزدی خواه" مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با این پرسش مهر مواجه شد که " برای تامین نیرو در پایه ششم ابتدایی چه خواهید کرد؟" گفت: برای سال تحصیلی 92-91 در پایه ششم ابتدایی نیاز به سه هزار و 200 معلم داریم که با استفاده از نیروی انسانی موجود، آن را تامین خواهیم کرد و احتیاجی به استخدام نیروی جدید از بیرون نداریم.

مسئول  اظهار نظر در باره تامین نیرو در پایه ششم 
حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص نیروی آموزشی هیچ مشکلی نداریم؛ نیروهای موجود را ساماندهی می کنیم
سید علی یزدی خواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برای سال تحصیلی 92-91 در پایه ششم ابتدایی نیاز به سه هزار و 200 معلم داریم که با استفاده از نیروی انسانی موجود، آن را تامین خواهیم کرد؛ قرار نیست از نیروهای بازنشسته استفاده کنیم
رحیم زمانی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران 12 راه حل  برای تامین نیرو در پایه ششم ابتدایی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از معلمان بازنشسته است.
شیرزاد عبدالهی، کارشناس مسائل آموزشی معلم بازنشسته فاقد انرژی کافی است و معلومات و روشهای آموزشی و تربیتی او به روز نیست؛ به علاوه صرف هزینه برای آموزش بازنشستگان کاری بیهوده است

جدول اظهار نظرها درباره تامین نیرو در پایه ششم

اما رحیم زمانی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران در این باره جزئی تر سخن گفت و اظهار داشت که 12 راه حل  برای تامین نیرو در پایه ششم ابتدایی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از معلمان بازنشسته است.

زمانی گفته است:  استفاده از نیروهای نهضت سواد آموزی، بکارگیری یک هزار و 400 نیروی حق التدریس و افزایش سرباز معلم را از راه حل های دیگر تامین نیرو برای پایه ششم ابتدایی است.

به کارگیری نیروهای بازنشسته در حالی از سوی زمانی و پس از آن واسعی مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است که یزدی خواه این موضوع را به طور کامل تکذیب کرده و گفته است که " به هیچ عنوان قرار نیست از نیروهای بازنشسته استفاده کنیم".

اظهار نظرات درباره نیروهای مازاد دوره راهنمایی

یکی از موضوعاتی که در اجرای نظام آموزشی جدید به وجود می آید، مبهم بودن ادامه شغل معلمان دوره راهنمایی است، پرسش به وجود آمده این است که " با حذف ترتیبی و موقتی پایه اول راهنمایی در سال تحصیلی آینده و پس از آن پایه دوم راهنمایی در سال تحصیلی 93-92 و سپس پایه سوم در سال تحصیلی 94-93 ، تکلیف معلمان و نیروهای انسانی این سه پایه چه می شود و آنها در چه پست هایی به کار گرفته می شوند؟"

مسئولان آموزش و پرورش در این باره هم اظهارات متفاوتی داشته اند. به طور نمونه یزدی خواه از ساماندهی معلمان این پایه در دوره های دیگر خبر داده است که می توان این برداشت را کرد که آموزش و پرورش شهر تهران قصد دارد نیرو های مازاد موقتی موجود در دوره راهنمایی را در پایه ششم ابتدایی به کار گیرد.

 مسئول  اظهار نظر
 ابرهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه  با حذف موقتی اول راهنمایی مشکلی پیش نمی آید، ضمن اینکه گفته ایم معلمان دوره راهنمایی را مجبور به انتقال به دوره ابتدایی نکنند
 سید علی یزدی خواه ، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران  نیروهای موجود را در پایه های دیگر ساماندهی خواهیم کرد
 رحیم زمانی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران  نیروهای موحود را در پایه های دیگر راهنمایی و یا متوسطه به کار می گیریم
 شیرزاد عبدالهی، کارشناس مسائل آموزشی  در اولین سال اجرای طرح، مدارس راهنمایی با دوسوم ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند و یک سوم معلمان و کادر اداری مدارس راهنمایی یعنی حدود 75 هزار نفر در لیست افراد مازاد بر نیاز قرار می‌گیرند

جدول اظهار نظرها درباره مازاد نیرو راهنمایی در سال آینده

این در حالی است که "ابراهیم سحرخیز" معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره به مهر گفت که " هم اکنون ما به دلیل کمبود نیرو حق التدریس به معلمان راهنمایی پرداخت می کنیم و با حذف موقتی اول راهنمایی مشکلی پیش نمی آید، ضمن اینکه گفته ایم معلمان دوره راهنمایی را مجبور به انتقال به دوره ابتدایی نکنند".

و رحیم زمانی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران نیز گفت: از معلمان پایه اول راهنمایی که در سال آینده کلاسی ندارند، در پایه های دیگر راهنمایی یا دوره متوسطه استفاده می کنیم.

مازاد 75 هزار نیرو در طول سه سال

اما شیرزاد عبدالهی، کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به موضوع نیروی انسانی در نظام آموزشی جدید گفت: شاید اصلی‌ترین مشکل اجرای طرح، نیاز به جابه‌جایی احتمالی معلمان از دوره راهنمایی به دوره ابتدایی است؛ کاری که در نگاه اول ساده به نظر می رسد. در اولین سال اجرای طرح، مدارس راهنمایی با دوسوم ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند و یک سوم معلمان و کادر اداری مدارس راهنمایی یعنی حدود 75 هزار نفر در لیست افراد مازاد بر نیاز قرار می‌گیرند.

معلمان راهنمایی به ابتدایی نمی روند

وی با تاکید بر اینکه طرح انتقال معلمان راهنمایی به ابتدایی منتفی است، گفت: به دلیل مزیت کار در دوره راهنمایی حتی یک درصد دبیران راهنمایی داوطلبانه حاضر به تغییر مقطع و انتقال به دوره ابتدایی نیستند و از طرفی نمی‌توان به صورت اجباری آنها را منتقل کرد و به دوره ابتدایی فرستاد بنابر این معلمان مازاد خواه ناخواه در دوره راهنمایی می‌مانند.

این کارشناس مسائل آموزشی پیش بینی کرد که عده‌ای از معلمان مازاد  در پست‌های کم اهمیت سازماندهی شوند، اما اکثر آنها باید عنوان معلم رزرو و معلم مازاد را از آن خود کنند؛  این مشکل تا 3 سال ادامه دارد زیرا در دو سال بعدی به ترتیب مدارس راهنمایی کلاس دوم و سوم نخواهند داشت.

عبدالهی درباره تامین نیرو در پایه ششم ابتدایی نیز گفت: آموزش و پرورش به 50 تا 60 هزار معلم ابتدایی آموزش دیده و پر انرژی برای حضور در کلاس ششم نیاز دارد؛ ممکن است بتوان 20 درصد معلمان کلاس ششم را از نیروهای مازاد دوره ابتدایی تامین کرد اما 80 در صد کلاس‌ها بدون معلم می‌مانند.

معلم بازنشسته فاقد انرژی و روزآمدی است

وی با اشاره به 12 راهکاری که از سوی کمیته سند تحول بنیادین از قول زمانی عنوان شده گفت: مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران از بکارگیری نیروهای قراردادی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مدرسان مراکز تربیت معلم و معلمان حق‌التدریس خبر داده و اگر قبول داشته باشیم که معلمی کاری تخصصی است و نیاز به انرژی و دانش و تجربه و سواد دارد، هیچیک از این 5 راه حل کارساز نیست.

این کارشناس مسائل آموزشی تصریح کرد: معلم بازنشسته فاقد انرژی کافی است و معلومات و روشهای آموزشی و تربیتی او به روز نیست؛ به علاوه صرف هزینه برای آموزش بازنشستگان کاری بیهوده است زیرا افراد در سن بازنشستگی به زحمت مطالب و روشهای جدید را می‌آموزند و اگر هم بیاموزند به کار نمی گیرند.

وی تاکید کرد: همچنین استفاده از معلم خسته نوبت صبح برای پر کردن کلاس‌های ششم ظلم مضاعف به دانش‌آموزان است. 

به هرحال تا اجرای نظام آموزشی جدید کمتر از هشت ماه باقی مانده است و باید منتظر ماند و دید که مسئولان آموزش و پرورش چه راه حل و تصمیمی را برای تامین نیرو در پایه ششم از یک سو و نحوه بکارگیری نیروهای مازاد موقتی در دوره راهنمایی خواهند گرفت؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها