کد خبر: ۴۵۲۳۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
رضا میرکریمی در نشست «قصر شیرین»:
رضا میرکریمی کارگردان فیلم «قصر شیرین» گفت: من همسرم را خیلی دوست دارم، شخصیت‌های مرد داستان‌هایم را هم دوست دارم، منتها چنین چیزی را قبول ندارم که کار فمینیستی باشد.
به گزارش پایگاه 598، نشست خبری فیلم سینمایی «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی با حضور کارگردان و دیگر عوامل فیلم در پردیس تئاتر ملت برگزار شد.


در ابتدای نشست حامد بهداد از عوامل سالن درخواست کرد تا دو بازیگر کودک فیلم را هم به عوامل پشت تریبون اضافه کنند و سپس حضار نیز آنها را تشویق کردند.

بهداد درباره سوالی که مربوط به تغییر لهجه او در سکانس های اول و دیگر سکانس ها گفت: لهجه با گویش متفاوت است، آقای قرایی از من خواستند که لهجه ترکی تعطیل و گویش ترکی را داشته باشم، بنابراین بر اساس جغرافیایی که حضور داشتیم این ماحصل مشاوره ما شد که لهجه نداشته باشیم ولی اگر منظور گویش هست به نظرم قابل اغماض است.

رضا میرکریمی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: یادم نمی‌آید برایم قصه اتفاق افتاده باشد اما ایده اصلی فیلم پدری با دو بچه‌اش که بعد از مدت‌ها آنها را ملاقات می‌کند در شرایطی که مادرشان فوت کرده است، این ایده برای ۵ سال پیش قبل از فیلم دختر بوده است ،چند بار خواستم آن را بنویسم با دوستان صحبت کردم اما کنار رفت تا اینکه امسال به کمک محمد و محسن داودی فیلمنامه را نوشتیم و کار شکل گرفت.

وی افزود: خانواده و توجه به ارزش‌های آن مهمترین هدف من برای «قصر شیرین» بوده است.

این کارگردان درباره پایان بندی داستانش گفت: اتفاقا فیلم‌های من خوب تمام می‌شوند در این فیلم انگار قصه باز می‌گردد به جایی که از آنجا زندگی حامد بهداد به پایان رسیده و دیگر به نظرم ادامه دادنش بی‌فایده بود.

میرکریمی با بیان اینکه حامد بهداد انتخاب اول او نبوده و او قراری با بازیگر دیگری داشته است، گفت: به نظرم می رسد برای این فیلم حامد انتخاب مناسبی نیست مدتی ما تا فیلمبرداری با بازیگر دیگری کار کردیم و کار پیش نرفت و من از این جهت واقعا شکر می‌کنم که برای دومین انتخاب حامد بهداد را انتخاب کردم. خداراشکر میکنم که این انتخاب خیلی خوب بود و همکاری و هوش و تجربه او خیلی به کار فیلم آمد و از همه چیز سخت‌تر برای یک بازیگر شناخته شده این است که در فیلمی قرار بگیرد که بقیه بازیگران کمتر دیده شده‌اند یا برخی برای اولین بار جلوی دوربین می‌آیند.

وی در ادامه افزود: برای انتخاب بازیگران کودک ما فراخوان دادیم خیلی‌ها تست دادند، نیوشا و یونا خیلی عالی بودند و بعد از انتخاب من متوجه شدم که همین زوج قبلا در یک سریال تلویزیونی همراه بودند و از همین جا به کارگردان آن برنامه تلویزیونی تبریک می‌گویم. من با این بچه‌ها اصلا رفتاری را نداشتم که با خردسالان باید داشته باشم، کاملا به این بچه ها مثل بزرگسالان شرایط را توضیح می‌دادیم و آنها هم عین آن چیز را اجرا می‌کردند.

*  پرسش بی‌پاسخ درباره منابع مالی

میرکریمی درباره بحث مالی فیلم گفت: من یک سال است که برای بحث مالی «ما همه با هم هستیم» سکوت کردم، قصه اصلا این نیست که منابع فیلم از کجا تأمین شده یا در فیلم چقدر هزینه شده است جریان این است که یک جمع محدود پانزده سال است که سینمای ایران را در اختیار خود با فیلم‌های سخیف گرفته و چرخه اکران را در دست خود گرفتند و به محض احساس خطر شروع به تهمت زدن و پیش‌کشیدن بحث پول‌های کثیف و دستمزدهای نجومی می‌کنند!

وی افزود: فیلم «ما همه با هم هستیم» هنوز اکران نشده و اکران می‌شود و شما می‌بینید که چقدر در کمدی درجه یک است و هیچ شوخی مستهجن و غیر اخلاقی که عده‌ای با آن کاسبی می‌کنند، ندارد! درباره دستمزد بازیگران هم ما مطلقاً بالاتر از عرف ندادیم.

میرکریمی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره فیلم «تیغ و ترمه» پوراحمد با کم هزینگی تولید شده است، پاسخ داد: آقای پوراحمد اطلاعات اشتباه به شما داده‌اند و اطلاعاتم دقیق است و قدری شیطنت این وسط ایجاد شده است، ولی من ترجیح می‌دهم در این باره صحبتی نکنم، بحث اینجا فیلم قصر شیرین است!

در ادامه حامد بهداد درباره نقش خود نیز توضیح داد: فضیلت این نیست اگر کسی از خودش فاصله بگیرد و به اجرا و شیوه دیگری نزدیک شود، برای اینکه آدم دیگری را ترسیم کند و فضیلتی نیست که اگر کسی نقشی را به خودش نزدیک کند هر کدام اینها اگر بد اتفاق بیافتد امانت داری توسط بازیگر نشده و هر کدام از این تکنیک‌ها اگر خوب اتفاق بیفتد ماحصل کار خوب می‌شود. در تاریخ بازیگری ایران و دنیا من بازی های زیادی را سراغ دارم که دال بر هر دو روش است، به همین جهت اگر درباره کارنامه خودم صحبت کنم،‌ممکن است هم برای خودم تکراری باشد و هم توجیهی برای شما.

وی در ادامه گفت: شما چه چیز دوست دارید بشنوید؟ اگر این نقش به من و رنج ها و تاریکی‌هایم من نزدیک شده بود و توانسته بودم رنج خودم را با کاراکتر منطبق کنم و آن را درست ارائه می‌دادم آیا کار درستی ارائه داده بودم؟ من این کار را انجام دادم.

محسن قرائی نویسنده نیز با اشاره به اینکه فیلمنامه فیلم براساس جزئیات جلو می‌رود و خرده پیرنگ است، گفت: ما نمی‌خواستیم سلیس باشیم بلکه می‌خواستیم در زمانی کوتاه اطلاعات جزئی را به مخاطب می‌دادیم در تمام مدتی که شما اعتقاد دارید داستان راه نمی‌افتد دائم به مخاطب اطلاعات می‌دهید اما آن اطلاعات در لحظه ای که می‌بینیم شاید الزامی به نظر برسد ولی اگر از نیمه دوم فیلم یا هر جایی خوشتان آمده و این اتفاق برایتان رخ داده مبتی بر اطلاعاتی است که در بخش اول کار به شما داده باشد، این جنس کار نیازمند چنین شروعی است و می‌طلبد که ما داستان را به این شکل با جزئیات شروع کنیم.

وی درباره گذشته بازیگر اصلی فیلم گفت: او دوست ندارد فرزندانش را ببیند به این علت که ممکن است با دوست داشتن به آنها همراه شود دیگر دلیلش این است که شاید احساس عذاب وجدان می کند و تصور می‌کند نسبتی با آنها ندارد و هیچ وقت کنارشان نبوده است >حتی بعد از دیدن بچه ها متوجه می شود که دنیای آنها چقدر با آنچه او تصور می‌کرده، متفاوت است.

ژیلا شاهی بازیگر خانم فیلم نیز گفت: تجربه کار با آقای میرکریمی شگفت‌انگیز است به سبب اینکه او فرصت خوبی برای پیدا کردن نقش را به ما داد.

* فیلم‌هایم فمینیستی نیست

میرکریمی در پاسخ به این سوال که در صورت نبود این فیلم چه ضربه ای به سینمای ما وارد می‌شد یا بودنش چه کمکی به ما می‌کند، لبخند زد و پاسخی نداد و همچنین در برابر سوالی که نماد گوشواره دختربچه در فیلم چیست، گفت: واقعا من اطلاعی ندارم که چه نمادی دارد. بازیگر نقش دختربچه فیلم خودش پاسخ داد که علامت بی‌نهایت است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کار را در جشنواره بین المللی نگذاشته است، گفت:  برای ما قصه ملانصرالدین تکرار شده است اگر می‌خواستم این کار را در جشنواره بین المللی اکران کنم می‌گفتند خودش دبیر است. بنابراین تصمیم گرفتم این کار را در فجر اجرا کنم و برای بخش بین‌الملل بدون مسابقه آن را اکران کنم.

میرکریمی درباره این سوال که چرا در فیلم‌هایش فمینیسم موج می زند، گفت: این را بگویم که من زنم را خیلی دوست دارم منتها باید بدانم که تعریف شما از فمینیسم چیست، من تلاش کردم که شخصیت های انسانی را در کارهایم روایت کنم، منتها من مردهای فیلم‌هایم را دوست دارم.

وی در ادامه گفت: من این را تأیید نمی‌کنم که در «زیر نور ماه» یا دیگر فیلم‌هایم انگیزه‌های فمینیستی داشتم.

کارگردان «قصر شیرین» در نقد صدای فیلم هم گفت: متاسفانه کار خوب صدابردار ما بد شنیده می‌شد، ما خودمان هم گفتیم که چرا انقدر صدا تیز و بد است؟ چرا که عین صدا را جای دیگری خوب شنیده بودیم.

میرکریمی گفت: این عادت خیلی بد است که یک عده می‌آیند فیلم می‌بینند و سرشان در گوشی‌هایشان است، این رنج اساسی من به عنوان فیلمساز است که می‌بینیم در سالن عده‌ای فیلم نمی‌بینند و به گوشی تلفنشان توجه می‌کنند.

حامد بهداد در پاسخ به این خبرنگار گفت: اگر در یک بستر نمایشی و دراماتیک که طرح و قصه ای مناسب فیلمنامه نوشته شده  و به تصویر کشیده شده در بوته آزمایش قرار بگیرد و مردی را کاراکتر آن فیلم قرار دهیم و در آن توفیق تطهیر و سعادت انسان را در نظر بگیریم آیا این به نظر شما خوب نیست؟ آیا کاراکتری که در یک یخبندان دچار تاریکی شده و در فیلمی که یک مرد از سه سال تبعید خودخواسته بیرون آمده و تقدیرش طوری شده که دختر و پسرش را ببیند، سعادت استحاله یا تحول برایش پیش بیاید چیز بدی است؟

بهداد در پایان گفت: من با آقای سعید سهیلی قرارداد داشتم از او خواهش کردم که اجازه دهد با آقای میرکریمی بازی کنم سعید سهیلی دوست من است و از او تشکر می‌کنم که به رغم داشتن قرارداد اجازه داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها