کد خبر: ۴۴۹۲۴
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
اما افزایش تقاضا برای سکه گرمی در حالی صورت می‌گیرد که رییس سازمان ملی استاندارد از جمع‌آوری سه‌هزار قطعه سکه گرمی تقلبی خبر داد و از برنامه‌های این سازمان برای مقابله با خرید و فروش این سکه‌ها در بازار سخن گفت.
شرق: سال ۹۰ از همان روزهای بهاری نشان داد که قرار است با اتفاقات غیرمعمول همه را شگفت‌زده کند. سکه نیم و بعد یک میلیون تومانی، شب‌نشینی مردم در مقابل بانک‌ها، دخالت نیروی انتظامی، دلار دو‌هزار تومانی، پوند سه‌هزار تومانی، ‌گران شدن ارز دولتی، بازار تک نرخی ارز، قدغن شدن دلالی و باز هم دخالت نیروی انتظامی، هر کدام از این اتفاقات به تنهایی می‌توانست برای یکسال یا دست‌کم چند‌ ماه هر بازاری را مشغول خود کند اما سال ۹۰ به تنهایی میزبان همه این تحولات و تبعات آنها بود و جالب اینکه در بیشتر مواقع هم سیر تحولات با سنت همیشگی بازار ارز و طلا هیچ ارتباطی نداشت. در آخرین روزهای سال هم این قاعده پابرجاست و دست‌کم بازار سکه حاضر نیست از روال و سنت سنوات پیش پیروی کند. بر اساس روال، بازار سکه با آغاز شمارش معکوس سال کهنه، بالا گرفتن تقاضا به گرانی و رشد قیمت‌ها در این بازار منجر می‌شد اما امسال آن‌طور نشد که انتظار می‌رفت و افت قیمت‌های جهانی همه رشته‌های فعالان بازار برای روزهای آخر سال را پنبه کرد. قیمت سکه چند روزی است که رو به نزول حرکت می‌کند و به کانال ۷۰۰‌هزار تومان پرتاب شده. این افت قیمت‌ها هم در شرایطی است که تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده از بهار سال جدید آغاز می‌شود و می‌تواند به شوک قیمتی برای بازار تبدیل شود هرچند که حرفه‌ای‌ها می‌گویند این نوسان دست آخر رو به صعود خواهد داشت. عباس کمره‌ای مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی دیروز با اعلام خبر فروش سکه‌های گرمی از امروز در بانک پاسارگاد باز هم تاکید کرد که تاخیری در تحویل سکه‌های پیش‌فروش بروز نخواهد داد. او با اعلام اینکه اسامی شعب بانک پاسارگاد از طریق سایت بانک یادشده قابل دسترسی است، افزود: قیمت سکه‌های گرمی بر مبنای قیمت جهانی و میانگین قیمتی که روز قبل در بانک کارگشایی معامله شده تعیین می‌شود و به هر فرد دو قطعه سکه گرمی تعلق می‌گیرد. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: این اقدام تا پایان اسفندماه ادامه می‌یابد. همچنین پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی با قیمت 599‌هزار تومان در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.
سه‌هزار قطعه سکه گرمی تقلبی
اما افزایش تقاضا برای سکه گرمی در حالی صورت می‌گیرد که رییس سازمان ملی استاندارد از جمع‌آوری سه‌هزار قطعه سکه گرمی تقلبی خبر داد و از برنامه‌های این سازمان برای مقابله با خرید و فروش این سکه‌ها در بازار سخن گفت. به گفته نظام‌الدین برزگری بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با بانک مرکزی، موضوع جمع‌آوری و جذب سکه‌های گرمی حل و فصل شده و قرار بر این است که سکه‌های گرمی به شکل‌های دیگری و با عیار مشخص در بازار عرضه شود. رییس سازمان ملی استاندارد از کنترل خرید و فروش سکه‌های گرمی در روزهای پایانی سال خبر داد و افزود: بر این اساس، سه‌هزار قطعه گرمی تقلبی از بازار جمع‌آوری شده است.
طلای قاچاق، میهمان بازار
خبر دیگر از بازار طلا و سکه هم اینکه رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان طلا و جواهر ایران گفت: عده‌ای مصنوعات طلای قاچاق را در ویترین مغازه عرضه می‌کنند که باید این عرصه تنگ‌‌تر شود. عبادالله محمد‌ولی گفت: هر مسافر فقط می‌تواند صدگرم مصنوعات طلا با خود جابه‌جا کند، اما با این وجود سوال این است که مصنوعات طلا به صورت فراوان از کجا وارد شده که به راحتی در ویترین مغازه‌های طلافروشی عرضه می‌شود و طلافروش به راحتی به مشتری می‌گوید به جای طلای ایرانی مثلا طلای ایتالیایی یا هندی خریداری کنید.
بگیر و ببند، بازار ارز را سامان نداد
وضعیت بازار ارز هم در آخرین روزهای سال ۹۰ دست‌کمی از بازار سکه ندارد، ضمن اینکه نظارت دست و پا شکسته موجود در بازار طلا و سکه در چهارراه استانبول وجود ندارد. بانک مرکزی در آستانه تک نرخی شدن بازار ارز هرگونه خرید و فروش خارج از صرافی‌ها را مشمول پولشویی قرار داد تا شاید معاملات بازار آزاد را تحت کنترل خود درآورد اما این رویه تنها به تقویت بازار سیاه منجر شد. به عبارت دیگر راه‌حل برخورد قضایی به نتیجه نرسید. این انتقادی است که معاون سابق ارزی بانک مرکزی آن را وارد می‌داند. کمال سیدعلی با انتقاد از سیاست‌های ارزی بانک‌مرکزی در سال 90، تاکید کرد: ارز با بگیر و ببندها گران‌تر فروخته می‌شود، ضمن اینکه در 9ماهه اول امسال واردات 44 میلیارد دلار و فروش ارز بالای 64 میلیارد دلار بوده است؛ یعنی 20 میلیارد دلار ارز بیشتر از واردات فروختیم. او تاکید کرد: بگیر و ببندها یکی از انتظاراتی است که نرخ ارز را بالا نگاه داشته است. ارز با این بگیر و ببندها گران‌تر فروخته می‌شود؛ چون ریسک خریدار و فروشنده بالاتر می‌رود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها