کد خبر: ۴۲۰۵۸۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی در حالی در بخش پایانی قسمت اول مناظره مدعی شد که مشارکت 40 درصدی در تولید خودرو با فرانسوی ها داریم که این سهم تنها 20 درصد که 14 درصد آن هم صرفا مربوط به رنگ و مونتاژ است.
به گزارش پایگاه 598، نمونه‌اش یک اتومبیل با فرانسوی‌ها با هم می‌سازیم که من چند روز پیش برای رونمیی‌اش رفتم؛ چند ماه پیش در بازار فرانسه آمده و برای این کار ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه خارجی آمده است. و به مرور دصد ما افزایش می‌یابد.

روحانی در حالی در بخش پایانی قسمت اول مناظره مدعی شد که مشارکت 40 درصدی در تولید خودرو با فرانسوی ها داریم که این سهم تنها 20 درصد که 14 درصد آن هم صرفا مربوط به رنگ و مونتاژ است.

به گزارش رجانیوز؛ حسن روحانی در بخش پایانی قسمت اول مناظره دوم گفت:

یک اتوموبیل با فرانسوی ها با همدیگر می سازیم. امروز به بازار ایران می آید و چند ماه پیش در بازار فرانسه آمده با فناوری مشترک الان 40 – 60 هست، بعد می رسیم به 50 – 50، بعد 60 – 40 و بعد 70 – 30 . از این چیزی که تولید می شود 30 درصد را ما داریم صادر می کنیم و سرمایه خارجی هم به داخل آمده است. 270 میلیون دلار سرمایه خارجی آمده است.

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و امیر حسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه تولید خودرو 2008 با داخلی‌سازی 20 درصد آغاز می‌شود، تاکید کرده‌اند که این موضوع به معنی نقض چارچوب‌‌های وزارت صنعت و معدن نیست و تنها براساس تقاضای بازار برای ورود خودروهای جدید است که قرار بر آغاز تولید با داخلی‌سازی 20 درصد صورت گرفته است.

الزام 40 درصد داخلی‌سازی در شرایطی جزو شروط وزارت صنعت برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران اعلام شد که پیش از این مدیران صنعتی کشور با توجه به امکانات زیرساختی و فنی خودروسازان و قطعه‌سازان این شرط را بلندپروازانه می‌خواندند. حال با توجه به شروط در نظر گرفته شده از سوی وزارت صنعت این پرسش مطرح است که الزام 40 درصد بر چه مبنایی انتخاب شده است؟ آنگونه که کارشناسان خودرویی می‌گویند، مجموعه خودروسازی ایران توان لازم برای تحقق میزان 40 درصد داخلی‌سازی را دارد، اما به دلیل آنکه زیرساخت‌های صنعت خودرو کشور در دوران تحریم آسیب دیده و به‌روز نشده است؛ بنابراین امکانات لازم برای تحقق این عدد وجود ندارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی از 20 درصد شرط مدنظر خود در قراردادهای خودرویی عقب‌نشینی کرده است که به نظر می‌رسد اجرایی شدن دیگر شروط این وزارتخانه نیز به‌دلیل عدم تطابق هدف‌گذاری با امکانات و شرایط خودروسازان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

از سوی دیگر روحانی در حالی مدعی شد که 30 درصد این خودروها را صادر می کنیم که قیمت مونتاژ داخل این خودرو سی میلیون تومان گرانتر از تولید فرانسه است.

دولت یازدهم بر عرضه خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول پسابرجام، تبلیغات بسیاری کرده است.
قیمت این خودرو بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده که ۳۰ میلیون تومان گران‌تر از نرخ آن در بازارهای جهانی است.


 وقتی قیمت پژو ۲۰۰۸ ساخت فرانسه در بازار اروپا به طور فول آپشن، حداکثر ۷۰ میلیون تومان است، این سوال مطرح می شود که چرا این خودرو باید در ایران ۳۰-۲۰ میلیون تومان گران‌تر به مردم فروخته شود؟

ضمنا وقتی پژوی تولیدی ایران ۳۰-۲۰ میلیون تومان گران‌تر از قیمت آن در بازارهای جهانی است، این سوال مهم مطرح است که چطور حسن روحانی از ورود ایران به بازار صادرات خودرو سخن می‌گوید؟ وقتی مردم کشورهای مشتری پژو می‌توانند پژوی ۲۰۰۸ ساخت خود فرانسه را به نرخ ۷۰ میلیون تومان خریداری کنند، آنگاه محصول مونتاژی در ایران با قیمت ۳۰ میلیون تومان گران‌تر، اساسا چه خریداری در بازارهای صادراتی دارد؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها