کد خبر: ۴۶۷۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
جشن جهانی نوروز برای اولین بار با حضور روسای نمایندگی‌های ایران، تاجیکستان، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، آذربایجان و ازبکستان در قاهره برگزار شد.

جشن جهانی نوروز برای اولین بار دیروز (شنبه) با حضور روسای نمایندگی‌های ایران، تاجیکستان، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، آذربایجان و ازبکستان و سفرای خارجی مقیم، مسئولان مصری و فعالان رسانه‌ای و فرهنگی مصر در هتل ماریوت قاهره برگزار شد.

کشورهای مزبور با برپایی غرفه به نمایش سفره سنتی و دیدنی‌های کشور و بخشی از عادات و رسومشان پرداختند و به طور جداگانه اقدام به عرضه غذاهای ملی خود کردند.

در این مراسم سفیر تاجیکستان در قاهره به عنوان کشور برگزار کننده جشن جهانی نوروز در سال جاری فلسفه برگزاری این جشن را بیان کرد و سپس سفرای دیگر کشورها طی سخنانی به حاضران خوشامد گفته و هر یک به بیان جلوه‌ای از خصوصیات این جشن، اهمیت، قدمت، تاریخ و ویژگی‌های آن پرداختند.

مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه نوروز به عنوان یک میراث جهانی جایگاه ویژه‌ای در تمدن جهانی دارد، گفت: رمز ماندگاری نوروز در تطابق آن با ارزش‌های ادیان آسمانی و به‌خصوص اسلام است و به علت آنکه این جشن هیچ تعارضی با احکام شرع اسلام ندارد، مورد توجه ویژه ملت‌های مسلمان است.

وی با ذکر برخی نشانه‌های جشن نوروز در فرهنگ عامه مصر، افزود: مصریان از دیرباز این روز را گرامی می‌داشتند و واژه نوروز در نزد آنان آشناست.

سفیر تاجیکستان در قاهره با یادآوری آنکه برگزاری این جشن محدود به این هفت کشور نیست، ابراز امیدواری کرد که سال آینده با مشارکت دیگر کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند برگزار شود و پیوستن مصر را نیز به این کشورها خواستار شد.

از حاشیه‌های این جشن حضور سفیر آمریکا در قاهره در مراسم مذکور بود.

وی در غرفه ایران حاضر شد ولی به نوشته روزنامه‌های قاهره مورد توجه چندانی قرار نگرفت. این روزنامه‌ها در توضیح علت دعوت از سفیر آمریکا در این مراسم از قول مجتبی امانی نوشته است این دعوتنامه به صورت جمعی و از سوی همه کشورهای برگزار کننده بود و برای همه سفرای مقیم به غیر از رژیم صهیونیستی ارسال شده بود. در این خبر از قول امانی آمده است ایران اگرچه با آمریکا ارتباط ندارد اما موجودیت این کشور را به رسمیت می‌شناسد.

گفتنی است دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره در روز اول سال نو نیز جشنی را برای ایرانیان مقیم قاهره و خانواده‌های آنان برگزار کرد. در این جشن که در محل اقامتگاه جمهوری اسلامی ایران در قاهره برگزار شده بود برخی شخصیت‌های مصری از جمله اساتید زبان فارسی در دانشگاه‌های قاهره نیز مشارکت داشتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها