کد خبر: ۴۱۴۱۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۰     ۳۰ بهمن ۱۳۹۰


















نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌تواند، یکی از پرشکوه‌ترین، رقابتی‌ترین و در همین حال حساس‌ترین انتخاباتی باشد که پیامدها و تأثیرهاي مهمي بر امنیت ملی کشور در بر داشته باشد.

به گزارش رجانيوز، انتخابات برخوردار از مجموعه‌ای از ظرفیت‌های تهدیدزا و فرصت آفرین است. از یک طرف این انتخابات شاخصی برای ارزیابی ظرفیت‌های نافرمانی مدنی و قدرت بسیج اجتماعی جریان‌هاي تجدید نظرطلب است و از طرف دیگر سطح مقبولیت، کارآمدی و مشارکت سیاسی مردم را به نمایش می‌گذارد. به عبارتی، انتخابات مجلس نهم می‌تواند به ویژه در شرایط حساس فعلی، هم میزان واگرایی سیاسی و هم میزان هم‌گرایی سیاسی را به نمایش بگذارد و یا می‌تواند، میزان چالش‌های امنیتی کشور و میزان قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذارد.

رهبر معظم انقلاب تاكنون سه بار در ظرف ماه‌هاي اخير در مورد توطئه‌ها و چالش‌هاي امنيتي دشمن هشدار داده‌اند. از منظر بروز چالش‌های امنیتی برای انتخابات مجلس نهم، بخشی از چالش‌هایی را که برای این انتخابات می‌توان فرض کرد، همان چالش‌هایی است که به نوعی بر امنیت ملی ایران نیز مترتب است و بخشی از آن نیز ناشي از ماهیت محلی و منطقه‌ای انتخابات مجلس است.

برخی از مهم‌ترین چالش‌های امنیتی در سطح احزاب را در موضوعات زیر می توان برآورد كرد:

 

1- افزایش تنش بین احزاب و جناح‌های سیاسی درون حاکمیت

فضای پیش رو و قبل از انتخابات مجلس نهم فضایی همراه با ابهام، پیچیدگی و دارای نوعی نبود انسجام بین جناح های مختلف سیاسی است. از این لحاظ، این انتخابات از سه ویژگی جدید برخوردار است که آن را متفاوت از انتخابات پیشین مجلس می‌كند.

نکته اول به آرایش جریان‌ها و احزاب سیاسی بر می‌گردد که برخلاف انتخابات قبل قابل پیش بینی و مهندسی نیست. در انتخابات های قبلی، رقابت اصلی برای تصاحب کرسی های مجلس بین سه جریان و جبهه چپ- اصلاح طلب، جریان راست- اصول گرا و احزاب و کاندیداهای مستقل وجود داشت و این جناح ها چند ماه قبل از انتخابات تمام برنامه ها و راهبردهای انتخاباتی خود را اعلام كرده و حتی فهرست‌های اولیه خود را برای رقابت در انتخابات مجلس اعلام می کردند.

اما در انتخابات حاضر به لحاظ حضور جریان‌های سیاسی دو اتفاق افتاده است؛ نخست این که مسائل و چالش های انتخابات ریاست جمهوری 88 موجب شد، بخش مهمی از جناح چپ و اصلاح طلب به لحاظ مواضع انتخاباتی در برابر نظام دچار دگردیسی شود و بخشی نیز رو در روی نظام قرار گیرد. به این خاطر، با برخی محدویت هایی که در عرصه سیاسی و اجتماعی مواجه شده است، موضع انفعال و تحریم را در انتخابات پیش گرفته است و احتمال این که در قالب جبهه سیاسی به ارائه فهرست انتخاباتی اقدام كند، کم است.

نکته دوم به برخی تحولات در درون اصول گرایان بر می گردد. اصول گرایان که معمولاً در انتخابات مجلس به صورت متحد شرکت می کردند، در این انتخابات با توجه به احتمال حضور نيافتن جناح چپ اصلاح طلب دچار آشفتگی و انشقاق سیاسی شده و در قالب ائتلاف‌هايي مانند جبهه متحد اصول گرایی و جبهه پایداری حضور می یابند. به لحاظ امنیتی، چنانچه اين تنوع حضور، با درگيري و تقابل‌هاي جدي سياسي توأم شود، این انشقاق می تواند اختلاف در بین شخصیت ها و حتی نهادهای حاکمیتی نظام را افزایش داده و هم‌بستگی بین احزاب و جریان های درون حاکمیت و نظام را تضعیف كند. افزایش تنش بین جناح های درون حاکمیت همراه با عدم مشارکت جریان‌هاي چپ که قبلا بخشی از جناح های سیاسی نظام را تشکیل می‌دادند، می تواند زنگ هشداری در مقابل طمع ورزی های بیگانگان باشد.

اما نکته سوم به پدیده جدید در انتخابات مجلس نهم بر می گردد و آن درگیر شدن دولت در انتخابات مجلس است. برخلاف انتخابات پیشین که دولت به صراحت رقیبی برای دیگر جریان‌هاي سیاسی در انتخابات محسوب نمی شد، در انتخابات حاضر، جریان دولتی ضلع مهمی در رقابت های انتخاباتی به شمار می رود که این امر به لحاظ امنیتی می تواند پیامدهای متعددی را در پی داشته باشد.

 

2- پیامدهای امنیتی ظهور و فعالیت‌های انتخاباتی جریان های فتنه

با شکست جریان فتنه در انتخابات سال 88، این جریان در حال حاضر فاقد انسجام لازم است. با این حال، در آستانه انتخابات مجلس نهم، به نظر می‌رسد تقسیم کار و تلاش‌های چند گانه از سوی این جریان اجرا می‌شود. این جریان با بهره‌گیری از گسست ایجاد شده توسط حلقه انحرافي و گسست احتمالی بین اصول‌گرایان، درصدد است كه از فرصت انتخاباتی مجلس نهم برای احیا و بازسازی خود جهت بازگشت به قدرت استفاده کند.

گروهی از این جریان برای فشار به نظام بر "رویکرد تحریم" در انتخابات تاکید دارند. تا از این طریق به بازسازی شبکه اجتماعی خود در داخل و خارج پرداخته و به زعم خود از نظام مشروعیت زدایی كنند.

گروهی نیز با تاکید بر بهره گیری از فرصت انتخابات، "رویکرد مشارکت فعال" را در انتخابات در پیش گرفته‌اند.

به عبارتی، ليدرهاي جريان اصلاحات، براي تحقق اهداف‌شان در تصاحب کرسی‌های مجلس، در وهله نخست كسب آراي لازم و در صورت شكست، برهم زدن زمين بازي و تكرار وقايع فتنه88 را در دستور كار قرار داده‌اند و به همين علت از هم اكنون بحث تقلب در نتایج انتخابات آينده را در رسانه هاي خود به شکل فراگیر مطرح می‌کنند.

در این رابطه مقامات امنیتی تاکید دارند که دشمنان در مقابله با امنیت انتخابات دو خط را دنبال می‌کنند؛

نخست اینکه اگر سطح مشارکت مردم بالا بود برای ایجاد بحران، تمرکز اصلی را روی کیفیت انتخابات و تشکیک در سلامت آن خواهند برد و طرح هایی از جمله موضوع تقلب را مطرح خواهند کرد، از سوی دیگر، اگر سطح مشارکت پایین باشد، تلاش کنند که تحریم انتخابات را دنبال کنند و با این موضوع، سیاست مشغول سازی ما را دنبال کنند.

ظهور حلقه انحرافی در ساختار قدرت نیز یکی از ویژگی های این دوره است. هدف اصلی این جریان، استمرار حضور و توسعه در حاکمیت و تحمیل مطالبات خود به نظام است. این جریان، مختصات فکری ویژه ای دارد که مواضع و رفتارهای آن نشان داده که با وجود ظرفیت ها و مدل های رفتاری متفاوت این جریان با جریان فتنه، به لحاظ رویکرد نظری، گفتمان و اهداف با آن جریان فتنه هم‎پوشانی هایی دارد.

مهم‌ترین چالش پیش‌رو از طریق این جریان، تلاش براي تاثیرگذاری بر فرایند انتخابات به ویژه در شهرهای کوچک برای  تصاحب کرسی‌های انتخاباتی مجلس نهم است. حلقه انحرافي بر اساس تحليل های خود دو طيف، يا دو دهك و يا دو طبقه را مورد توجه خود قرار داده و مي‌كوشد با تجميع آنان به خواست‌هاي اساسي خود دست يابد. اين دو طيف عبارت‌اند از: بخش «توده‌اي» و «نخبگان» جامعه.

 

3- ترديد افكني و شبهه پراكني در مورد سلامت انتخابات (تشكيك سلامت انتخابات)

این مورد یکی از مهم‎ترین و جدی‌ترین چالش‌ها انتخابات نهم است و در سطح گروه‎های مخالف جمهوری اسلامی، در صورت القاي شبهه در سلامت انتخابات و تردید در اینکه رای شما به حساب نیامده، بی ثباتی و چالش در سطح ملی، توزیع و به سطح شهرستان ها منتقل و در صورت فراگیری آن مهار و کنترل آن پیچیده تر خواهد شد. این ترفند هم در تبلیغات رسانه‌های خارجی ضد انقلاب و هم در مواضع و مقاصد گروه‌های مخالف داخلی قابل تشخیص است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها