أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۲۸۶۸۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تأکید بر اینکه پذیرفتنی نیست تعداد خانوار در کشور از تعداد واحدهای مسکونی در کشور بیشتر باشد، گفت: در 5 سال گذشته تعداد مستأجران و اجاره‌نشینی 38 درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه 598 ، فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که وزیر راه و شهرسازی همچنان بر تعداد واحدهای خالی از سکنه و وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه و تعداد بیشتر واحدهای مسکونی نسبت به تعداد خانوارها تأکید دارد، گفت: وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور از سوی مرکز آمار را نمی‌توان رد کرد چرا که این مرکز، مرکز آمار ایران است و از روی سند و مدرک گزارش می دهد، بنابراین بحثی در این خصوص نداریم اما اعتقاد ما این است و همانطور که قبلا هم اعلام کردیم باید جزئیات این واحدهای مسکونی نیز مشخص و تعیین شود.

وی افزود: منظور ما از انتشار جزئیات گزارش مرکز آمار این است که ببینیم چه تعداد از این واحدهای خالی از سکنه لوکس و بر اساس سوداگری ساخته شده و چه تعداد الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند اما بدون مشتری هستند.

پورحاجت ادامه داد: به اعتقاد بنده اگر این 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه را کنار بگذاریم و مابقی آمار را رصد کنیم که در چه شرایطی هستیم نشان می‌دهد تعداد خانوار موجود از تعداد خانه‌های موجود در کشور بیشتر است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اضافه کرد: یک واقعیت را باید بپذیریم که در یک بازه 5 ساله تعداد مستأجران و اجاره‌نشینی در کشور 38 درصد رشد داشته است پس این آمار نشان می‌دهد که اگر چه غالب ایرانی‌ها به مالکیت علاقه دارند چرا باید میزان اجاره‌نشینی و مستأجری رو به افزایش باشد.

وی خاطرنشان کرد: در تابستان امسال شرایط متفاوتی را نسبت به سال گذشته در حوزه اجاره‌نشینی مشاهده کردیم چرا که وقتی که بازار اجاره را رصد کردیم متوجه شدیم که نرخ اجاره در بازار نسبت به نُرم‌های موجود متفاوت‌تر است و در خیلی از مناطق کشور پیش‌بینی‌ها در خصوص نرخ تورم اشتباه در آمده است و حتی دو برابر نرخ تورم نرخ اجاره‌نشینی افزایش داشته است.

*مسکن دچار دستکاری شده

پورحاجت تصریح کرد: این موارد در حوزه بازار مسکن نشان می‌دهد که مسکن دچار دستکاری شده و برنامه‌ریزی‌ها نسبت به نیاز مسکن به خوبی صورت نگرفته است، چرا که ما معتقدیم برنامه‌ریزی در بخش مسکن در یک دوره 4 ساله یا 5 ساله نمی‌تواند مؤثر باشد و سیاست‌گذاری در بخش مسکن حداقل به 14، 15 سال زمان نیاز دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهادی به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صورت رأی اعتماد دارد، گفت: بزرگترین دستاورد وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن برنامه‌ریزی برای ساخت و ساز شهری و توجه به بافت فرسوده است، بنابراین باید از این موضوع استقبال کرد.

وی افزود: در این چند سال توجه خوبی به بازآفرینی شهری و بافت فرسوده شده ست چرا که بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی دومین بحران اجتماعی کشور است.

پورحاجت افزود: پس با یک برنامه‌ریزی مناسب بافت فرسوده که به شکل قابل توجهی مغفول مانده است می‌تواند کمک بزرگی به بخش مسکن کند.

بر اساس این گزارش وزیر مسکن و شهرسازی امروز در جلسه رای اعتماد مجلس گفت: آمار سال 95 نشان می‌دهد که 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور داریم در حالی که این تعداد در سال 90 حدود 630 هزار بوده یعنی ظرف 5 سال حدود 2 میلیون خانه خالی به ایران اضافه شده است.

آخوندی تصریح کرد: حدود 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در کشور داریم و جمع این دو یعنی خانه خالی و خانه دوم حدود 4 میلیون و 700 هزار خانه می‌شود،مفهوم این موضوع باین است که اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم یعنی چیزی حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه‌های خالی و دوم انباشته شده است، آیا می‌دانید این رقم به چه معناست، یعنی بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران، این وضعیت بازار دستکاری شده مسکن در ایران است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها