کد خبر: ۴۲۲۹۴۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
پاسخ معنادار قطر به سعودی‌ها با استناد به حدیث امیرالمؤمنین (ع)
وزیر خارجه قطر که کشورش به دلیل سخنان منتسب به امیر قطر درباره ایران، هدف هجمه رسانه‌های سعودی و اماراتی قرار گرفته، پاسخ جالبی داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه جوان، وزير خارجه قطر كه كشورش به دليل سخنان منتسب به امير قطر درباره ايران، هدف هجمه رسانه‌هاي سعودي و اماراتي قرار گرفته، پاسخ جالبي داد. وزير امور خارجه قطر در توئيت جديد خود به حديثي از حضرت علي (ع) اشاره كرده كه فرموده‌اند: «هر زخمي دوايي دارد، جز اخلاق بد كه درماني ندارد.»
 
با گذشت يك هفته از اختلافات عربستان سعودي و امارات با قطر بر سر اظهارات منتسب به امير قطر در ارتباط با ايران، تنش‌هاي دو طرف وارد فاز جديدي شده است. در شرايطي كه مقامات و رسانه‌هاي سعودي و اماراتي، هجمه خود عليه دولت قطر را تشديد كرده اند، محمد بن عبدالرحمن، وزير خارجه قطر در واكنش به هجمه رسانه‌هاي سعودي و اماراتي عليه كشورش به بيان كلامي از حضرت علي (ع) بسنده كرد. به گزارش شبكه سومريه نيوز، عبدالرحمن روز سه شنبه در صفحه توئيتر خود اين كلام امام علي (ع) را منتشر كرد كه فرمودند: «كل جراحه فلها دواء... و سوء الخلق ليس له دواء؛ هر زخمي درماني دارد اما بد خلقي درمان ندارد.» همزمان با توئيت وزير خارجه قطر، روزنامه‌هاي قطري نيز ديروز به انتقاد از كشورهاي امارات و عربستان به دليل حمله‌شان به تميم بن حمد، امير قطر پرداختند و نوشتند: عربستان و امارات شيوه‌هاي قبيله‌اي را دنبال مي‌كنند كه هيچ دولتي اين كار را نمي‌كند.
 
عبدالعزيز الخاطر در روزنامه الوطن قطر نوشت: ‌«هجمه روزنامه‌هاي سعودي و اماراتي عليه قطر منطقه را در وضعيت سياسي بيش از ۵۰ سال پيش و حدود يك قرن پيش قرار مي‌دهد كه دولتي به شكل امروزي وجود نداشت.» ناهد القحطاني در روزنامه «الرايه» قطر نوشت: «كساني كه اصرار دارند حرف‌هايي را به امير قطر نسبت دهند مي‌خواهند وحدت كشورهاي شوراي همكاري خليج (فارس) را از بين ببرند.»  جنگ لفظي ميان قطر و برخي اعضاي شوراي همكاري خليج فارس به ويژه عربستان و امارات پس از آن بالا گرفت كه خبرگزاري رسمي اين كشور نقل قول‌هايي از امير قطر منتشر كرد كه در آن از نقش ايران در ثبات منطقه تجليل كرده و حزب‌الله لبنان را به عنوان يك جريان مقاومت ستوده بود. گرچه اين خبر خيلي زود از سايت خبرگزاري قطر حذف و مسئولان خبرگزاري اعلام كردند سايت‌شان هك شده است اما مسئولان رسمي قطر نه تنها آنگونه كه عربستان و امارات انتظار داشتند در تكذيب اين خبر برنيامدند بلكه تماس تلفني امير قطر با رئيس‌جمهور ايران در بحبوحه اين ماجرا بر شدت اختلافات افزود.
 
اتهام‌زني به ايران

رسانه‌هاي سعودي و اماراتي كه در ضديت با ايران سنگ تمام گذاشته اند، روز سه شنبه نيز بار ديگر ايران را به مداخله در امور كشورهاي منطقه متهم كردند. روزنامه اماراتي «الخليج» در گزارشي مدعي شد كه ايران، قطر را به خروج از شوراي همكاري خليج‌فارس ترغيب مي‌كند زيرا ايران تنها طرفي است كه بيشترين بهره را از هر گونه شكاف در اين شورا كه مانعي در برابر دخالت‌هاي ايران است، مي‌برد. اين روزنامه همچنين با اين ادعا كه قطر و ايران از بحران‌هايي رنج مي‌برند، نوشت: «به گفته برخي محافل، ايران براي تشديد فتنه بين كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌ (فارس) به منظور تحقق اهداف خود در تكميل دخالت‌هاي خود و تلاش مستمر براي ايجاد بي‌ثباتي در منطقه به خصوص در عراق، سوريه و يمن آماده مي‌شود و بعيد نيست تهران و دوحه با يكديگر براي دامن زدن به ناآرامي‌ها در منطقه با هدف فرار از بحران‌هاي خود، تلاش كنند.» عربستان و امارات تلاش دارند با فضاسازي‌هاي رسانه‌اي عنوان كنند كه تبريك امير قطر به حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران بعد از پيروزي در انتخابات به معناي آغاز مرحله جديدي از روابط دو كشور و ورود دوحه به محور مقاومت است و معتقدند قطر از پشت به اعراب خنجر ‌زده است. از سوي ديگر، روزنامه عربستاني «عاجل» در ادامه هجمه خود عليه قطر يك نوار صوتي نسبت داده شده به امير سابق اين كشور را منتشر كرده كه در آن امير سابق اين كشور تأكيد مي‌كند قطر از همه جنبش‌هاي مخالف در منطقه حمايت مي‌كند. به نوشته اين روزنامه، حمد بن خليفه همچنين در اين نوار صوتي نسبت داده شده به او گفت: «با همه مخالفان ارتباط داريم. ما بيشتر از  هر كشوري موجب ناراحتي عربستان شده‌ايم. امريكايي‌ها اگر در عراق پيروز شوند، گام دوم را به سوي عربستان برمي‌دارند.» وي همچنين گفت: «ما جنبش‌هاي داخلي را تشويق مي‌كنيم زيرا به نفع ماست كه از اين جنبش‌ها حمايت كنيم. اين مسئله، زمانبر است.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها