کد خبر: ۴۷۴۲۲۶
زمان انتشار: ۲۱:۱۷     ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
ميزان باروري كل شاخصی است که ميانگين تعداد فرزنداني را كه يك زن در طول دوران باروري خود (معمولاً از ١٥ تا ٤٩ سال سن) به دنيا مي‌آورد را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از نود اقتصادی: ميزان باروري كل شاخصی است که ميانگين تعداد فرزنداني را كه يك زن در طول دوران باروري خود (معمولاً از ١٥ تا ٤٩ سال سن) به دنيا مي‌آورد را نشان می‌دهد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران در سال‌هاي ١٣٩٦، ١٣٩٧ و ١٣٩٨ ميزان باروري کل جمعیت کشور (اعم از جمعيت ايراني و اتباع غيرايراني مقيم كشور) به ترتيب برابر ۲/۱ ، ۲ و ۱/۸ فرزند محاسبه شد. همچنين اين شاخص طی سه سال مذکور براي جمعيت ايراني به ترتيب برابر ۲/۱، ۲ و ۱/۷ فرزند محاسبه شده است. اين شاخص براي استان تهران (براي كل جمعيت) در سال‌هاي ١٣٩٦، ١٣٩٧ و ١٣٩٨ به ترتيب برابر ۱/۷، ۱/۶ و ۱/۳ فرزند محاسبه شد.

قابل ذکر است مقایسه آمارهای جهانی نشان می‌دهد با در نظر گرفتن ميزان باروري كل ۱/۸ فرزندی در ایران، کشورمان در جایگاه ۱۴۳ جهان قرار دارد. رتبه‌ای که یک آژیر خطر می‌تواند برای کشورمان باشد که نتیجه آن، کاهش شدید باروری و کاهش رشد جمعیت خواهد بود. همچنین میانگین شاخص مذکور در جهان ۲/۳ فرزند، در کشورهای آفریقایی ۵ تا ۷ فرزند، در کشورهای اروپایی حدود ۱/۹ فرزند و در کشورهای عربی و اسلامی بین ۲ تا ۲/۵ فرزند است.

شاخص فرزندآوری زنان ایرانی در مرز هشدار


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها