کد خبر: ۴۲۶۸۷۱
زمان انتشار: ۱۳:۵۱     ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
تفنگ خالی در دستان مجلس
علی لاریجانی و نوبخت بیان کردند که مجلس و دولت برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا عمل مقابله به مثل و برنامه های تلافی جویانه ای را در دست اقدام و بررسی دارند . باید از ایشان پرسید: چه اهرم اجرایی دارید برای اینکار: مالی و بانکی، سیاسی و اجتماعی، رسانه و پروپاگاندای رسانه ای برای افکار عمومی مردم ایران و آمریکا یا...
سرویس سیاسی پایگاه 598؛ بالاخره انتظارها به پایان رسید و پیش بینی منتقدان برجام در طول دوسالی که ار عقد این پیمان نامه جهانی! گذشته است سوگمندانه به حقیقت پیوست و مجلس سنا ابتدا و در نهایت مجلس نمایندگان دمکراسی آمریکایی با اکثریت قاطع نمایندگان رای به تحریم های سخت تر و پیچیده تر از قبل دادند آنگونه که برخی از منابع سیاسی آمریکا و ناظران حقوق بشری آمریکا هم در باره زمان این تصویب نامه ها و هم در باره اینکه این تحریم ها حتی از دوره های قبل نیز سخت تر بوده است اظهارات نگران کننده ایی را برای دولت و حکومت امریکا بیان داشتند.

اما در اینجا باید بدون هیچگونه تعصبی درباره رفتارهای سیاسی دو طرف ایرانی و امریکایی مجلسین در موضوع منافع ملی کشورهای متبوع خود با به قضاوت بنشینم. در روزهای گذشته  علی لاریجانی و تعدادی از مسئولان دولتی و از جمله سخنگوی دولت هم در پاسخ به اقدامات آمریکا  نیز تهدید کردند که اگر این طرح تصویب شود ایران هم اقدام متقابل خواهد کرد. زمانی که این سخنان و مواضع دو طرف را پیش روی خود گذاشتم از شما چه پنهان خنده ام گرفت هم به طرف ایرانی و هم به طرف آمریکایی البته مقداری هم به هوش و حواس جمعی و یکزبانی طرف آمریکایی در موضوع منافع ملی شان هم آفرین گفتم. در باره چرایی این امر نکاتی را به عرض می رساند:

1-  مجلسین امریکا هم در سنا و هم در نمایندگان نشان دادند که در موضوع منافع ملی با همدیگر همزبان و همراه هستند و هر کجا اقتضا کند متحد و یک زبان رای خود را در تایید و یا رد هر قانونی که  منافع ملی را تامین یا تهدید کند به صندوق آرا خواهد ریخت.(در موضوع تحریم ایران مجلس سنا با یک رای مخالف و نمایندگان با چهار رای مخالف این قانون را مصوب نمودند.)

2- رای قاطع نمایندگان آمریکا در هر دو مجلس نشان داد که ایشان نسبت به مواضع انفعالی و ضعیف دولت حسن روحانی اطمینان دارند و پالس هایی که در دوران دولت یازدهم تاکنون از داخل فرستاده شده است تاییدی است بر این مدعا که دولت تدبیر  و امید! حسن روحانی در بالاترین حد از امید یا نا امیدی هم که قرار بگیرد مجبور است که به برجام پای بند باشد و دائما بر قید بین المللی بودن آن تاکید نماید تا شاید بتواند وجهه داخلی خود را حفظ کند.

3- با تصویب قانون نهایی جدید علیه ایران و چند کشور دیگر دولت حسن روحانی قطعا به فاز حاشیه سازی‌های سیاسی در داخل و تاکید بر این موضوع برای افکار عمومی ایران خواهد پرداخت که تنها ایران در موضوع تحریم ها نیست و کشورهای دیگر هم مشمول این قانون شده اند و شاید هم در اینجا بتواند از برکات جبهه مقاومت  و اینکه ایران بدلیل عدالت خواهی و استکبار ستیزی خود در این تحریم ها قرار گرفته است استفاده کند. البته آمریکا نشان داده است که هر گاه ایران در مواضع ضعیف و انفعالی قرار گرفته است رفتارهای تهدید آمیزش رو به تزاید گذارده است یادمان نمی رود که در دوره دبیری حسن روحانی در شورای امنیت ملی و ریاست جمهوری م. خ همین رفتارها از ایران ظهور و بروز یافت اما بوش پس ایران را محور شرارت خواند و خواستار برخورد با ما شد.

4- برجام بقول دولتی ها و بخصوص محمد جواد ظریف و حسن روحانی  یک قرار داد بین المللی است که در تاریخ بیسابقه است به این معنی که ایران را خارج از قوانین بین المللی در زمینه فعالیت های هسته ای قرار داده است و اگر یکی از منتقدان در اعتراض به روحانی و تیم سیاسی اش می گفت که با برجام  نه تنها سایه جنگ از کشور دور نشد بلکه امروز ما در استانه جنگ قرار داریم . دولتی ها در یک خوش بینی مفرط به غرب نیمه سرابی و خیالی برجام را دیدند اما ندیدند یا نخواستند ببینند و نگفتند که درست است که قرار داد بین المللی است اما امروز ما در وضعیتی قرار گرفته ایم که هم فعالیت های هسته ای خود را جمع آوری کرده و بتن ریزی کرده ایم و هیچ تضمینی برای اجرای تعهدات غربی در دست نداریم و از طرف دیگر با دست مبارک پسران نیویورکی! ناخواسته پذیرفته ایم که اگر به تعهدات خود عمل نکنیم جامعه جهانی و بخصوص شورای امنیت سازمان ملل به استناد همان قطعنامه های تایید کننده برجام براحتی خواهد توانست یک اجماع جهانی – نظامی بر علیه ما ترتیب بدهد و نکته تاسف بار و خطرناک جریان آنجاست که این حالت برای طرف غربی وجود ندارد که اگر طرف غربی و خصوصا آمریکایی ها اگر به تعهدات خود عمل نکردند تکلیف ما چیست؟ کمیسبون بازی کوبورگ و کاغذ بازیهای معموله  و بی نتیجه یا هر چیز دیگری آیا اروپا بر علیه آمریکا و در جبهه ما قرار خواهد داد تا آمریکای بدعهد را مجازات کند؟! هیهات از این توهمات. تازه آقایان به پاره کاغذ بودن تحریم ها و بدعهدی آمریکا پی برده اند.

5- زمانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موشک های خود مقر تروریست ها را در دیر الزور سوریه مورد هدف قرار داد در داخل دولتی ها با سخنانی مانند"دولت با تفنگ و بی تفنگ " و مجلسی ها با "همراهی تنها 126 نفر! که درصد بسیار ضعیفی از نمایندگان را تشکیل می داد همه اینها پالس هایی بود که از داخل فرستاده شد تا نشانی باشد از ناهماهنگی داخلی ها و یکی نبودن مواضع  لذا  امام علی (ع) و فریادش در گوشم طنین انداز شد که یاران خود را شماتت می کرد که: چرا شما در راه حق خود پراکنده اید و یاران معاویه در راه باطل خود متحد و یکدستند. آمریکائیان همانطور که اشاره شد در راه باطل خود متحد و همراهند و هر زمان ایجاب کند تمام مرزبندی های حزبی و مالی و طبقاتی ایشان به کناری می رود و دعوایشان اگر دعوایی باشد در زمان تقسیم غنائم است نه در میانه جنگ های سیاسی و نظامی و مقاومت دشمن ایشان.

6- علی لاریجانی  و نوبخت بیان کردند که مجلس و دولت برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا عمل مقابله به مثل و برنامه های تلافی جویانه ای را در دست اقدام و بررسی دارند . باید از ایشان پرسید: چه اهرم اجرایی دارید برای اینکار: مالی و بانکی، سیاسی و اجتماعی، رسانه و پروپاگاندای رسانه ای برای افکار عمومی مردم ایران و آمریکا یا...

در مجموع تاریخ جبهه حق و باطل و جریان حکمیت  را دائما تکرار می کند تا شنوندگان بشنوند و عبرت گیرند. امروز مدافعان برجام در سکوتی مرگبار فرو رفته اند و در هیچ میز گرد و جلسه ایی که در رسانه های دیداری و شنیداری گذارده می شود شرکت نمی کنند اما باید بدانند که در محکمه تاریخ باید بایستند و پاسخگوی رفتارها و ناشنوایی  رهنمود های رهبری  و منتقدان دلسوز که با الفاظ مختلف آیشان را متصف کرده اند و همان تاریخ امروز و به فاصله اندکی نشان داد که دلواپسی دلواپسان درست بود و خوش خیالی عاشقان و قهرمانان دیپلماسی ایشان را در محکمه تاریخ بازخواست کرده و تبرئه نخواهد کرد.  تاریخ پنج سال گذشته در سوریه و عراق و افغانستان و یمن نشان داد که استراتژی زنجیره ای  ایجاد مدافعان حریم کشورهای اسلامی با عناوین مختلف تنها اهرم قدرت نمایی ماست قدرتی که مذاکره کنندگان سیاسی ما در اختیار دارند اما مانند پرونده هسته ای ایران تمام کمال در اختیارشان نیست تا در خیابانهای کوبورگ و با قدم زدن با نمادهای قتل و جنایت و در قالب دیپلماسی لبخند بخواهند پرونده آنرا با تعهدات اخلاقی وادی آمریکایی! به ثمن بخس واگذار نمایند.

* رضا احمد زاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها