کد خبر: ۴۲۰۱۷۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی توانایی اتمام پروژه مسکن مهر را نداشت
همراهان رئیس‌کل بانک مرکزی هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کردند بازدید سیف از نمایشگاه مطبوعات در آبان 1395 صحنه اعتراض متقاضیان مسکن‌مهر به سیاست‌های پولی دولت یازدهم شود؛ اعتراضی که نشان داد دولت در حوزه مسکن مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر اقتصادی شکست خورده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «وطن‌امروز»، مسؤولان دولت یازدهم در 5/3 سال اخیر فقط علیه مسکن‌مهر صحبت کرده و آن را مزخرف خوانده‌اند اما هیچ طرح جایگزینی را اجرایی نکردند و حتی همان طرح قدیمی را موفق نشدند به پایان برسانند. این در شرایطی است که رکود مرگبار موجب شده بود بسیاری از ساخت و سازها در کشور متوقف شود. مسؤولان مسکن‌مهر به علت سفارش مقام معظم رهبری برای اتمام طرح مسکن‌مهر وعده‌های زیادی در این‌باره دادند اما بسیاری از این وعده‌ها اجرا نشد تا در حد همان حرف باقی بماند. جالب اینکه دولت یازدهم از همین مسکن‌مهر که مزخرف می‌خواندش قصد بهره‌برداری انتخاباتی و تبلیغاتی دارد. در این باره فارس گزارش داده در حالی روحانی در مناظره بار دیگر وعده تکمیل مسکن‌مهر را تا پایان دولت فعلی داد که هنوز ۲۷۰ هزار واحد مسکن‌مهر تکمیل نشده است و همچنین امکان اسکان در ۴۰۰ هزار واحد تکمیل شده این طرح به دلیل نبود امکانات زیربنایی وجود ندارد. حسن روحانی در مناظره اجتماعی بین نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره «برنامه دولتش برای حل مشکل مسکن بویژه برای جوانان» گفت: «برای مساله مسکن برنامه‌های مختلفی در دولت‌های قبل اجرا شد. در دولت گذشته نیز تحت عنوان مسکن‌مهر با همه اشکالاتی که داشت، سرمایه‌گذاری شد. دولت یازدهم خود را متعهد دید که این پروژه را تکمیل کند و در حال حاضر تقریبا تا پایان دولت این پروژه تکمیل خواهد شد، البته به غیر از 100 و خرده‌ای هزار مسکنی که هیچ‌گاه داوطلبی ندارد و به دلیل ساخته شدن در مناطق بد است». البته در 4 سال اخیر بارها مدیران ارشد دولت یازدهم وعده تکمیل مسکن‌مهر در این دولت را داده‌اند اما تقریبا هیچ تردیدی وجود ندارد که وعده روحانی برای تکمیل این طرح تا پایان این دولت، صرفا یک وعده انتخاباتی برای کسب آرای متقاضیان مسکن‌مهر است! و دولت یازدهم اهتمام خاصی به تکمیل طرح مسکن‌مهر نداشته و ندارد.

 مطابق آمارهای ارائه شده توسط احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن‌مهر در تاریخ 23 اسفندماه 95، هنوز 270 هزار واحد مسکن‌مهر تکمیل نشده است و همچنین امکان اسکان در 400 هزار واحد مسکن‌مهر تکمیل شده به دلیل فقدان امکانات زیربنایی و روبنایی وجود ندارد! بنابراین وعده تکمیل مسکن‌مهر تا پایان دولت یازدهم، قطعا وعده‌ای غیرواقعی است.

 مخفی کردن کم‌کاری
البته مسؤولان دولت برای بزک کردن این وعده دروغ (تکمیل مسکن‌مهر تا پایان دولت فعلی)، از 2 ابزار استفاده می‌کنند:

الف- سانسور کردن موضوع عدم امکان اسکان مردم در 400 هزار واحد مسکن‌مهر به دلیل فقدان امکانات  زیربنایی و روبنایی. در همین راستا هم معمولا در آمارهایی که رئیس دولت یازدهم یا وزیر راه‌وشهرسازی این دولت درباره مسکن‌مهر ارائه می‌دهند، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌شود و این بخش از واحدهای مسکن‌مهر جزو واحدهای تکمیل یافته مسکن‌مهر قرار می‌گیرد!

ابعاد فاجعه‌بار غفلت تعمدی دولت روحانی از انجام مسؤولیت در تامین امکانات زیربنایی و روبنایی این واحدهای مسکن‌مهر را فقط متقاضیان این واحدها که عمدتا جزو خانواده‌های محروم جامعه هستند و سال‌هاست منتظر سکونت در این واحدها هستند و زیر بار فشار شدید اقتصادی به سر می‌برند، درک می‌کنند. به عنوان نمونه، بخشی از واحدهای مسکن‌مهر به فروش اقساطی هم رسیده‌اند و دفترچه قسط آنها صادر شده است یعنی متقاضیان آنها هنوز نمی‌توانند در این واحدها سکونت پیدا کنند ولی باید قسط آن را بپردازند.

ب- کاهش تعداد واحدهای مسکن‌مهر با دلایل عجیب و غریب. وزارت راه‌وشهرسازی دولت روحانی که  علاقه‌ای به تکمیل واحدهای مسکن‌مهر نداشت و برخلاف اظهارات رئیس این دولت، تعهدی هم به این موضوع احساس نمی‌کرد، برای کمتر دیده شدن کم‌کاری در این بخش، سعی کرد تعداد کل واحدهای مسکن‌مهر را به دلایل مختلف کاهش دهد. در همین راستا، رقم کل واحدهای مسکن‌مهر که تا پایان سال 93 بیش از 2 میلیون و 360 هزار واحد بود، در اواسط سال 95 به 2 میلیون و 215 هزار واحد کاهش یافت. این امر با پیگیری وزارت راه‌وشهرسازی دولت یازدهم و با توجیهات مختلفی صورت گرفت. به عنوان مثال با پیگیری این وزارتخانه بیش از 80 هزار مسکن‌مهر خودمالکی به این بهانه که بعد از سال 92 کد پروژه گرفته‌اند و در قالب طرح مسکن‌مهر حساب نمی‌شوند، از آمار کل واحدهای این طرح حذف شدند. در ماه‌های اخیر هم واحدهای فاقد متقاضی مسکن‌مهر از آمار کل این واحدها حذف شده‌اند و اخیرا احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن‌مهر با اشاره به همین موضوع، اعلام کرد آمار کل این واحدها به 2 میلیون و 62 هزار واحد کاهش یافته است. البته مطابق آمارهای ارائه شده توسط همین مسؤول وزارت راه‌وشهرسازی در تاریخ 23 اسفندماه 95، صرفا 1100 واحد مسکن‌مهر فاقد متقاضی بوده‌اند و مشخص نیست دلیل حذف حدود 400 هزار واحد دیگر از لیست کل واحدهای مسکن‌مهر چیست؟ برخورد غیرقابل توجیه و بشدت سیاسی دولت یازدهم با طرح مسکن‌مهر که پیشرفت بشدت کند این طرح در دولت فعلی و عدم اتمام آن را در پی داشت، در حالی صورت گرفته که میلیون‌ها نفر متقاضی مسکن‌مهر، سرمایه‌های اندک خود را که با زحمت فراوان به دست آورده بودند،  به امید خانه‌دار شدن، نزد دولت سپرده بودند و با هزاران امید، چشم به دستان مسؤولان دولت یازدهم دوخته بودند تا کلید خانه‌هایشان را هر چه زودتر از آنها تحویل بگیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها