کد خبر: ۴۲۳۱۲۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
۳۳ سال پیش در چنین روزی
وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه شدیدالحنی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ نفتکش‌ها را محکوم و اعلام کرد قطعنامه اخیر شورای امنیت ورق سیاه دیگری بر پرونده عملکرد نادرست این شورا افزود.

رخدادهای 13 خرداد 63

چکیده:

  • ایران شدیدا قطعنامه یک جانبه  552 شورای امنیت سازمان را در مورد جنگ نفت کش ها محکوم کرد.

 

  • موسوی: ما برای کارهایمان از کسی دستور نمی گیریم. *

 

  • آیت الله خامنه ای: خونهایی که در 15 خرداد به زمین ریخت معجزه ولادت نظام جمهوری اسلامی را تحقق بخشید.

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی: شعار کافی نیست باید قانون و  قضاوت ما به نفع محرومین باشد.

 

  • ریگان: در جنگ خلیج فارس با شوروی در تماس مستقیم هستیم.

 

واکنش شدید وزارت خارجه به قطعنامه شورای امنیت

وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه شدیدالحنی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ نفت کش ها را محکوم کرد و اعلام کرد قطعنامه اخیر شورای امنیت ورق سیاه دیگری بر پرونده عملکرد نادرست این شورا افزود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: تامین امنیت کلی و همه جانبه آبراه خلیج فارس صرفا بر عهده کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و هر نوع دخالت نیروهای خارجی در امور منطقه مردود و با مقابله قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. مخالفت در امر صدور نفت ایران از خلیج فارس منجر به مختل شدن کامل صادرات نفت خلیج فارس خواهد بود و بنا بر این هر نوع توافق که متضمن نتیجه فوق باشد مطلقا مردود است.

این بیانیه می افزاید: شورای امنیت به دلیل شناسایی لزوم حفظ امنیت جزئی آبراه خلیج فارس در قطعنامه اخیر مجوزی برای ادامه حملات عراق به نفت کش ها صادر کرد و بنابراین در خصوص بحرانی تر شدن وضعیت خلیج فارس کاملا ثبات اقتصاد جهانی را در مخاطره قرار می دهد مسئولیت مستقیم و غیر مستقیم دارد.(1)

 

واکنش نخست وزیر به قطعنامه شورای امنیت

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان عصر دیروز طی گفت و گویی در واکنش به  قطعنامه اخیر شورای امنیت گفت: ما انتظاری جز این از شورا نداشتیم. شورایی که در آن قانون جنگل حکم فرما است و هر که قوی است حق وتو دارد ولی آنچه مربوط به ما است آن است که ما برای کارهایمان از کسی دستور نمی گیریم و مصمم هستیم متجاوز را تنبیه کنیم.

نخست وزیر افزود: نقطه نظرهای ما در مورد خلیج فارس روشن است و وارد شدن موشک های استینگر به معرکه هم تصمیم ما را عوض نمی کند این موشک ها و تجهیزات می تواند ملت هایی را بترساند که خدا با آنها نیستند و آنها هم با خدا نیستند. (2)

 

پیام آیت الله خامنه ای به مناسبت یوم الله 15 خرداد

دومین نشست از سمینار یوم الله 15 خرداد دیروز با حضور رئیس دیوان عالی کشور در حسینیه ارشاد برگزار شد. به مناسبت بزرگداشت یوم الله 15 خرداد آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان  نیر پیامی را صادر کرد که در این سمینار قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: قیام 15 خرداد انگیزه ای جز عشق و ایمان مردم به رهبر انقلاب که دعوت کننده به نظام اسلامی و مبشر رهایی از سلطه طاغوت ها بود نداشت. خونی که در آن روز در تهران و دیگر نقاط بر زمین ریخت آن پیوند فکری و عاطفی را جاودانه ساخت و به برکت همین رابطه مستحکم و جدایی ناپذیر بود که نهضت خونین اسلامی به انقلابی بزرگ تبدیل شد و معجزه ولادت نظام جمهوری اسلامی تحقق یافت.(3)

 

تاکید آیت الله موسوی اردبیلی به رسیدگی به وضع محرومان

آیت الله موسوی اردبیلی در سمینار یوم الله 15 خرداد با اشاره به مشکلاتی که در قوه قضائیه وجود دارد و مانع رسیدگی به وضع محرومین می شود گفت: آیا شعار دادن و مشت گره کردن که این حکومت حکومت مستضعفین است کافی است یا اینکه باید قانون ما و قضاوت ما به نفع محرومین و مستضعفین باشد.

آیت الله موسوی اردیبلی تاکید کرد: در این حکومت حتما باید مسئله مسکن به نفع محرومین حل شده باشد و انشااللله بتوانیم مشکلات را از پیش پا برداریم و به نفع مستضعفین پیش برویم.(4)

 

ریگان: با شوروی در مورد جنگ ایران و عراق در تماس هستیم

در حالی که جنگ تحمیلی وارد روند تازه ای شده است و کارگزاران اصلی جنگ حرکت مشترکی را برای اعمال فشار علیه ایران آغاز کرده اند؛ ابرقدرت های به ظاهر مخالف نیز پرده از همکاری های گسترده خود در جهت حفظ صدام  و رویارویی با جمهوری اسلامی برداشته اند.

در همین رابطه ریگان در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت: ما در مورد جنگ ایران و عراق با دولت شوروی در تماس هستیم و درباره موضوع هایی که برای رهبران شوروی اهمیت دارد با آنها مذاکره کردیم.

ریگان در پاسخ به خبرنگار تایمز که پرسید آیا سران کشورهای عمده اقتصادی غرب در لندن دست به ابتکاری درباره جنگ خواهند زد اظهار داشت: مطمئن هستم که درباره آن مذاکراتی خواهیم کرد.(5)

*در 11خرداد ماه سال 1363 شورای امنیت به دنبال شکایت دروغین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمله به کشتیهایشان قطعنامه 552 را صادر کرد .این قطعنامه در 2546 جلسه شورای امنیت با 13 رأی موافق و 2 رأی ممتنع (نیکاراگوئه و زیمبابوئه) تصویب شد.

متن قطعنامه  یک سویه و جانبدارانه  552 که در آن هیچ اشاره ای به حملات عراق به نفت کش ها نشده است  از این قرار است :

«با درنظرگرفتن نامه مورخه 21 می 1984(سی‌ویکم اردیبهشت‌ 1363) حاکی از شکایت کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر و عربستان سعودی از ایران مبنی بر حملات این کشور به کشتی های تجاری در مسیرشان به مقصد و ازمبدا بنادر کویت و عربستان، و با توجه به تعهد کشورهای عضو سازمان ملل به زندگی صلح آمیز در کنار یکدیگر به عنوان همسایه های خوب بر اساس منشور سازمان ملل،و با تأکید مجدد بر وظیفه کشورهای عضو مبنی بر احترام به اصول و اهداف منشور سازمان ملل و همچنین با تأکید مجدد بر اینکه تمامی اعضا متعهد شده اند تا در روابط بین المللی از تهدید یا بکارگیری نیروی نظامی در برابر تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی دیگر کشورها خودداری کنند، و با درنظرگرفتن اهمیت کشورهای منطقه خلیج فارس برای صلح و امنیت جهانی و نقش حیاتی آنها در پایداری اقتصادجهان، با نگرانی عمیق درباره حملات اخیر به کشتی های تجاری  به مقصد و از مبدأ بنادر کویت و عربستان سعودی،

 شورای امنیت متقاعدشده که این حملات تهدیدی بر علیه امنیت و پایداری منطقه ایجادکرده است و مشکلات جدی برای صلح و امنیت بین المللی دربردارد:

1-    از کلیه کشورها دعوت می کند به قوانین بین المللی و حق کشتیرانی آزاد احترام بگذارند.

2-  مجددا بر حق کشتی رانی آزاد در آبهای بین المللی و خطوط کشتیرانی به تمام بنادر کشورهای ساحلی که درگیر عملیات خصمانه نیستند تأکید می کند.

3-  احترام به تمامیت ارضی کشورهایی که درگیر عملیات خصمانه نیستند را از تمامی کشورها تقاضا کرده و تقاضا می کند که برای ممانعت از هر گونه عملی که ممکن است به افزایش و گسترش آتی درگیری منجر شود بیشترین سعی خود را بکنند.

4-    حمله اخیر به کشتی های تجاری به مقصد/از مبدأ کویت و عربستان سعودی را محکوم می کند.

5-  تقاضا می کند که چنین حملاتی بی درنگ متوقف شوند و مزاحمتی برای کشتی هایی که به مقصد/از مبدأ کشورهایی که درگیر عملیات خصمانه نیستند ایجاد نشود.

6-  تصمیم می گیرد که در صورت عدم اجابت قطعنامه حاضر، جلسه مجدد برای تصمیم گیری در جهت اقدامات مؤثری که متناسب با دشواری وضعیت باشد تشکیل شود تا از آزادی کشتیرانی در منطقه اطمینان حاصل شود.

7-    از دبیرکل سازمان ملل درخواست می شود تا پیشرفت اجرای قطعنامه حاضر را گزارش نماید.

8-    تصمیم می گیرد تا موضوع را تحت نظر داشته باشد.

منابع:

1. اطلاعات، 13 خرداد 63، ص 3
2. کیهان، 13 خرداد 63، ص2
3. جمهوری اسلامی، 13 خرداد 63، ص 12
4. کیهان، 13 خرداد 63، ص 18
5. کیهان، 13 خرداد 63، ص 20



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها