کد خبر: ۴۰۳۱۲۴
زمان انتشار: ۰۸:۵۶     ۰۹ آذر ۱۳۹۵
دولت و مجلس چه پاسخي دارند؟
رهبر معظم انقلاب بروز اين مشکلات را ناشي از عجله در انجام کار خواندند و افزودند: "وقتي عجله داريم که کار را زودتر تمام کنيم و به جايي برسانيم، از جزئيات غفلت مي‌کنيم و گاهي غفلت از يک امر جزيي، موجب ايجاد رخنه و نقطه‌ سلبي در آن کار مي‌شود، بنابراين بايد مراقب بود که کارها متين، محکم و با شتاب مناسب انجام شود."
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه رسالت، رهبر معظم انقلاب  اخيرا  در ديدار فرماندهان و مسئولان نيروي دريايي ارتش با اشاره به قضاياي مذاکرات هسته‌اي، تاکيد فرمودند: "در اين مذاکرات بحث هاي فراواني راجع به تحريم ها شد اما اکنون در کنگره آمريکا، مسئله تمديد تحريم ها را مطرح مي‌کنند و مدعي هستند که اينها، تحريم نيست، بلکه تمديد است."شروع کردن يک تحريم" با "دوباره شروع کردن آن پس از پايان زمانش" فرقي نمي‌کند و اين دومي نيز تحريم و نقض تعهدات قبلي از سوي طرف مقابل است."

ايشان بروز اين مشکلات را ناشي از عجله در انجام کار خواندند و افزودند: "وقتي عجله داريم که کار را زودتر تمام کنيم و به جايي برسانيم، از جزئيات غفلت مي‌کنيم و گاهي غفلت از يک امر جزيي، موجب ايجاد رخنه و نقطه‌ سلبي در آن کار مي‌شود، بنابراين بايد مراقب بود که کارها متين، محکم و با شتاب مناسب انجام شود."

در خصوص سخنان رهبر معظم انقلاب نکاتي وجود دارد که بايد نسبت به آن توجه نمود: نخست اينکه مقامات آمريکايي نمي توانند تمديد دوباره تحريم ها عليه ايران را موضوعي طبيعي و عادي جلوه دهند! بدون شک در صورتي که تحريم هاي ده ساله ايالات متحده آمريکا عليه ايران تمديد شود( چه در دو ماه آتي و چه در دوران ترامپ رئيس جمهور بعدي آمريکا) مصداق عيني نقض توافق هسته اي محسوب مي شود. بديهي است که در اين صورت جمهوري اسلامي ايران حق پاسخگويي و مواجهه با بدعهدي ايالات متحده آمريکا را خواهد داشت.

نکته بعدي در اين خصوص، به تعجيل در امضاي توافق هسته اي ميان ايران و اعضاي 1+5 باز
مي گردد. در روز يک شنبه 11 مرداد 1394 و در حالي که هنوز بررسي توافق هسته اي در کشورمان ادامه داشت، روزنامه رسالت در سرمقاله اي تحت عنوان " به کجا چنين شتابان" در خصوص برخورد و واکنش احساسي نسبت به توافق هسته اي و عدم بررسي دقيق آن هشدار داد. در بخشي از آن سرمقاله آمده بود:

"شتاب" بر سر تاييد صد درصدي متن برجام نقطه آسيب مواجهه حقوقي، راهبردي و سياسي ما نسبت به اين پديده محسوب مي شود. در آن سوي مرزها، هر روز شاهد تنش و جنجال نمايندگان و سناتورهاي  کنگره و کاخ سفيد بر سر تک تک مفاد ،ضمايم و تبصره هاي برجام و قطعنامه 2231 هستيم..... بسياري از متغيرها نيز بايد در اين معادله دخيل گردد تا در نهايت بتوان تصويري برگرفته از استراتژي ها و اصول ثابت و خدشه ناپذير سياست خارجي کشورمان را در قبال برجام و قطعنامه 2231 ترسيم کرد. بديهي است که در چنين معادله چند وجهي و همه جانبه اي  "شتابزدگي" و "مواجهه احساسي" مذموم بوده و  کمترين جايگاهي نخواهند داشت."

هم اکنون شاهد هستيم که ايالات متحده آمريکا هم در زمينه رفع تحريمها و هم در زمينه وضع تحريمهاي جديد و تمديد تحريمهاي قبلي در صدد سوء استفاده از خلاء هاي موجود در برجام بر آمده است. به عبارت بهتر، آمريکا نه تنها در قبال برجام بدعهدي مي کند، بلکه در صدد است در نقاط ضعف برجام نيز در راستاي منافع خود استفاده کند. اين رفتارهاي ايالات متحده آمريکا وبدعهدي هاي واشنگتن در دوران پسابرجام از همان لحظه توافق هسته اي قابل پيش بيني بود.

آنچه مسلم است اينکه لازم است لااقل در برهه زماني فعلي، با واکنشي قاطعانه در برابر بدعهدي هاي ايالات متحده آمريکا و سوء استفاده اين کشور از نقاط ضعف برجام، مانع از تشديد وقاحت کاخ سفيد و کنگره در قبال توافق هسته اي شويم. در اين خصوص لازم است دولت و مجلس شوراي اسلامي هر دو فعال و قاطع باشند. قرار گرفتن در موضع انفعال ، آن هم در برابر کشوري مانند آمريکا که به نقض بارزترين قواعد حقوقي جاري در نظام بين الملل شهرت دارد آفتي بزرگ محسوب مي شود. هم اکنون  زمان آن رسيده است تا احتمال نقض برجام از سوي ايالات متحده آمريکا را بالاتر از هر زمان ديگري در نظر گرفته و در مقابل نقض عهد واشنگتن پاسخ دندان شکن و قاطعانه اي را در نظر بگيريم.پاسخي که هم دموکراتها و هم جمهوري خواهان بدعهد را براي هميشه پشيمان سازد. وظيفه دولت و مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص بسيار سنگين است....


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها