کد خبر: ۴۲۷۸۸۱
زمان انتشار: ۲۳:۴۱     ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
در حاشیه معرفی گابینه دوازدهم
روحانی به وضوح درک کرده است که از این پس اصلاحات است که به او برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور نیاز دارد، جریانی که در نظر روحانی به یک اقلیت ضعیف و مدیریت پذیرتبدیل شده. با فوت هاشمی نیز معادلات سیاسی کشور تغییر یافته است. اگرچه هاشمی نام هاشمی رفسنجانی می تواند برای روحانی رای جمع کند و از این رو تیم تبلیغاتی روحانی از شعار «وصیت هاشمی حمایت از روحانی» رونمایی کرد، اما جای خالی هاشمی به تنهایی فایده ای برای روحانی نخواهد داشت. به همین جهت درست از فردای اعلام نتایج دیگر نامی از رئیس دولت اصلاحات و هاشمی رفسنجانی در کلام روحانی شنیده نمی شود.
به گزارش پایگاه 598، سرانجام لیست نهایی پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد. لیستی که به وضوح اصرار روحانی بر «استقلال» از اصلاح طلبان را نشان می دهد به نحوی که جز دو نفر، هیچ چهره شاخص دیگری از جریان اصلاحات در این کابینه دولت دوازدهم دیده نمی شود.

به گزارش رجانیوز تلاش برای مدیریت جریان سوم در کشور از مدت ها قبل آغاز شده است و به نظر می رسد این روزها پلن های بعدی شکل گیری این جریان در دست اجرا است. برنامه ای که با همراهی علی لاریجانی در مجلس قرار است جریان جدیدی را در کشور مدیریت نمایند.  لاریجانی اگرچه در انتخابات اسفند 94 در رقابت با نامزدهای شهر قم دوم شده بود، اما توانست محمدرضا عارف را در انتخابات رئیس مجلس شکست دهد و باردیگر بر صندلی ریاست پارلمان تکیه بزند. از سوی دیگر حسن روحانی با کنارگذاشتن مجید انصاریِ اصلاح طلب از معاونت پارلمانی ریاست جمهوی و جایگزین کردن حسینعلی امیری، ارتباط بیشتری با مجلس دهم برقرار کرد. لاریجانی در دولت یازدهم نشان داد که تمام تلاش خود را برای حمایت از دولت روحانی انجام خواهد داد، از تصویب برجام در 20 دقیقه و جلوگیری از افتادن برخی از وزرا در جلسه استیضاح.  حالا این بار روحانی با پشتوانه لاریجانی در مجلس  لیستی از  وزرا پیشنهاد داده است که نشان دهنده جدیت او برای مدیریت جریان سوم در کشور است.

روحانی در سال 92 با کمک اصلاحات و هاشمی رفسنجانی توانسته بود به برنده انتخابات تبدیل شود. هاشمی رفسنجانی در این باره گفته بود «روحانی تا قبل از حمایت من فقط سه درصد رای داشت و بعد از اینکه من از او اعلام حمایت کردم با بیش از 50 درصد آرا پیروز شد» در  انتخابات اردیبهشت امسال نیز اتفاق مشابهی روی داد. روحانی همچنان در این انتخابات نیاز داشت تا از سرمایه اجتماعی اصلاحات برای پیروزی خود در انتخابات استفاده نماید، با این تفاوت که سهمیه دیگری برای رئیس جمهور شدن مجدد روحانی باقی نمانده است. بنابر این نیاز روحانی به این جریان تا زمان اعلام نهایی نتایج بود.  اما حالا  به وضوح درک کرده است که از این پس اصلاحات است که به او برای  بازگشت به عرصه سیاسی کشور نیاز دارد، جریانی که در نظر روحانی به یک اقلیت ضعیف و مدیریت پذیرتبدیل شده. با فوت هاشمی نیز معادلات سیاسی کشور تغییر یافته است. اگرچه نام هاشمی رفسنجانی می تواند برای روحانی رای جمع کند و از این رو تیم تبلیغاتی روحانی از شعار «وصیت هاشمی حمایت از روحانی» رونمایی کرد، اما جای خالی هاشمی به تنهایی فایده ای برای روحانی نخواهد داشت. به همین جهت درست از فردای اعلام نتایج دیگر نامی از رئیس دولت اصلاحات و هاشمی رفسنجانی در کلام روحانی شنیده نمی شود.

از سوی دیگر خلاء هاشمی راه را برای کنش گری سیاسی روحانی هموار تر کرده است تا روحانی به عنوان رکن اصلی جریان سوم شناخته شود و  خود را به جایگزین هاشمی تبدیل کند.  مساله ای که به مذاق حامیان و منسوبان به هاشمی خوش نیامد و گلایه هایی  را در این باره به دنبال داشت به نحوی که امروز فاطمه هاشمی در گفتگو با روزنامه فرهیختگان گفته است: «آقای روحانی نمی‌تواند جا پای آقای هاشمی بگذارد، چون اصلا نه تفکر آقای هاشمی را دارد و نه شجاعت ایشان را و نه پشتکار و فعالیتی که آقای هاشمی داشتند. هیچ‌کدام از آنها را آقای روحانی ندارد».

از سوی دیگر قدرت گرفتن مجدد اصلاحات منفعتی برای روحانی نخواهد داشت بلکه برعکس، یکه تازی را از روحانی سلب خواهد کرد. همین هم باعث شده است که در گام نخست و با معرفی کابینه جدید قدرت خود را به رخ جریان اصلاحات بکشد. برای همین بار دیگر رحمانی فضلی، وزیری که عملکردش در دولت یازدهم به شدت مورد انتقاد اصلاحطلبان بود، برای همان وزارت خانه معرفی شود و با حضور لاریجانی در مجلس خیالش بابت رای آوری آن جمع باشد. همچنین کمترین توجه به مطالبه رفع حصر که یکی از اصلی ترین خواسته های جریان اصلاحات بوده است را از خود نشان داده است.

از سوی دیگر یکی از خواسته های همیشگی اصلاحات افزایش حضور زنان در مناصب و تصمیم گیری های کلان بود. در همین راستا حسن روحانی نیز در ایام انتخابات برای جلب نظر اصلاحات گفته بود «آن دوران دیگر سپری شد که زنان فقط آشپزی و بچه‌داری می‌کردند که البته آنها سرجای خودشان است ولی نمی‌توان وظیفه زنان را درون خانه منحصر کرد» با این حال یکی از نکات جالب کابینه معرفی شده به مجلس این که، حتی یک زن را نیز در لیست خود قرار نداده است.

در مجموع به نظر می رسد روحانی در چهارسال آینده قصد دارد تا خود را به طور کامل از سایه جریان اصلاحات خارج کرده و جریان جدیدی را در سپهر سیاسی ایران سروسامان دهد. اقدامی که در اولین گام با معرفی کابینه ای برخلاف خواست اصلاحات عملیاتی شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
۰
۰
هاشمی خیلی عاقبت به خیر شد که این یکی هم میخواد مثل هاشمی بشه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها