کد خبر: ۴۱۱۷۹۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
در میزگرد مجازی گروه رونق کسب و کار مطرح شد؛
در میزگرد مجازی هم اندیشی اعضای شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار؛ مهمترین اولویت‌ها در توانمندسازی اقتصادی زنان و ضرورت توانمندسازی اقتصادی و رفع موانع توسعه اشتغال بانوان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تهران فردا، با عنایت به برگزاری نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار با رویکرد بهینه کاوی تجربیات موفق زنان در حوزه‌های اقتصادی و کارآفرینی؛ دومین میزگرد مجازی گروه رونق کسب و کار، در خصوص «اهمیت اشتغال و توانمندسازی اقتصادی زنان»، «مهمترین اولویت‌ها در توانمندسازی اقتصادی زنان»، «مشاغل خانگی و فعالیت های تعاونی» و «ضرورت توانمندسازی اقتصادی و رفع موانع توسعه اشتغال بانوان» با حضور دست اندرکاران همایش و جمعی از اعضاء فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که خلاصه‌ای از گزارش آن در ادامه ارائه می‌گردد. 

زهرا اخوان نسب معاون بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این میزگرد اظهار داشت: در برنامه ریزی برای توانمندسازی اقتصادی زنان، باید با دقت لازم به مباحث فرهنگی، الگوهای شغلی مناسب برای زنان و دختران ارائه نمود.

رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار تصریح کرد: با توجه به افزایش سطح سواد در جامعه به ویژه در بین بانوان و تنوع مشاغل و مهارت ها در جامعه امروز، باید مشاغل جدید از جمله در حوزه مشاغل خانگی، مورد توجه و حمایت جدی قرار گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان و اتاق ایران گفت: بدیهی است در صورتی که در خانواده، بانوان شغلی را راه اندازی کنند به تدریج دیگر اعضا خانواده نیز جذب این شغل شده و یک کسب و کار خانوادگی موفق ایجاد می‌شود.

نسیم جوزدانی مشاور معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با بیان اینکه مشاغل خانگی می‌تواند فرصت ویژه ای برای توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی زنان در بستر خانواده باشد، عنوان کرد: در این راستا ارائه آموزش‌های لازم در قالب آموزش های فنی و حرفه ای، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی به منظور توسعه و تقویت مهارت های کارآفرینی برای بانوان بسیار حائز اهمیت است.

دبیر نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار خاطرنشان کرد: باید عملی کردن سیاست های تشویقی و حمایتی از طرح های مشاغل خانگی را با جدیت پیگیری کنیم.

زهرا ممتاز (قمشه ای) مشاور امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مهمترین موانع بانوان، کمبود سرمایه کافی برای شروع کسب و کار است که با شیوه شرکت تعاونی میتوانند از تجمیع سرمایه های اندک اعضاء و همچنین تجمیع مهارت و انرژی اعضاء، یک کسب و کار موفق راه اندازی نمایند.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار همچنین یادآور شد: با وجود ۱۰۲ گرایش کسب و کار در حوزه تعاونی، اگر بتوانیم جامعه زنان جویای کار را به مزایای کار تیمی و جمعی و شیوه تعاونی آشنا کنیم و دستگاه ها نیز ملزم به اجرای مزایای قانونی بخش تعاون باشند میتوانیم یک جهش اقتصادی نه تنها در حوزه زنان، بلکه در کل جامعه داشته باشیم.

سیده فاطمه ذوالقدر عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: در مذاکرات و مباحثات فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، همواره بر اهمیت تعاونی ها، بنگاه های زودبازده و همچنین مشاغل خانگی تاکید داشته و داریم.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار افزود: با پیگیری های به عمل آمده خوشبختانه یکی از مواد برنامه ششم توسعه کشور، به  موضوع گسترش تعاونی ها، بنگاه های زودبازده و مشاغل خانگی اختصاص یافته است.

فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در بحث توانمند سازی اقتصادی و توسعه کارآفرینی بانوان، توجه به فناوری های نوین و کسب و کار و مشاغل سبز بسیار اهمیت دارد.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار گفت: قطعا ظرفیت فضای مجازی برای گسترش کسب و کارهای حوزه فناوری به ویژه برای زنان و دختران، بسیار ارزشمند است و باید تغییر و تحول اساسی در این راستا ایجاد شود.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: برای تشویق و تقویت حضور زنان در عرصه های اقتصادی و بهره گیری از استعدادها و ظرفیت های کارآفرینی بانوان، باید امتیازات و تسهیلات ویژه ای اختصاص یابد.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار افزود: در این راستا لازم است بانک اطلاعات عملکرد تخصصی زنان با هدف هدایت راهبردی خبرگان حوزه های تخصصی گوناگون، با محوریت بانوان ممتاز و متخصص ایجاد شود.

زهرا سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید کرد: باید با جدیت تلاش نماییم تا طرح های اشتغال زایی و توانمندسازی اقتصادی زنان که در برنامه ششم توسعه کشور هم موادی را در این ارتباط اختصاص داده ایم اجرایی و عملیاتی شود.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در ادامه تصریح کرد: در این راستا علاوه بر بهره گیری از ظرفیت های بخش تعاون و کارگاه های کوچک زودبازده، حوزه هایی از قبیل فناوری های نرم و هویت ساز از جمله صنایع فرهنگی و هنری و کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات، که قابلیت دورکاری دارند و بصورت مشاغل خانگی قابل اجرا هستند، باید در اولویت باشند.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار درپایان خاطرنشان کرد: امیدواریم ضمن فراهم کردن بسترهای قانونی و حمایتی لازم و با تقویت خودباوری و امیدپروری در جامعه زنان، شاهد نقش آفرینی پررنگ تر زنان در اقتصاد مقاومتی و رونق کسب و کار در کشور باشیم.

بنا بر اعلام ستاد خبری گروه رونق کسب و کار؛ بخش های دیگری از گزارش این میزگرد، در ادامه منتشر خواهد شد.

 

گفتنی است؛ نخستین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار، به همت معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان برای اولین بار در کشور و با اهداف و محورهای زیر برگزار می‌گردد:

 

–  ترویج و توسعه فرهنگ نقش آفرینی زنان در راستای دستیابی به توسعه پایدار

 

–  استفاده بهینه از توانایی های زنان در حوزه های مختلف

 

–  بررسی روش‌های بهبود و کمک به اصلاح سیاست های حمایتی از زنان کار آفرین

 

–  تحلیل موانع حضور زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی

 

–  بررسی علل کاهش نرخ اشتغال زنان در دوره های اخیر

 

–  شناسایی روش های علمی و موثر در جذب استعدادهای بالقوه زنان

 

–  شناسایی روش های افزایش حضور زنان در عرصه فعالیت های کارآفرینی در سطح ملی و بین المللی

 

–  بررسی روش های ایجاد شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی میان زنان کارآفرین در سطح ملی، منطقه ای و جهانی

 

لازم به ذکر است، این همایش ملی، روز دوشنبه ۹ اسفندماه با حضور و سخنرانی جمعی از مسئولان و شخصیت ها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار خواهد شد.

 

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر، به سایت اتاق بازرگانی اصفهان به نشانی www.eccim.com مراجعه فرمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها