کد خبر: ۴۶۱۳۶۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
پهپادها و افق‌های پیش‌رو در معادلات سیاسی خاورمیانه؛
حمله «انصارالله» به تاسیسات «بقیق» و «خریص» متعلق به شرکت نفت دولتی «آرامکو» در شرق عربستان و توقف خط تولید بیش از نیمی از نفت عربستان، باز شدن افق‌های جدیدی از جنگ هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه را نشان می‌دهد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در 18 ماه گذشته، ارتش یمن و نیروهای مردمی «انصار الله» اقدام به هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشور عربستان و امارات متحده عربی نظیر فرودگاههای سعودی، کارخانه‌های آب شیرین‌کن و تاسیسات نفتی با استفاده از حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین کرده است و عربستان سعودی نیز پیش از حمله شنبه گذشته به تأسیسات نفتی خود، می‌دانسته که در برابر حملات پهپادها آسیب پذیر است.

در همین خصوص روزنامه فایننشیال تایمز روز گذشته 27 شهریورماه 98 در گزارشی نوشت: حمله «انصارالله» به تاسیسات «بقیق» و «خریص» متعلق به شرکت نفت دولتی «آرامکو» در شرق عربستان و توقف خط تولید بیش از نیمی از نفت عربستان، باز شدن افق‌های جدیدی از جنگ هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه را نشان می‌دهد.

به گفته یک منبع نظامی، افزایش تهدیدات این هواپیماهای بدون سرنشین باعث شده است که بنادر، مدیران شرکت‌های هواپیمایی و موسسات سعودی از جمله شرکت نفتی آرامکو، از ایالات متحده و اروپا برای مساعدت جهت مقابله با چنین حملاتی دعوت کنند.

این منبع نظامی گفت: "هواپیماهای بدون سرنشین به سلاحی محبوب در خاورمیانه تبدیل شده و همزمان با تشدید تنش بین ایالات متحده و ایران، گروه «انصار الله» که در یمن متحد ایران به شمار می‌رود؛ با این وسیله به حملات خود علیه ائتلاف یمن با محوریت عربستان شدت بخشیده است."

این منبع نظامی همچنین تصریح کرد: "هواپیماهای بدون سرنشین ارزان قیمت بوده و به راحتی نیز می‌توانند از دید سیستم‌های راداری بگریزند؛ بنابراین آنها یک چالش بزرگ برای عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و یکی از بزرگترین واردکنندگان تسلیحات در جهان و چالشی برای بقیه کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شوند."

***

ماه گذشته نیز، نیروهای «انصارالله» یمن با هدایت هواپیماهای بدون سرنشین به میدان نفتی «شیبه» در شرق عربستان سعودی حمله کردند و در اردیبهشت ماه، توانستند با استفاده از این هواپیماها برای حمله به ایستگاه های پمپاژ نفت عربستان سعودی و یک خط لوله مهم در عمق مرزهای پادشاهی عربستان استفاده کنند.


تولید زیرساخت‌های دفاعی ضدپهپادی نظیر گیرنده‌های GPS برای خنثی‌سازی ناوبری هواپیماهای بدون سرنشین، امکانات جستجو و ردیابی برای شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین و رهگیری موشکی و هدایت رادار بسیار گران است. به عنوان نمونه، اسرائیل از موشک های پاتریوت با هزینه 3 تا 4 میلیون دلار جهت انهدام هواپیماهای بدون سرنشینی مثل یک کوادکوپتر ساده با قیمت حدود 1000 دلار استفاده کرده است که در نوع خود قابل توجه است.

عربستان سعودی تعداد زیادی از پدافندهای ضدموشکی از نوع پاتریوت ساخت آمریکا را در اختیار دارد و آنها را در اطراف پالایشگاه‌های نفت، تأسیسات نمک‌زدایی، بنادر، پایگاههای هوایی ارتش و اماکن مذهبی در یک منطقه جغرافیایی عظیم مستقر کرده است. با این وجود حملات پهپادی انصارالله به پایگاهها و زیرساخت‌های عربستان سعودی نشان داده است که سیستم‌های خریداری شده توسط این کشور جهت مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین ناکام مانده است.

با همه این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت پهپادهای رزمی سهم چشمگیری در تعیین و تغییر بسیاری از معادلات سیاسی منطقه خواهند داشت و اهرم فشاری برای مقابله با قدرت‌های منطقه خواهند بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها