کد خبر: ۴۰۴۱۷۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۱۷ آذر ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598، روزنامه جمهوری اسلامی دز سرمقاله امروز نوشت:

سعدالحدیثی، سخنگوی دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد حضور یا عدم حضور نیروهای خارجی در عراق پس از پایان جنگ علیه داعش به تصمیم بغداد بستگی دارد. وی افزود: هیچ نیروی خارجی در عراق علیه داعش نمی‌جنگد.
 
اظهارات سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق پاسخ رسمی به ادعای اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا محسوب می‌شود که گفته بود نظامیان آمریکائی و تعدادی از نیروهای ائتلاف علیه داعش حتی پس از سقوط داعش هم باید در عراق باقی بمانند.
 
این موضع گیری صریح دولت بغداد علیه گزافه گوئی‌های وزیر دفاع آمریکا در واقع سیلی محکمی به مقامات واشنگتن محسوب می‌شود که حد و اندازه خود را بدانند و اصول و معیارهای روابط و قوانین بین‌المللی را در محاسبات و مناسبات خود رعایت کنند.
 
این رفتار و موضع گیری تحکم آمیز اشتون کارتر یکبار دیگر ثابت می‌کند که مقامات آمریکائی استقلال و حاکمیت ملی سایر کشورها را به رسمیت نمی‌شناسند و خودشان را قیم دیگران می‌دانند و باور کرده‌اند که می‌توانند درباره سایر کشورها تصمیم بگیرند و خودسرانه عمل کنند.
وزیر دفاع آمریکا با این اظهارنظر خود در واقع اعتراف می‌کند که برای دولت و مقامات رسمی عراق کمترین ارزش و حقی قائل نیست و این مقامات پنتاگون و ارتش آمریکا هستند که حق دارند در مورد ادامه حضور نیروهای آمریکا در عراق تصمیم بگیرند.
 
قابل توجه اینکه سخنگوی رسمی دفتر نخست وزیری عراق موضوع مهم‌تری را گوشزد می‌کند و می‌گوید اساساً هیچ نیروی خارجی در عراق علیه داعش نمی‌جنگد. این بدان معنی است که نظامیان خارجی اعم از نیروهای آمریکائی و غیرآمریکائی که تحت پوشش «ائتلاف ضد داعش» در عراق حضور دارند، به کارهای دیگری سرگرمند و اساساً ماموریت اصلی و اقدامات آنها ربطی به مبارزه جدی علیه تروریسم و سرکوب داعش ندارد. اگرچه ائتلاف آمریکا گهگاه با تبلیغات پردامنه و لفاظی‌های رسانه‌ای مدعی حملات موثر علیه داعش است، ولی آنچه مقامات رسمی عراق از نقش واقعی آمریکا و سایر نیروهای ائتلاف می‌گویند، عملاً برعکس این ادعاها بوده است.
 
حملات مکرر هوانی جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکائی علیه نیروهای مقاومت مردمی عراق و اعضای حشدالشعبی با تلفات سنگینی که تحمیل کرده، یکی از جدی‌ترین مواردی است که با ادعاهای ائتلاف آمریکائی در تضاد و تناقض کامل قرار دارد. علاوه بر این برخی مقامات نظامی و گزارش‌های میدانی از صحنه عملیات نفس گیر علیه داعش در اطراف موصل نشان می‌دهد که ائتلاف علیرغم ادعاهای همیشگی خود، بخش اعظم درخواست‌های مقامات نظامی و عملیاتی عراق برای ایجاد پوشش هوائی و حمایت از عملیات زمینی را بدون پاسخ گذاشته و تعمداً با سکوت معنی‌داری از کنارناآ آن می‌گذرد و در نتیجه از یکطرف تلفات نیروهای عراقی ضد داعش را افزایش داده و از طرف دیگر فرصت‌های طلائی برای فرار تروریست‌ها یا تقویت جبهه تروریست‌ها علیه ارتش و نیروهای مقاومت به وجود آورده است. بر این موارد باید موارد متعدد کارشکنی آمریکا و سایر نیروهای ائتلاف علیه عملیات زمینی را هم افزود. آمریکا و متحدانش با جوسازی‌های رسانه‌ای و ایجاد تردید در صفوف نیروهای عملیاتی، عملاً بسیاری از فرصت‌ها برای غافلگیر کردن تروریست‌ها را تعمداً بر باد داده و در برخی موارد حتی از طریق هلی برد تروریست‌ها عملاً در جبهه تروریست‌ها فعال بوده است!
 
قطعاً مردم غیرتمند عراق و مقامات این کشور از خاطر نبرده‌اند که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا همان شخصی است که در آغاز شکل گیری بحران اخیر و پیشروی‌های برق آسای داعش به تمسخر و تحقیرارتش، دولت و نیروهای مقاومت، با لحن طعنه آمیزی ادعا می‌کرد که آنها انگیزه‌ای برای سرکوب داعش ندارند و قرار نیست نظامیان آمریکائی به جای عراقی‌ها با داعش بجنگند.
حالا که جنگ علیه داعش به مراحل پایانی رسیده و نیروهای غیرتمند عراقی کمر داعش را شکسته اند، همان شخص ادعا می‌کند که حتی پس از سقوط داعش هم باید نظامیان آمریکائی در عراق بمانند! عراقی‌ها فراموش نکرده‌اند که داعش و طیف وسیع تروریست‌های وحشی معلول طرح‌ها و سیاست‌های ضدانسانی آمریکا محسوب می‌شوند. کیست که نداند آمریکا در چارچوب طرح تشکیل «شوراهای بیداری» چه فجایعی را صورت داد و با سازماندهی مخفیانه بعثی‌ها توانست «هسته‌های تروریستی» در گوشه و کنار عراق را سازماندهی، تجهیز و هدایت کند. فجایعی که آمریکا از طریق «بلک واتر» و سایر پیمانکاران آمریکائی در عراق صورت گرفت، چگونه قابل اغماض است. مقامات عراقی بارها معترض بوده‌اند که سلاح‌های فوق پیشرفته‌ای که از طریق شوراهای بیداری به گروه‌های خارج از نظارت دولت بغداد تحویل گردیده، حتی در اختیار ارتش عراق و نیروهای رسمی کشور هم نیست.
 
علاو بر این، آمریکا و متحدانش از طریق تجهیز کردهای عراق به بهانه سرکوب داعش سرگرم تدارک طرح‌های تجزیه عراق هستند و این نگرانی و اعتراض هم بارها توسط مقامات رسمی عراق به طرف‌های آمریکا منعکس و حتی رسانه‌ای شده است.
 
ناگفته پیداست که آمریکا هنوز هم به داعش به عنوان یک فرصت برای توجیه ادامه حضور نظامی در عراق و منطقه می‌اندیشد و حتی برای لحظه‌ای خواهان نابودی تروریست‌ها نیست. علاوه بر این، با شکست داعش، حامیان تروریسم با تلخکامی احساس می‌کنند که در راه تحقق اهداف و برنامه‌های رسوای خود با موانع جدی مواجه شده‌اند و به همین دلیل واشنگتن، صرفنظر از اینکه داعش باشد یا نباشد، همچنان به ادامه حضور نظامی در عراق و منطقه فکر می‌کند و در این راه، حتی به کسب نظر و جلب موافقت عراق هم خود را بی‌نیاز می‌داند و دولت بغداد با جواب منفی به این خواسته، سیلی محکمی به گوش زمامداران آمریکائی نواخته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها