أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۶۵۶۶
زمان انتشار: ۱۵:۵۴     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
پیشنهاد حقیرانه روزنامه اعتماد: باید برای نجات برجام با آل سعود مذاکره کنیم!
راهکار این روزنامه اصلاح طلب برای به اصطلاح نجات برجام، همان خواسته ترامپ و بولتون و پمپئو و نتانیاهو است.
به گزارش پایگاه 598، پیکر بی جان برجام بر روی دستان روحانی باقی مانده است، ولی اصلاحطلبان و حامیان دولت نمی توانند از آن دل بکنند و گواهی فوت این توافق را صادر کنند. توافقی که از ابتدا با هدف لغو تحریم ها منعقد شده بود، ولی بعد از ناکام ماندن در دست یابی به این خواسته، دولت مدعی شد »ما با هدف اثبات صلح آمیز بودن فعالیتهایمان مذاکره کردیم»، اما زمانی نگذشت که این ادعا هم شکست خورد. با این حال هنوز هم برای اصلاح طلبان تجربه نشده است و برای حفظ جسد برجام، بازهم بر مسیر سابق خود اصرار دارند.
 
به گزارش رجانیوز درهمین راستا روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «نجات برجام» نوشت: «سردرگمی و سیاست منفعلانه عربستان فرصت خوبی است تا کشور ما با عربستان وامارات وارد مذاکره شده و خطرات جنگ نیابتی احتمالی را به آنان گوشزد کرده و راهکارهای عملی دست یافتن به صلحی پایدار در منطقه به عنوان همسایه ای خیرخواه و صدیق را به آنان نشان دهد.
 
این حرکت خردمندانه، نه نشانه ضعف قلمداد خواهد شد نه نشانه ترس بلکه تدبیری است برای نجات برجام. در اوضاع کنونی هر سیاست تنش زا و تفرقه آمیز چه در ابعاد داخلی و چه در سیاست خارجی به نفع و در جهت منافع آمریکاست و هر سیاست وحدت زا و تنش زدا، درست در ضدیت سیاست های ترامپ است.
 
باید تلاش کرد و برجام را نگه داشت. نه به خاطر خود برجام و نه به خاطر محاسن و معایب آن. فقط به خاطر اینکه هدف ترامپ از بین بردن آن است. اکنون یکی از موثرترین و میان برترین راه ها برای نجات برجام، ترمیم و احیای روابط با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان است.
 
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اکنون فارغ از هرگونه هیاهو و گسیختگی و انشعابات سیاسی داخلی باید به فکر ایجاد صلح در منطقه با هدف نجات برجام بود. اکنون جسم بی جان برجام در دستان مدبرانه وزارت امور خارجه است. بدون فوت وقت باید عملیات احیا و بازگرداندن آن را انجام داد. سیاست های دقیق صلح آمیز منطقه ای ایران و ترمیم روابط با کشورهای منطقه، این باور را در جهان غرب و در میان کشورهای مذاکره کننده با ایران صدچندان می کند که ایران به دنبال صلح واقعی است و همین اطمینان اروپاییان را در حفظ برجام مصمم تر از گذشته خواهد کرد».
 
کلیدواژه هایی همچون «تلاش ایران برای اجرای سیاست های دقیق صلح آمیز منطقه ای»، «ترمیم روابط با کشورهای منطقه از جمله عربستان»، «لزوم اثبات صلح آمیز بودن اقدامات منطقه ای ایران به اروپایی ها» همگی در یک کلیدواژه خلاصه می شود و آن چیزی نیست جز «برجام منطقه ای».
 
راهکار این روزنامه اصلاح طلب برای به اصطلاح نجات برجام، همان خواسته ترامپ و بولتون و پمپئو و نتانیاهو است.
 
ترامپ بارها مدعی شده است که برجام ناقص است و باید با برجام منطقه ای و برجام موشکی تکمیل شود. مقامات تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) نیز پس از خروج آمریکا از برجام، به نیابت از واشنگتن همین مسئله را مطرح کرده بودند.
 
یک سوال؛ چرا باید برای اثبات صلح آمیز بودن اقدامات منطقه ای خود با آل سعود مذاکره کنیم؟! آیا رژیمی که در سال های اخیر زنان و کودکان بی گناه را در یمن و بحرین و عراق و سوریه به خاک و خون کشیده است، بویی از انسانیت و صلح برده است؟! آیا باید جنایت آل سعود در فاجعه تلخ منا را فراموش کرد؟! فاجعه ای که حدود ۵۰۰ ایرانی در آن به شهادت رسیدند، مذاکره با آل سعود که حامی داعش و دیگر تروریست های تکفیری در منطقه بوده، مصداق صلح امیز بودن اقدامات منطقه ای ایران است؟! چرا ما باید به تروئیکای اروپایی که کارنامه سیاهی در جنایت در منطقه- از تجهیز صدام به سلاح شیمیایی تا حمایت از داعش و جنایت در یمن- دارد، صلح آمیز بودن اقدامات منطقه ای خود را اثبات کنیم؟!
 
طیف اصلاح طلب اصرار دارد که بلنگوی ترامپ در ایران باشد. یک روز با دروغ «دوراهی جنگ و صلح» و روز دیگر با جاده صاف کنی برای «برجام منطقه ای».
 
اصلاحطلبان گویی هنوز عاملان تهدید صلح منطقه را نشناخته اند و از روی ترس فقط اصرار دارند که مدام بگویند «ما صلح جوییم» و «اقدامات ما صلح آمیز است»! ولی حاضر نیستند دخالت های آشکار امریکا در منطقه را ببینند. حاضر نیستند حضور مداخله جویانه رژیم سعودی در منطقه‌ را مشاهده کنند و حتی موضعی دربرابر آن اتخاذ کنند. برای همین چنین پیشنهادی را مطرح می کنند.
 
معلوم نیست چند بار دیگر باید تجربه شود از سیاست تنش زدایی نتیجه ای گرفته نخواهد شد. نتیجه سیاست خارجی تنش زدا در دوران اصلاحات چیزی جز محور شرارت خوانده شدن ایران در بر نداشت و تکرار مجدد آن سیاست در دوران روحانی برجامی است که حتی ایران از آن هم نمی تواند خارج شود. ای کاش یکبار هم که شده، اصلاح طلبان با عینک واقعگرایی به روابط و مناسبات بین المللی نگاه کنند، تا بار دیگر دست آورد های کشور را به راحتی از بین نبرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها