أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۲۷۵۹۰
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
بازنشر به بهانه سالروز شهادت سید حسن آیت؛
آقای هاشمی از همسنگران شهید آیت است منتها تا قبل از میر حسین موسوی. یعنی نقطه اختلاف آقای هاشمی و شهید آیت آقای موسوی بود / تا به حال حدود 15 ویژه نامه برعلیه آیت در روزنامه های مختلف در این سی ساله چاپ شده است / در واقع شهید آیت خط قرمز ملی گراها، ملی مذهبی ها است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دهه شصت در جمهوری اسلامی معروف به دهه ترور است. گروه های مختلف مانند فرقان، مجاهدین خلق، کومله و... با ترور رهبران انقلاب، سعی در ساقط کردن جمهوری اسلامی داشتند. شهید سید حسن آیت که یکی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و همچنین نماینده مجلس بود در 14 مرداد سال شصت با شلیک 60 گلوله به شهادت رسید. اما پرونده این ترور با ترور شهدای دیگر بسیار متفاوت است. گم شدن اسناد پرونده باعث شده است که بعد از گذشت سی و سه سال از ترور، هنوز هم پرونده باز باشد.

پایگاه 598 در میزگردی با حضور جواد موگویی نویسنده کتاب اسرار آیت و محمد رضا امینی تاریخ نگار و نویسنده کتاب سراب سیاست به بررسی مراحل گرد آوری کتاب اسرار آیت و ابهامات موجود در ترور شهید آیت پرداخته است که متن این میزگرد در ادامه می آید.


جواد موگویی درباره چگونگی پرداخت به زندگی شهید آیت می گوید: عقبه تاریخ نگاری در خصوص شهید آیت مربوط می شود به دوران دانشجویی که با دوستان طرحی را شروع کردیم به نام شناسایی شهدای نخبه. در آن زمان حدود 200 شهید رتبه برتر کنکوری را پیدا و تحقیقاتمان را شروع کردیم و به علت رشته تحصیلی بنده و دوستان دانشجوی همکار، اولویت را با شهدایی که تحصیلات پزشکی داشتند گذاشتیم و در ادامه به سمت شهدای دانشجو و نخبه رفتیم. 

پرونده شهید آیت را برای اولین بار در لابلای پرونده های شهدای نخبه دیدم

موگویی در ادامه می افزاید: برای اولین بار پرونده شهید آیت را در لابلای پرونده های شهدای نخبه دانشگاه های دیگر دیدم. شهید آیت از لحاظ علمی بسیار قابل توجه بودند، ایشان لیسانس ادبیات دارند و فوق لیسانس علوم اجتماعی، فوق لیسانس و دکتری حقوق دارند همچنین لیسانس روزنامه نگاری دارند و به زبان فرانسه، عربی و انگلیسی هم تا حدود زیادی مسلط بودند و دورس حوزه علمیه را هم خوانده اند و حافظ قرآن نیز می باشند و همه اینها باعث شد که توجه ما نسبت به شخصیت ایشان جلب بشود اما نه به صورت جدی چون شهدای دیگری هم بودند مثل شهید احمد رضا احدی و شهید اخوان و ...

فضای سال 88 در کار ما مقداری وقفه ایجاد کرد. هم خودمان درگیر فضای سال 88 شدیم و هم دانشگاه هایی که با ما همکاری می کردند. اما بر اساس اولویت گذاری که کرده بودیم شهید آیت در اولویت کار ما بود. اولین مصاحبه را با آقای دکترابراهیم اسرافیلیان از دوستان شهید آیت و نماینده دور دوم مجلس شورای اسلامی در خصوص شهید آیت گرفتیم. بعد از وقایع سال 88، وطن امروز مصاحبه ای با ایشان انجام دادند و در آن مصاحبه سخن از ترور شهید آیت و اینکه نگذاشتند ایشان حرف بزند و شهید آیت اسنادی را داشت بیان داشتند.

شهید آیت نقدهای جدی به مصدق داشت

مصاحبه دکتر ابراهیم اسرافیلیان دلیلی دیگر بر اولویت قرار دادن تاریخ نگاری در خصوص زندگی شهید آیت شد که در ابتدای کار، انگیزه ما تولید یک فیلم مستند بود. ما اصلا قصد ورود به فضای کتاب را نداشتیم و استارت کار فیلم را اواخر سال 88 زدیم که از آقای شجونی و احد کاشانی مصاحبه گرفتیم. مقداری که جلو رفتیم متوجه شدیم که اطلاعات ما در خصوص این شهید بزگوار بسیار ناقص است، ایشان نقدهای بسیار سنگینی را نسبت به مصدق دارند و شهید آیت حدود 600 سخنرانی دارد که نزدیک به 80 درصد این سخنرانی ها، در مورد ملی گراها و نهضت آزادی و ورود فراماسونرها و جریانات ملی گراهاست.

به همین دلیل از اوایل سال 89 مصاحبه را متوقف کردیم و مشغول جمع آوری اسناد و تحقیقات در مورد ایشان شدیم. متاسفانه سندی از شهید آیت وجود نداشت، یعنی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی گرفته تا مجلس شورای اسلامی و همچنین موسساتی چون هابیلیان و شهدای ترور و هرجایی که فکر می کردیم سند و مدرکی در خصوص ایشان وجود داشته باشد را گشتیم و هیچ مدرکی از آیت پیدا نکردیم. یعنی مرکز استاد حتی یک عکس از شهید آیت نداشت و این کار را بسیار سخت می کرد.

نقش موسوی و هاشمی در زندگی شهید آیت مورد ممیزی وزارت ارشاد قرار گرفت

جواد موگویی میگوید که در کتاب هرجا که اسمی از هاشمی رفسنجانی آمده با ممیزی وزارت ارشاد مواجه شده است: بعد از ماه ها تحقیقات بالاخره کتاب به اتمام رسید و برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد رفت. بنده بخش هایی را که دیدم ارشاد ایراد گرفته است دقیقا مباحثی است که در آن نام آقای موسوی و آقای هاشمی رفسنجانی آمده است و اعلام کرده اند که باید حذف شود که تقریبا 30 الی 40 صفحه می شود و ما روز سه شنبه 14 مرداد مراسم رونمایی از کتاب را داریم هنوز مجوز را نداده اند".

موگویی در ادامه می افزاید: حمایت هایی که آقای هاشمی از آقای موسوی کرده اند، بحث 99 نفر و اختلافات میر حسین موسوی با حضرت آیت الله خامنه ای و اسنادی که شهید آیت درباره موسوی جمع آوری کرده بود غالب بخش ممیزی وزارت ارشاد برای مجوز دادن به کتاب می باشد. در کتاب هرجایی که اسم آقای هاشمی آمده است مورد اشکال ارشاد قرار گرفته است. بنده با توجه به عدم تمایل آقای هاشمی برای مصاحبه از خاطرات خود ایشان استفاده کرده‌ام و یا نقدهای شهید آیت به حسن حبیبی از دیگر موارد مورد اشکال بوده است و کار کردن روی زندگی شهید آیت به علت مخالفت های ایشان در آن برهه، صدای مخالفت بسیاری از افراد و جریانات را بلند می کند"

آقای هاشمی از همسنگران شهید آیت است منتها تا قبل از میر حسین موسوی

این تاریخ نگار جوان با اشاره به رابطه چندین ساله شهید آیت با هاشمی رفسنجانی از نقطه اول اختلاف بر سر وزیر امور خارجه شدن میر حسین موسوی میگوید: آقای هاشمی از همسنگران شهید آیت است منتها تا قبل از میر حسین موسوی. یعنی نقطه اختلاف آقای هاشمی و شهید آیت آقای موسوی بودند و این را در خاطرات آقای هاشمی در روز 14 تیر شصت هم میتوانید مشاهده کنید. در جلسه هفتم تیر قبل از انفجار، بحث وزارت امور خارجه موسوی مطرح می شود و آقای آیت می گویند رای من مخالف است. منتها جمع رای مثبت می دهد و مقرر می شود که آقای موسوی را به عنوان وزیر امور خارجه معرفی نمایند. شهید آیت در آن جلسه می گوید با این حال من فردا در مجلس رای منفی می دهم و در آنجا بیان می شود که شما حق نداری رای خلاف حزب را بدهید و شهید آیت می گویند اینجا عضو حزب هستم و در مجلس نماینده مجلس هستم.

جواد موگویی اختلاف شهید آیت با رفسنجانی را به خاطرات هاشمی رفسنجانی استناد می دهد و می افزاید: این بحث را آقای هاشمی در خاطراتشان نوشته اند که امروز جلسه رای اعتماد مجلس به تصدی وزارت امور خارجه به آقای موسوی بود که آقای آیت مخالفت کرد و به عنوان یک هم حزبی این امر وجهه خوبی نداشت. این تنها سندی است که آقای هاشمی در زمان حیات شهید آیت مخالفتش را با ایشان بر سر موضوع آقای موسوی نشان داده است و البته بعد از این که آقای آیت به شهادت می رسند آقای هاشمی نطق تندی را علیه شهربانی و کمیته می کنند که چرا نمی توانید از شخصیت ها حفاظت کنید.

موگویی به گم شدن اطلاعات درباره پرونده ترور شهید آیت اشاره میکند و معتقد است که پرونده هیچ شهیدی مانند شهید حسن آیت با نبود اطلاعات مواجه نیست: به جز مصاحبه ای که وطن امروز گرفته بود و دو مصاحبه دیگر، هیچ حرف دیگری وجود ندارد و حتی دوستان شهید آیت هم شناسایی نشده اند. صوت و فیلم های ایشان معلوم نیست کجا قرار دارد و بنده فکر نکنم در مورد هیچ شهید شاخصی با ویژگی های منحصر به فردی چون شهید آیت اینقدر با نبود اطلاعات مواجه باشیم. هر آنچه که در فیلم مستند و کتاب اسرار آیت آمده است حاصل تحقیق ما بوده است.

نویسنده کتاب اسرار آیت در فصل آخر کتاب به مخالفت شهید آیت با میر حسین موسوی اشاره میکند و به نقد دولت موسوی می پردازد: فصل آخر کتاب که شهید آیت به شهادت می رسند، قبل از نخست وزیری آقای موسوی، رفتار سیاسی شهید آیت توسط دوستانش مثل مرحوم عسگر اولادی آقای بادامچیان و سید محمد خامنه ای و شهید محمد تقی بشارت ادامه پیدا می کند. این باعث شده که در این کتاب دولت آقای موسوی را نیز نقد کنیم. من در مقدمه فصل آخرنوشته ام که از آنجایی که رفتار سیاسی شهید آیت ادامه پیدا می کند و آیت نیز پیش بینی کرده است که آقای میرحسین موسوی شایستگی نخست وزیری را نداشته است به این بحث می پردازیم.

ترور آیت با دیگر ترور ها متفاوت است

موگویی در ادامه به شیوه ترور شهید حسن آیت اشاره میکند و می افزاید "شیوه ترور شهید آیت نیز شاخص و متفاوت است. ترور به این صورت بوده که ایشان محافظی داشتنه اند به نام جواد خردیار و راننده ای داشته اند به نام قاسم ابوفاض. آقای خردیار می گویند چند وقتی بود که تقاضای مرخصی داده بودم که با مرخصی ایشان موافقت می شود و روز ترور فرد دیگری را به عنوان محافظ معرفی می کنند. خانم شهید آیت می گفتند از آیت پرسیدم که ایشان را می شناسی و شهید آیت می گویند نه فقط می دانم جای جواد آمده است. در روز شهادت آیت، حدود 65 گلوله در جلوی درب منزل به سمت ایشان شلیک می شود که 12 گلوله به شهید آیت برخورد می کند. جالب است که محافظ پنهان می شود و سالم می ماند و قاسم (راننده) درگیر می شود که بر اثر اثابت گلوله قطع نخاع می شود و چهار سال بعد هم شهید می شود. آن محافظ هم بعد از آن شب غیب می شود. وقتی من پرونده را از بیمارستان رسالت تهران گرفتم و برگه های شرح حادثه را نگاه کردم، دیدم آدرس آن محافظ هم جعلی است. من خیلی گشتم تا پیدایش کنم، جواد خردیار را از طریق سازمان بازنشستگی پیدا کردم ولی اسم محافظ دوم را در لیست بازنشستگی نیروهای مسلح هم پیدا نکردم".

تنها 2 برگ بازجویی در پرونده شهید آیت باقی مانده بود

نویسنده و کارگردان اسرار آیت معتقد است که بسیاری از اسناد پرونده گم شده و حتی خانواده شهید آیت هم نتوانسته اند اسناد را ببینند: پرونده ای شهید آیت دارند در دادگاه انقلاب که بنده پس از نامه نگاری پرونده را گرفتم. پرونده 15 صفحه بود که گزارش شهربانی و کمیته و بازجویی و شاهدان عینی بود و 2 برگ بازجویی بود که خانم آیت گفتند بعد از شهادت شش نفر را بازداشت نموده بودند. ما برای شناسایی رفتیم و یقینا بازجویی شش نفر بیش از 2 برگه خواهد بود. هیچ خانمی بازداشت نشد در حالی که شاهدان عینی( یکی از همسایه های شهید آیت) می گفتند خانمی هم در برنامه ترور حضور داشته و اما نام هیچ خانمی در بین مجرمین نبود. من پرونده را بردم و نشان آقای روح الله حسینیان و جواد منصوری دادم و از این آقایان پرسیدم شما در آن زمان کسی را با این چنین پروند ای اعدام می کردید که آقای منصوری گفتند حداقل باید در مورد آیت یک پرونده 300 صفحه ای دیگر هم باشد. من بار دوم به دادگاه انقلاب مراجعه کردم و متصدی پرونده ها فرد دیگری بود که وقتی نامه را نشان دادم و پرونده را رفتم برگ دیگری هم به پرونده قبلی اضافه شده بود که آن نامه دادیار منطقه 4 به دادستان تهران در سال 1370 جواب داده است".

نویسنده اسرار آیت در ادامه اظهار میدارد" من پرونده را بردم و نشان آقای روح الله حسینیان و جواد منصوری دادم و از این آقایان پرسیدم شما در آن زمان کسی را با این چنین پروند ای اعدام می کردید که آقای منصوری گفتند حداقل باید در مورد آیت یک پرونده 300 صفحه ای دیگر هم باشد. من بار دوم به دادگاه انقلاب مراجعه کردم و متصدی پرونده ها فرد دیگری بود که وقتی نامه را نشان دادم و پرونده را رفتم برگ دیگری هم به پرونده قبلی اضافه شده بود که آن نامه دادیار منطقه 4 به دادستان تهران در سال 1370 جواب داده است.

ابهامت بسیار در پرونده ترور شهید آیت وجود دارد


نامه دادستان اکنون موجود نیست و فقط جواب آن موجود است که در آن جوابیه آمده به خاطر گذشت ده سال از پرونده دیگر نمیتوان به آن رسیدگی کرد. ریاست دادگاه نیز نامه را به وزارت اطلاعات پاراف میکند. بنده به مراجع اطلاعات نیز مراجعه کردم که به این دلیل که پرونده هنوز کار قضایی آن به پایان نرسیده و این پرونده هنوز باز است نمیتوان به پرونده دسترسی پیدا کرد. جالب است که دادگاه انقلاب حتی یک کپی از پرونده را نیز برای خود نگه نداشته در حالی که باید تجمع کل پرونده در دادگاه انقلاب وجود داشته باشد. این سند نیز یکی از ممیزات وزارت ارشاد است که به کتاب اسرار آیت گرفته شده است.

کسانی که به خاطر ترور شهید آیت دستگیر شده اند هیچ کدانم اعدام نشدند. خانم آیت نیز در سال 64 دوباره پیگیر قضیه میشوند که بی نتیجه میماند. اسناد پرونده نیز حتی در اختیار خانواده آیت هم قرار نمیگیرد.

شهید آیت بعد از شهادت هم مورد هجمه مخالفین قرار گرفت

جواد موگویی میگوید: شهید آیت شخصیتی است که حتی بعد از شهادت هم مورد هجمه مخالفین و دشمنانش قرار گرفته است. تا به حال حدود 15 ویژه نامه برعلیه آیت در روزنامه های مختلف در این سی ساله چاپ شده است. نشریه چشم انداز از سال 70 به بعد 10 ویژه نامه بر علیه آیت چاپ کرده است. ده روز بعد از اکران خصوصی مستند شهید آیت ماهنامه اصلاح طلب مهرنامه دو شماره بر علیه شهید آیت منتشر کرد.

کتاب اسرار آیت، مستند و مرجع است

در ادامه محمد رضا امینی نویسنده کتاب سراب سیاست که درباره شخصیت موسوی خوئینی ها می باشد درباره کتاب اسرار آیت میگوید" از نظر کیفی کتاب اسرار آیت بسیار عالی است چون به دنبال منبع رفته است. این کتاب خود مرجع است و از این به بعد هر کس بخواهد تحقیقی درباره شهید آیت بکند، چه موافق و چه مخالف باید به این کتاب مراجعه کند. تحلیل های کتاب تماما مستند است و هیچ کس نمیتواند اسناد آن را انکار کند.

مخالفت با موسوی و مصدق خط قرمز ملی گرایان است

امینی شهید آیت را خط قرمز ملی گرایان و جریان ضدارزشی میداند و معتقد است که هر کس با مصدق و موسوی مخالفت کند در واقع خط قرمز آنان را رد کرده است " در واقع شهید آیت خط قرمز ملی گراها، ملی مذهبی ها است. خط قرمز اصلاح طلبان مصدق و موسوی است و چون شهید آیت به این دو معترض بوده بر علیه شان می نویسد. عقبه اطلاحات نشئت گرفته در شخصیت مصدق است و آنها به منشا خود بسیار حساس هستند".



نویسنده کتاب سراب سیاست در ادامه می گوید: آقای میرحسین موسوی میخواست ادای مصدق را دربیاورد. میخواست مانند مصدق قهرمان باشد و این برای تفکر اصلاح طلبان و خود موسوی بسیار مهم است. این مورد در کتاب اسرار آیت معترض شخصیت مصدق و موسوی میشود و بایستی منتظر جواب آنها باشیم. در واقع کتاب نه شخصیت ها بلکه به ریشه ای فکری جریان ملی گرایی و ضد ارزشی پرداخته است.

امینی در خصوص لزوم تاریخ پژوهی و رسیدن به حقیقت تاریخ معاصر انقلاب اسلامی بیان می داردکه فضای تاریخ نگاری دهه شصت احتیاج به جسارت دارد چون در حال باز کردن معبر هستند و جریان ضد ارزشی تا کنون اجازه تاریخ نگاری را به کسی نداده است. برای جریان اصلاحات آنقدر تاریخ پنجاه ساله اخیر مهم است که برای تقی زاده هم ویژه نامه منتشر می کنند. تقی زاده ای که به عنوان پدر جریان غرب زدگی مشهور است و نشریه تخصصی راجب این افراد منتشر می کنند. تاریخ را هم اینها ساخته اند که اگر در مورد این افراد موشکافی شود دست جریان ملی گراها و ضد ارزشی عیان می شود لذا هر کاری را در این حوزه مورد هجمه قرار می دهند.

شهید آیت به عمد از تاریخ حذف شده است

در پایان نویسنده کتاب اسرار آیت درباره مستندات کتاب خود میگوید " هیچ حرف منطقی از طرف وزارت ارشاد درباره ایرادات به کتاب زده نمیشود. مثلا در مورد مرحوم حسن حبیبی تمامی نطق های ایشان که در اعتبار نامه مجلس یا نطق های که موقع گرفتن رای اعتماد از مجلس به عنوان وزیر دادگشتری گفته اند در این کتاب استناد داده شده اما وزارت ارشاد به آن ایراد گرفته است که اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست. یا در مورد زهرا رهنورد که به مصاحبه های شخص رهنورد که در آن درباره ارتشی بودن و بی قید بودن خود و خانواده خود گفته‌اند استناد کرده ایم و به نظر بنده شهید آیت شخصیتی است که به عمد از تاریخ انقلاب حذف شده است"

پاسداشت این شهید والامقام با حضور آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای، دکتر اسدالله بادامچیان، روح الله حسینیان و دکتر جواد منصوری برگزار می‌گردد. رونمایی از کتاب «اسرار آیت» نوشته جواد موگویی و همچنین سایت شهید آیت از ویژه برنامه های ستاد بزرگداشت شهید آیت خواهد بود. سازمان فضای مجازی سراج، مرکز مستند پیام گستر و دبیرخانه دائمی بزرگداشت قربانیان ترور پذیرای هم وطنان عزیز در این همایش هستند. این مراسم ، سه شنبه 14 مرداد 1393 ساعت 17 الی 19 در تهران خیابان سمیه تقاطع حافظ تالار سوره حوزه هنری برگزار می گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مرتضی حسامی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
۳
۰
شهید آیت به عمد از تاریخ ایران و انقلاب خذف می شود همچنان که سردار متوسلیان به عمد در اسارت اسرائیل نگه داشته شده و بد خواهانش برمسند قدرت در این مملکت تکیه زده اند.
پاسخ
مصفا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۴
۰
خدا رحمت کنه شهید آیت رو که به خاطر افشاگری علیه میرحسین به شهادت رسید
پاسخ
مهدی اصغری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۴
۰
ببین کیا رفتن این اشغالا موندن ،روحت شاد مرد
پاسخ
نگار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۴
۰
شهید آیت وشهید دیالمه خبلی مرموز به شهادت رسیدند
پاسخ
سمیه صادقی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۳
۰
تا جایی در موردش میدونم یک سری مدارک واسناددر مورد بنی صدر وموسوی وچند نفر دیگه داشته میخواسته تحویل بده که ترورش میکنن اسناد میدزدن تا الانم پیدا نشدن مدارک دست کیه خدا میدونه
پاسخ
علی ریاضی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۲
۰
خدا رحمتش کند وبه همه ما بصیرت عنایت فرماید
پاسخ
ضیاءی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۳
۰
ایت خیلی مظلوم بود. بعد از شهادت ترور شخصیتی شد و تا سالها بهش شهید هم نمی گفتند. بدون قضاوت در مورد عقایدشون ولی ادمای صاحب نظر و تئورسین بودند. اگر امثال اینها بودند انقلاب خیلی جلوتر می رفت
پاسخ
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۲
۰
خدا رحمتش کند. فاتحه ای نثارش کنیم
پاسخ
رویا سعادت
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۲
۰
دوستانی که علاقه دارند میتونند کتاب اسرار آیت رو مطالعه بفرمایند.اسراری راجع به لابی که صورت گرفت تا آقای موسوی که گذینه چهارم تصدی پست نخست وزیری بودند به الویت اول تبدیل بشوند.تاریخ هیچ گاه دروغ نمیگه فقط باید درست رصد بشود.وعبرت گرفت
پاسخ
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۲
۰
میخواست بره مجلس و اسناد جاسوسی میر حسین موسوی رو ببره مجلس رسواش کنه ولی همون روز با 60 تیر کلاش به شهادت رسید. چشاتونو باز کنید برید زندگینامش بخونيد...ایشون موسوی رو همون سالهای اول انقلاب میشناخت
پاسخ
مروت
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۲
۰
خدا منافقین مخصوصا فتنه گران رو لعنت کنه
پاسخ
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۱
۳
درود بر میر حسین
پاسخ
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۱
۰
کتاب شهید ایت هم توسط دولتی های اقای روحانی توقیف شده
پاسخ
احمد بیگی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۳
۰
نکته‌ی جالب‌تر این که پسر ایشون، قاتل رو دیده. بعد از چند روز، شخصی که محکوم به اعدام بوده، به ترور ایشون هم اعتراف می‌کنه. اما پسر شهید آیت میگه این قاتل پدر من نیست. ولی می‌گن این بچه است، نمی‌فهمه
پاسخ
سیس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۲
۰
روحش شاد، انسان های آزاده هرگز نمی میرند، ولی انسان های حقیر واسیر دنیا در عین زنده بودن ، در واقع مردگانی بیش نیستند
پاسخ
سرباز جنگ نرم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
۲
۰
روحشان شادویادشان گرامیباد،زبان سرخش سرسبزش رادادبه بادواگرمثل سرداراحمدمتوسلیانمان بود ان موقع مثل دندان کرم خورده میانداختند به دور، عجب زمانه ای شده خودمان را شیعه امام حسین (ع)میدانیم ولی مبارزان حسینی را یا مثل سردارماند مثل دندان کرم خورده بدورمیاندازیم و فراموشش میکنیم یا مثل شهید ایت درخوتش میغلتانیم وفراموشش میکنیم!!!!!!!!!!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
۰
۵
آقای میر حسین موسوی نخست وزیر حضرت امام پاکدامن وپاکدست است آیا شما پاکدستی .....
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه‌ی سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند ...
روح‌الله الموسوی الخمینی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
خیلی پاکدامن است اصلا باید مثل بنی صدر دامن پاش کنه و فرار کنه از مملکت - آخه ابله هنوز نفهمیدی با چه آدم منافقی طرف هستی؟هنوز بعد این همه مدت و دیدن همه نفاق و دورویی و فتنه انگیزی و ضدیت با اصل نظام اسلامی و ولایت فقیه که موسوی انجام داد و صورت واقعی اش را به نمایش گذاشت شما هنوز نفهمیدی؟؟؟
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
۰
۲
من حتما بایستی بروم کتاب اسرار آیت را بخوانم تا عجولانه قضاوت نکنم. کتاب چهره واقعی مصدق السلطنه نوشته شهید آیت را چند بار خوانده ام و به منابع و ماخذی که کتاب به آنها استناد کرده مراجعه کرده و تطابق داده ام. برخی قسمت های کتاب در خصوص مصدق به دور از انصاف و واقعیت بود.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
تماما واقعیت است لیکن به مذاق مصدق پرستان خوش نمی آید که حقیقت را باور کنند.
جدیدترین اخبار پربازدید ها