کد خبر: ۴۲۰۴۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
متن كامل بيانيه هيات داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان كه شامل مسعود ده نمكي ، وحيد جليلي ، محمدتقي فهيم ، عليرضا سربخش ، مريم پوريامين و پژمان كريمي است به شرح ذيل است:
به گزارش آويني فيلم ،
سي امين جشنواره فيلم فجر در شرايطي برگذار شد كه ايران بزرگ در طليعه جهشي به سمت آينده متعالي و درخشان خود، آماج انواع تهديدهاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و حتي نظامي دشمنان است.
مستكبران عالم با تمام توان مي كوشند تا از ثمردهي نو به نوي شجره طيبه انقلاب اسلامي در كشور و منطقه و جهان جلوگيري كنند و الهام بخشي آن در موج جديد بيداري اسلامي و جهاني را با مانع روبرو سازند. آنها مي دانند يك نمونه محقق و يك الگوي عيني از پيشرفت در سايه اسلام ناب؛ چه چشم انداز حركت آفرين و اميدبخشي پيش روي ملت هاي تازه به پا خاسته در منطقه مي گشايد. از يك سو تلاش مي كنند تا بافشارهاي سياسي و تحريم هاي اقتصادي و حتي عملياتهاي تروريستي پيشرفتهاي علمي و صنعتي و اقتصادي را سد كنند و ازديگر سو با تحركات بي سابقه رسانه اي و هنري و نرم افزاري؛ فرهنگ ديني و انقلابي را با انواع و اقسام شگردها و ترفندها هدف قرار داده اند.
هرآنچه را كه به اميد، ابتهاج و نشاط، معنويت و اخلاق مبتني بر آموزه هاي الهي، ارزشهاي فردي، خانوادگي و ملي ايراني - اسلامي، هويت ديني و آرمانهاي انقلابي صدمه بزند و آنها را در جامعه امروز كمرنگ و بي فروغ جلوه دهد گامي به سوي اهداف شوم خود مي دانند و هيچ حمايتي را از آن دريغ نمي كنند. راه اندازي شبكه هاي متعدد ماهواره اي در دو سه سال اخير كه مرحله به مرحله صريح تر و جسورانه تر همه ابعاد فرهنگ ايراني-اسلامي-انقلابي را مورد هجوم قرار مي دهند نشانه غيرقابل انكاري است كه پرده از توطئه هاي برنامه ريزي شده و گسترده عليه فرهنگ جامعه ايراني بر مي دارد. بدون شك در كنار تهاجم خارجي؛ مستكبران مي كوشند تا از بسياري از ظرفيت هاي داخلي و از جمله سينماي ايران بمثابه اسب تراوايي براي نفوذ سربازان و سرسپردگان فرهنگ و سياست غربي استفاده كنند.
كساني كه مي كوشند وادادگي و انفعال عميق فكري، فرهنگي، سياسي خود در برابر غرب را به همه سطوح و اقشار جامعه ايران تعميم دهند و در اين مسير حمايت صريح و همه جانبه قرارگاه هاي فرهنگي غرب و البته بعضاً مديران كم بصيرت داخلي را نيز دارند. سينماي ايران بمثابه يكي از چند قطب سينماي بزرگ جهان كه امكان كم نظير توليد نزديك به صد فيلم سينمايي در هر سال را دارد؛ هنوز موقعيت تاريخي خود را درنيافته و نسبت دقيقي با شرايط امروز كشور، منطقه و جهان پيدا نكرده است.
هيأت داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان لازم مي بيند قبل از معرفي برگزيدگان اين دوره چند نكته مهم را متذكر شود.
1.سي امين جشنواره فيلم فجر نشان داد كه اگرچه خوشبختانه سيطره پوشالي حلقه هاي روشنفكري بر سينماي كشور در سراشيبي قرار گرفته و فضاسازي هاي تبليغاتي آنان كم تأثير شده است اما همچنان تا رسيدن به وضع ايده آل راه درازي در پيش است.
تقليد طوطي وار بعضي حلقه هاي سينمايي از سخيف ترين شبكه هاي ماهواره اي و باسازي سريالهاي مبتذل در قابل فيلمهاي روشنفكرمآبانه نمونه اي از همسويي جريانهاي داخلي و خارجي و برنامه ريزي مشترك براي حمله به اركان خانواده ايراني بمثابه هسته اصلي مقاومت فرهنگي در برابر غرب است.
اگرچه مديران سينمايي وزارت ارشاد با اذعان تلويحي به خالي گذاشتن تنگه احد و باز كردن راه براي شكستن خط قرمزها سراسيمه اعلام كردند كه اولويت سال آينده خود را حمايت از فيلمهاي مبتني بر امتيازات خانواده ايراني قرار داده اند، اما بايد به آنان گوشزد كرد كه فهم غلط از آزادي و برداشت هاي سطحي از فضاي باز فيلمسازي؛ ممكن است به آسيب هايي منجر شود كه جبران آن به آساني ممكن نخواهد بود.
اگرچه نظام جمهوري اسلامي و جامعه ريشه دار و اصيل ايراني با سماحت و سعه صدر از تنوع آرا و سلايق استقبال مي كند اما اقتدار خود را همزمان در حمايت از آزادي بيان و نيز حفظ خط قرمزها نشان مي دهد.
هيچ جامعه اي به خاطر بي مبالاتي در دفاع از حريم ها و ارزش هاي خود مورد تحسين و تكريم قرار نخواهد گرفت. خوب است مسئولان سينمايي كشور غيرت و حساسيت در مورد خط قرمزها را از مسئولان برخي جشنواره هاي اروپايي بياموزند كه از اخراج مشهورترين فيلمسازان به خاطر كمترين تعرض به رژيم جنايتكار صهيونيستي ابايي ندارند.
مديران محترم سينماي كشور بايد توجه كنند كه سياست هاي سينمايي بايد از هر دو وجه ايجابي و سلبي پي گيري شود. نگاه هاي متصلب و دگم و غلبه مميزي و سلب و حذف مطمئناً راه نجات سينماي ايران نيست. اما همانقدر كه افراط در مميزي غلط و اشتباه و بي فرجام است؛ تفريط در اين زمينه نيز بي منطق و آسيب زاست و مي تواند تلاش هاي ايجابي مديران را نيز فاقد اثر كند.
اتفاقاً براي ثمردهي زحمات و خدمات مديريت سينمايي كشور در حمايت ايجابي از تنوع نگاه ها و سلايق و طرح عناصر و آثار تازه در اين سينما؛ تأكيد بر خط قرمزها و جلوگيري از نفوذ ويروس هاي عناد و ابتذال وظيفه و تكليف قطعي مسئولان سينمايي است.
2.حضور چندين فيلم مربوط به دفاع مقدس در جشنواره اخير موجب خوشحالي و تشكر است و نشان مي دهد ظرفيت هاي دراماتيك دفاع مقدس يكي از بركات و نعمات مهم انقلاب اسلامي براي ارتقاي سينماي ايران است.
دفاع مقدس هشت ساله؛ درخشان ترين قله معنوي و آرماني تاريخ چند هزارساله ايران بزرگ است و مهمترين ويژگي آن آميختگي اش با فرهنگ ديني و معنوي و انقلابي است كه آن را از ديگر جنگ هاي جهان ممتاز ميكند.
در كنار تلاش براي گسترش و ارتقاي فني و توليدي سينماي جنگ؛ بايد توجه داشت كمرنگ كردن نشانه هاي انقلابي و ديني در بازنمايي تصوير دفاع مقدس؛ ظلمي عظيم و دروغي آشكار است كه بايد عميقاً و دقيقاً نسبت به آن حساس و نگران بود.
هرگونه انحرافي از ماهيت و محتواي آرماني - معنوي دفاع مقدس به منزل مصادره فداكري ا و ايثارگري بهترين فرزندان ايران زمين به نفع تمنيات و توهمات شخصي و جرياني است و نگاه نوآورانه و خلاقانه به دفاع مقدس در صورتي ارزشمند است كه التزام عميق به حقيقت اين دفاع داشته و ظرائف بازنمايي هنرمندانه را با دقايق نگاه امانت دارانه در هم آميزد.
3. هيأت داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن اعلام هشدارها و نگراني هاي فوق الذكر آرزومند است فضاي اميدوارانه تري كه در جشنواره امسال نسبت به جشنواره پيشين شكل گرفته و نيروهاي جوان و نسل هاي جديدي كه با نگاه باز و آزاد از تحجر روشنفكري و دگماتيسم ضدانقلابي و ضد ديني به عرصه فيلمسازي قدم نهاده اند بتوانند گام به گام سينماي ايران را به آنچه در خور و شايسته اين ملت بزرگ و مظلوم است نزديك كنند.
و اما برگزيدگان اين دوره انجمن روزنامه نگاران مسلمان:
1-انجمن روزنامه نگاران مسلمان جايزه اول خود را به خاطر تلاش حرفه اي و هنرمندانه و نگاه مسئولانه و شجاعانه در تبيين فتنه 88 تقديم مي كند به آقاي ابوالقاسم طالبي كارگردان فيلم درخشان و كم نظير «قلاده هاي طلا»
2-دومين جايزه انجمن تعلق مي گيرد به روايت صادقانه از فداكاري ها و مظلوميت هاي فرزندان ملت در كردستان در فيلم دلنشين «شور شيرين» به كارگرداني فيلمساز متعهد آقاي جواد اردكاني.
3-جايزه سوم انجمن روزنامه نگاران مسلمان تعلق مي گيرد به اميد تازه سينماي معنوي و فرهنگي؛ كارگردان هنرمند و متعهد فيلم سينمايي جذاب و با محتواي «سلام بر فرشتگان» آقاي فرزاد اژدري.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها