کد خبر: ۴۳۸۵۳۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
وزیر بهداشت طب ایرانی را مکمل طب مدرن خواند و درباره مباحثی مبنی بر "طب اسلامی" گفت: روحانیت خود اعلام کرده است که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. تنها طب سنتی داریم که در ایران همان طب ایرانی است و خوشبختانه این روزها رو به گسترش است.

به گزارش پایگاه 598، دکتر سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در بخشی از صحبت‌هایش درباره مباحثی مبنی بر "طب اسلامی" و سوء‌استفاده‌های احتمالی از این عنوان اظهار کرد: روحانیت خود اعلام کرده است که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. تنها طب سنتی داریم که در ایران همان طب ایرانی است و خوشبختانه این روزها رو به گسترش است و دولت هم خود را موظف به حمایت از آن می‌داند.

وی افزود: برخی به دنبال خط کشی میان طب مدرن و طب اسلامی نباشند و دستاوردهای بشری را تخطئه نکنند. نه دین به ما این اجازه را می‌دهد؛ نه مراجع موافق آن هستند و نه با عقل در قرن بیست و یکم همخوانی دارد. بنابراین آنچه که برخی به عنوان طب اسلامی معرفی می‌کنند، بخشی از آن سوء استفاده‌هایی از توصیه‌هایی است که ائمه اطهار داشته‌اند، اما خیلی مهم است که در چه سنی و برای چه فردی و در چه شرایطی می‌توان از آن بهره برد. در این زمینه بهتر است به کسانی همانند آیت الله ری شهری که در همین حوزه دو کتاب نوشته‌اند، آیت الله جوادی آملی و بزرگان حوزه که صاحب نظر هستند، مراجعه شود.

وزیر بهداشت افزود: حداقل در این بخش از دین سوء استفاده نکنند. اگر کسی به دلیل اینکه فردی که در لباس روحانیت یا غیر از لباس روحانیت به عنوان طب اسلامی او را مداوا کرده است و معالجه نشده است یا از دنیا رفت و یا عارضه‌ای بر او تحمیل شد، آن را به حساب اسلام نگذارد. اسلام این روزها به اندازه کافی مظلوم است، لااقل در این حوزه به مظلومیت آن اضافه نکنیم.

هاشمی اظهار کرد: طب ایرانی میراثی گرانقدر است و همه به دنبال توسعه آن هستیم. البته حدود ۱۵۰ سالی مغفول مانده بود و امروز که به آن توجه می‌کنیم برخی به دنبال تخطئه هستند. خوشبختانه جامعه خودش هوشیار است و می‌فهمد و از مزایای طب ایرانی بهره‌مند است و در کنار آن از طب مدرن نیز استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که طب ایرانی مکمل طب مدرن است و پزشکان نیز باید آن را بپذیرند. طب ایرانی میراث گرانقدری است و باید از آن مراقبت کنیم. اکنون که مردم به آن اعتماد دارند، باید آن را تقویت کنیم. از یک سو افراطی‌ها تخطئه نکنند و از سوی دیگر افراد ناباب دین را وسیله سودجویی قرار ندهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لزوم حضور همراه بیمار در بیمارستان‌ها برای انجام برخی کارهای بیمار، اظهار کرد: این مشکلی است که متاسفانه مردم و همکاران ما بویژه پرستاران به دلیل کمبود نیروی انسانیِ کمک پرستار و خدمه با آن روبرو هستند و به همین دلیل بخشی از کارها را همراه بیمار انجام می‌دهد.

وی افزود: تعداد پرستارها کم است و این مسئله را بارها در جلسات خصوصی بیان کرده‌ام. امیدواریم سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی برای بهبود شرایط آن تلاش کنند، زیرا این مسئله می‌تواند در رضایتمندی مردم و در عین حال پیشگیری از فرسودگی نیروی تخصصی موثر باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نه برای رعایت استانداردهای بین‌المللی بلکه تنها اگر بخواهیم استانداردهای کشورهای همجوار خود را هم رعایت کنیم، حداقل به ۷۰ هزار نیرو در اورژانس بیمارستانی، اورژانس پیش بیمارستانی و در بخش‌های مختلف نیازمندیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
دکتر راست میگه نداریم . چرا علامت تعحب گذاشتید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
جناب آقای وزیر! شیعه! سید!
شما با این نظریه پردازیتون علم لا یتناهی ایمه معصومین رو زیر سوال بردید.
سرطان بیشتر از داعش مردم رو تهدید میکنه به جای این حرفها با کمک گرفتن از طب اسلامی و طب سنتی و طب نوین به فریاد دل دردمند مردم برسید.
پاسخ
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
کی و کجا روحانیت گفته طب اسلامی نداریم ؟!
اتفاقا علما در جاهای مختلف از طب اسلامی صحبت کرده اند من جمله حضرت آیت الله جوادی آملی که فرموده اند : " منحصر کردن مباحث طب اسلامی در تغذیه و روش های درمانی به هیچ عنوان به نفع جریان طب اسلامی نیست. در واقع طب اسلامی یک تابلو است که راه رسیدن به تمدن اسلامی را نشان می دهد و مبلّغی است که از معارف و مفاهیم ناب اسلامی تبلیغ می کند. طب اسلامی فقط نیامده است که بگوید برای درمان فلان بیماری انجیر بخورید!؛ آمده است بگوید راه حقیقی رشد و کمال بشر در هر زمینه ای بازگشت به آموزه های الهی است و برای رسیدن به علومی که نافع حقیقی بشر است راهی جز دین وجود ندارد. طب اسلامی می خواهد بگوید که برای شناخت انسان که موضوع علم طب است هیچ راهی جز سؤال از خدایی که خالق انسان است وجود ندارد و راه های دیگر بیراهه هایی هستند که دشمنان حقیقت و ائمه ضلالت برای انحراف انسان از صراط مستقیم ساخته و پرداخته اند. طب اسلامی عرصۀ مبارزه ایست برای احیاء هویت گمشدۀ انسانی در پس حیوان انگاری های شیطانی مدرنیسم"
( سخنرانی در دیدار مدیران روابط عمومی دانشگاه های کشور، اسفند 1386)
پاسخ
ارشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
برادران عزیز آخر چند حدیث در مورد خوراکی ها یا ... را که نمی شود عنوان طب داد. بله میشود در طب از آنها استفاده کرد کما اینکه می شود اما عنوان طب اسلامی را نمی توان داد. مثلا کتابی را با عنوان طب الرضا چاپ کردند و چندین حدیث از حضرتش نوشته اند اما ایا می شود طب؟واقع بین باشید . اگر بگوییم این طب عنوان اسلامی ندارد که به اسلام توهین نشده است! چرا بعضی می خواهند از علم طب تا ثریا را از دل قران و احادیث بیرون بکشند؟؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
چقدر جالب!!خودش گفته طب اسلامی نداریم اما دستوراتی در اسلام داریم!!!!
وی افزود: روایات زیادی در حوزه بهداشت و برخی توصیه‌های درمانی در اسلام داریم که البته باید در پژوهشکده‌های علوم قرآنی و از نگاه علم رجال و علم دلالت بررسی شوند. علمای اهل فن و قرآن‌شناس گفته‌اند که پس از اثبات سندیت یک روایت، برای تعمیم آن به زمان، مکان و مردم حاضر نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی داریم.
متاسفم برای سایت شما و همینطور برای این فرد که بخاطر منافع دنیوی با اسلام عزیز مخالفت میکنید،اون از خبریکه چندروز پیش در نقد انتقاد از نگهداری سگ گذاشتید اینم از دشمنی این فرد با دین.
آخه یکی نیست به این آقا بگه که ما طب اسلامی هم داریم،من خودم یازده سال پنتوپرازول و دایمتیکون و ...انواع قرص خوردم تا گاستریتم خوب شه اما نشد،اما با مصرف نسخه دارویی پیامبر به نام هاضم کاملا خوب هستم و از داروی شیمیایی بی نیاز.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
بجای بیانیه دادن دکان این به اصطلاح حکیمان را تخته کنید البته اگر می توانید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
وقتی چنین مدیریت کلی در وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی که حتی وزارت علوم را قابل ماندن در آن ندانست،تاسیس میشود باید منتظر بدتر ازاین وضع هم بود.جای تاسف است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
طب اسلامی وجود دارد افرادی مثل این شخص را که مخالفت می‌کنند باید پاسخگو و مجازات بشن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
طبی که مسلمان ها کشف و اختراع کردند لزوما به معنای طب اسلامی نیست. اگر این گونه است پس طب امروزی هم طب مسیحی است چون مسیحیان علمش را بدست آوردند!!.
اگر چه که از نظر بنده طب مدرن ادامه ی راه همان طب سنتی خاورمیانه بوده و مهمتر این که علم, علم است و با این واژه ها و صفت ها نباید آمیخته شود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
جالبه تا چند سال پیش با وجود فعالیت چند ساله طب اسلامی توسط افرادی مانند آیت ا... تبریزیان و حجت الاسلام فراهانی کمتر کسی اسم طب اسلامی را میشنید ولی حالا با این سر و صدایی که آقایون وزارت بهداشت به دلیل به خطر افتادن منافع خودشان راه انداخته اند حداقل افراد با این طب آشنا میشوند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
دين جهت متعادل ساختن زندگي است و در قرآن بارها تفكر و انديشه ذكر شده است.تفكر و انديشه باب منطق و علم است.پيامبر اسلام هم براي اخلاقيات و اشاعه تعقل مبعوث شده بودند نه طبابت و مهندسي هوا و فضا و اقتصاد و غيره .حالا ممكن بوده از طب سنتي هم اطلاعاتي داشته كه براي گاستريت مفيد بوده اما مسلما متخصص طبابت نبوده اند و طوريكه وجود مباركشان و اهل بيت(ع) هم موقع بيماري به حكيم مراجعه داشته اند و جهت پيشگيري از پوسيدگي دندان بشدت مسواك زدن را توصيه مي كردند.
متاسفانه بعد از ١٤٠٠ سال هنوز به آيات قرآن مبني بر تفكر و تعقل نرسيده ايم و روز بروز به سمت خرافات مي رويم.
لازم بذكر است طب اسلامي نداريم و هر چي هست همان طب سنتي است كه مصر باستان پيشرو بوده.طب ،طب است اما با توجه به زمان و پيشرفت ساير علوم به سنتي و مدرن تقسيم شده است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
سلام ، اینکه میگن پیامبر برای علم طب و هوافضا و ریاضی و فیزیک مبعوث نشده باید گفت از زمان پیغمبر تا غیبت امام عصر علم درحال پیشرفت توسط امامان و شاگردانشان بود چون این عزیزان نسبت به درک مردم زمان خودشون صحبت میکردن و زمان کافی و شرایطش رو به خاطر جهل و دشمنی اکثریت نداشتن که بیکران علمشون رو به مردم ارائه بدن وگرنه چرا امام علی روی منبر به مردم میگفت از من بپرسید تا علی را از دست ندادین من میتوانم برای شما از رود فرات روشنی بیاورم ... این اشاره به نیروی برقه یا مثلا علم شیمی الان رو مدیون جابر بن حیان که از شاگردای امام صادق بود هستیم ، طب یونانی که الان بهش میگن طب ایرانی همون دانش پزشکی پیامبران قبل از پیامبر اسلامه به خصوص حضرت عیسی که الان زدن به نام خودشون و تحریفش کردن از جمله تجویز خمر و شراب در ترکیبات داروییشون ، کلام آخر اینکه عمل و تجربست که همه چیز رو مشخص میکنه به هم وطنای عزیزم توصیه میکنم که فقط یک بار به طب و دانش اهل بیت اطمینان کنن فکر میکنم ارزش امتحان رو داره ... ( الهم عجل لولیک الفرج )
پاسخ
یابو علفی ازپشتکوه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
سلام - طب اسلامی نداریم - ولی طب سیخونکی و میخ طویله وجوالدوزی ای داریم آنهم ازنوع -- می دین اصلاحات (ساخته اصلاحات ) که به مردم می زنند - والسلام
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها