کد خبر: ۴۰۷۹۲۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۱۵ دی ۱۳۹۵
چند روز از حادثه مهیب تروریستی شب سال نو استانبول که داعش مسئولیت آن را پذیرفت می گذرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه خراسان، چند روز از حادثه مهیب تروریستی شب سال نو استانبول که داعش مسئولیت آن را پذیرفت می گذرد.
 
شکل عملیات و پیام های داعش نشان می دهد به زودی باید شاهد رویارویی دوجانبه و خونین داعش و آنکارا باشیم. مصاف ترک ها با تروریست های داعش در شهر الباب سوریه و کشته شدن شمار زیادی از عناصر این گروه، پاسخ فوری تروریست ها به دولت اردوغان در شهر استانبول و پیام شدید اللحن روز گذشته داعش به اردوغان و تهدید به عملیات بیشتر نشان می دهد باید منتظر مصاف جدی تری میان دو طرف باشیم.
 
به ویژه آنکه ترک ها مصمم به ورود به الباب و راندن نیروهای البغدادی هستند و این قطعا به معنای تحریک بیشتر داعش برای به خاک و خون کشاندن بیشتر ترکیه است. از سویی وضعیت بدنه نیروهای امنیتی ترکیه، ضعف ترک ها را برای مبارزه با داعش بیشتر نمایان کرده است. ضربات متعدد امنیتی در این کشور زمانی روی می دهد که دستگاه امنیتی این کشور در حال بازسازی خود پس از ماجرای کودتای نافرجام است. شکسته شدن تدابیر شدید امنیتی سال نو استانبول در عملیاتی با این حجم، ورود، خروج و مخفی شدن عامل ترور و ماجرای قتل سفیر روسیه گواهی بر این موضوع است.
 
علاوه بر اینکه در موضوع حادثه استانبول، ضعف دستگاه امنیتی را می توان به موازات وجود شکاف یا پایگاه اجتماعی همسو با تروریست ها در این دستگاه تلقی کرد که می تواند در آینده بار دیگر تکرار شود. همه آنچه گفته شد ذهن ها را به سمت چالش های امنیتی پیش روی ترکیه در آینده می برد. به خصوص که در بعد سیاسی نیز ترکیه در حال اتخاذ تصمیمات جدید و گذار به مرحله آتش بس در سوریه از طریق کشاندن گروه های مسلح وابسته به خود بر سر میز مذاکرات است. ترکیه که در موضوع سقوط جنگنده روس، دچار بحران اقتصادی به خصوص در حوزه گردشگری شد و پس از بهبود مجدد روابط با مسکو، این صنعت خود را در حال بهتر شدن می دید اکنون بار دیگر شاهد تأثیر پذیرفتن بخش های عمده اقتصادی و توریستی خود خواهد بود.
 
علاوه بر اینکه داعش نیز با این عملیات نشان داد که الزامی به انجام تکنیک های مشابه و سنتی در عملیات تروریستی ندارد و این بار با یک برنامه ریزی پیچیده تر وارد جنگ با کشورها شده است. به نظر می رسد ترک ها با خطا در محاسبه گمان می کردند که الباب تنها میدان جنگ آنها با داعش است اما اکنون فراتر از یک جنگ باز در الباب، این خیابان های ترکیه است که شاهد یک جنگ باز با طرفداران خلافت البغدادی در سرزمین آخرین خلیفه اسلامی سلطان عبدالحمید دوم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها