کد خبر: ۴۳۳۰۰۰
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۰۳ آبان ۱۳۹۶
مانور خبري براي ترساندن شركت‌هاي خارجي
شواهد در رسانه‌هاي خبري جهان حاكي از آن است كه ترامپ در شيپور جنگ اقتصادي خود با ایران دميده و شركت‌هاي بزرگ را با ترساندن، از معامله با ايران منصرف مي‌كند كه جديدترين نمودهاي آن عذرخواهي تويوتا از بورس امريكا به خاطر فروش يك خودرو به سفارت ایران در هند است!
به گزارش پایگاه 598، شواهد در رسانه‌هاي خبري جهان حاكي از آن است كه ترامپ در شيپور جنگ اقتصادي خود با ایران دميده و شركت‌هاي بزرگ را با ترساندن، از معامله با ايران منصرف مي‌كند كه جديدترين نمودهاي آن عذرخواهي تويوتا از بورس امريكا به خاطر فروش يك خودرو به سفارت ایران در هند است! بيشتر خبرها كه به لغو معامله يا عذرخواهي اشاره دارد با واژه‌هايي احتياطي مانند «ممكن است اين كار صورت بگيرد»، «ممكن است قرارداد لغو شود» يا «ممكن است مشمول تحريم‌هاي امريكا باشد» و... تهيه شده‌اند.

به نظر مي‌رسد امريكا قصد دارد با مانور خبري اقدام به ترساندن شركت‌هاي خارجي‌‌اي بكند كه تمايل به همكاري با ايران دارند، اين كشور با دشمني علني و اعمال فشار بر شركت‌هاي بزرگ جهان آنها را در تجارت خارجي با ايران يا محتاط مي‌كند يا عذرخواه!   

  تويوتا: ‌عذر مي‌خواهم!
شركت تويوتا موتورز ژاپن از رگولاتور بازار اوراق بهادار امريكا به ‌دليل فروش يك دستگاه خودروي تويوتا به سفارت ايران در هند توسط شعبه هندي اين شركت عذرخواهي كرد.


به گزارش پايگاه خبري تلگراف، از فوريه 2013، دولت امريكا شركت‌هاي امريكايي و خارجي فعال در اين كشور را از هرگونه معامله با ايران منع مي‌كند. اين تحريم‌هاي اقتصادي حتي بعد از تأييد پايبندي ايران به برجام توسط ترامپ در ماه جولاي تداوم يافته است. بر اساس قوانين امريكا، شركت‌هايي كه با كميسيون بورس اوراق بهادار امريكا همكاري دارند، بايد هرگونه قرارداد و معامله‌اي را كه بعد از ششم فوريه 2013 با نهادهاي ايراني منعقد كرده‌اند، اعلام كنند. تويوتا در اظهاريه تقديمي به كميسيون بورس اوراق بهادار امريكا اعلام كرده فروش اين خودروي تويوتا به سفارت ايران توسط شركت هندي وابسته به تويوتا «حدود 2 ميليون ين، معادل تقريباً يك ميليون و 140 هزار روپيه درآمد ناخالص عايد اين شركت كرده و ميزان سود خالص تويوتا از اين معامله ناچيز بوده است. تويوتا معتقد است اين معامله شركت تويوتا و شركت‌هاي تابعه آن را در معرض تحريم‌هاي امريكا قرار نمي‌دهد.» در اين اظهاريه تأكيد شده تويوتا كرلوسكار قصد دارد فروش خودرو به سفارت ايران را متوقف كند.    

  احتمال لغو قرارداد بوئينگ

اما اين تمام ماجرا نيست پايگاه خبري فري بيكن از احتمال لغو قرارداد بوئينگ با ايران توسط شخص ترامپ خبر داده و نوشته است: منابع آگاه گفتند، دولت ترامپ تحت فشار فزاينده‌اي از سوي كنگره قرار دارد تا توافق ميان بوئينگ و يك ايرلاين ايراني را كه ادعا شده در زمينه ارسال نيروي نظامي به ديگر كشورهاي منطقه نقش داشته است، لغو كند و دولت امريكا احتمالاً اين قرارداد چند ميليارد دلاري را لغو خواهد كرد.


به‌گفته اين منابع دولت ترامپ گفته با نگاهي به شدت انتقادي قراردادهاي فروش هواپيما به شركت‌هاي ايراني را بررسي خواهد كرد و در حال انجام اقداماتي در راستاي لغو اين قرارداد است.  

  عقب‌نشيني احتياطي شركت ورشكسته!
همچنين در خبري ديگر پايگاه خبري پالس نيوز از عقب‌نشيني كره از فروش كوره به ايران در پي تهديد ترامپ اطلاع‌رساني كرده‌ است.  اين اقدام در پي افزايش نگراني‌ها از احتمال خروج دولت امريكا از توافق برجام بوده كه طلبكاران شركت فولادسازي دونگبوي كره‌جنوبي ممكن است از برنامه خود براي فروش كوره‌الكتريكي اين شركت ورشكسته به يك شركت فولادسازي ايراني عقب‌نشيني كنند. طلبكاران اين شركت قرار بود ماه سپتامبر قراردادي نهايي در اين زمينه با شركت ايراني كاوه استيل جنوب امضا كنند كه در يك مناقصه برنده اين معامله شده بود، اما طلبكار اصلي شركت دونگبو اين قرارداد را متوقف كرده است. اگر امضاي اين قرارداد با تأخير بيشتري مواجه شود ممكن است به كلي لغو و فرآيند برگزاري مناقصه مجدداً تكرار شود. چنين سناريويي طرح بعدي فروش مجتمع اينچئون شركت فولادسازي دونگبو را لغو خواهد كرد. به گفته چند منبع آگاه، شركت دونگبو به زودي نتيجه مذاكرات در مورد فروش كوره الكتريكي خود را اعلام خواهد كرد. يك مقام آگاه كه نخواست نامش فاش شود گفت، در اتخاذ تصميم نهايي نه تنها مسائل اقتصادي بلكه عوامل سياسي نيز مدنظر قرار خواهد گرفت.


بر اساس اعلام شركت دونگبو، شركت كاوه استيل ايران با ارائه قيمت 120ميليارد وون (2/106 ميليون دلار) در مناقصه فروش كوره‌الكتريكي اين شركت برنده شده بود اما برخي طلبكاران شركت به دليل فضاي مبهم شكل گرفته در مورد توافق هسته‌اي و احتمال تشديد تحريم‌ها، نگران معامله با يك شركت ايراني هستند. يك مقام شركت دونگبو گفت: به محض اينكه قرارداد نهايي امضا شود، شركت كاوه استيل كل كوره‌الكتريكي را از مجتمع دانگجين به خانه خواهد برد.   

  دورويي توتال و جنگ نفتي 
توتال نيز كه چند روز پيش خود را متعهد به تصميمات امريكايي ترامپ نشان داده بود موضعي متفاوت با قبل گرفته و تعهدات خود را مشروط كرده است.

همچنين 15 مهر ماه خبري با عنوان «ترامپ جنگ نفتي با ايران را كليد زد» مخابره شد كه در آن به ارسال يك محموله نفتي به هند اشاره و نوشته شده بود: دولت امريكا طرح خود براي راه‌اندازي جنگ اقتصادي با ايران را كه قبلاً يك وزير كابينه ترامپ درباره آن صحبت كرده بود، كليد زد.


روزنامه واشنگتن‌تايمز ورود محموله جديد را بخشي از طرح دولت ترامپ موسوم به «سلطه انرژي» دانسته كه قرار است با افزايش توليد نفت و گاز طبيعي و صادرات آن به كشورهاي خارجي از نفوذ كشورهايي مانند ايران در بازارهاي نفتي بكاهد.  

  احتياط اروپا در همراهي با ترامپ
با اين حال اخبار حاكي از اين است كه ترامپ دست‌كم نتوانسته اروپا را در تحريم نفتي خود همراه كند، از اين رو گفته بود در ايران پول دربياوريد، نيازي به شما نداريم. رئيس‌جمهور امريكا در مصاحبه‌اي گفته بود كشورش براي اجراي راهبرد جديد اين كشور در قبال ايران نيازي به اروپايي‌ها ندارد و آنها مي‌توانند به معامله با ايران ادامه دهند. وي در مصاحبه با برنامه Sunday Morning Futures شبكه خبري فاكس‌نيوز گفت: «به آنها گفتم به پول درآوردن ادامه بدهيد. نگران نباشيد، ما نيازي به شما در اين موضوع (راهبرد در قبال ايران) نداريم.» رئيس‌جمهور امريكا درباره معاملات تجاري شركت‌هاي آلماني و فرانسوي در ايران گفت: «وقتي آنها آن چيزها را [از ايران] مي‌خرند، اوضاع كمي دشوارتر مي‌شود.» ركس تيلرسون، وزير خارجه امريكا كه به رياض، پايتخت عربستان سفر كرده گفت اميدوار است شركت‌ها و كشورهاي اروپايي با امريكا براي وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران همراه شوند. يك كارشناس اقتصادي در اين باره مي‌گويد: در اينكه فشار امريكايي‌ها بعد از ترامپ در صحنه تجارت جهاني بيشتر شده نبايد شكي كرد و در اين مسير عربستان را نيز همراه كرده، لذا آنهايي كه هنوز معتقدند برجام گره‌گشاست در مواجهه با چنين اقداماتي نه تنها بايد به سرعت در حوزه اقتصادي و تعاملات تجاري پيش‌بيني‌هاي لازم را در نظر بگيرند بلكه بايد در حوزه ديپلماسي نيز فعال‌تر عمل كرده و با استفاده از قوانين بين‌المللي نقض‌هاي فاحش قراردادهاي بين‌المللي و زير پا گذاشتن قواعد بين‌المللي را در محاكم بين‌المللي دنبال كنند. وي مي‌افزايد: امريكا علناً در حوزه جهاني شمشير كشيده و در حال ترساندن كشورها و شركت‌هاي فعال در حوزه‌هاي بين‌المللي است و بايد فعاليت‌هاي ديپلماسي براي اعمال غيرمنطقي ترامپ را كنترل كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها