زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۱۶ آذر ۱۳۹۹
در سندی که توسط مرکز اطلاعات فلسطین در سال ۲۰۰۵ فاش شد، جزئیات مربوط به ترور ۷۳۰ دانشمند و نخبه عراقی به دست عناصر موساد و نظارت مستقیم آمریکا، آمده است.
به گزارش پایگاه 598، مجله تحلیلات عصرالدولیه نوشت: تیم مرگ اسرائیل سابقه طولانی در ترور دانشمندان و نخبگان جهان به ویژه در جامعه  اسلامی دارد. در این میان کشور عراق از جمله کشورهای عربی و اسلامی است که بسیاری از دانشمندانش قربانی سیاست وحشیانه ترور رژیم صهیونیستی شده‌اند. در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۵ مرکز اطلاعات فلسطین از گزارشی رونمایی کرد که نشان می‌داد وزارت خارجه آمریکا آن را برای اطلاع رئیس جمهور وقت این کشور از استقرار عناصر صهیونیستی و خارجی که موساد برای همکاری با ایالات متحده به عراق فرستاده بود، آماده کرده است.

مجله تحلیلات عصرالدولیه نوشت: بر اساس این گزارش قرار بود عناصر اسرائیلی و خارجی که به عراق فرستاده شده بودند دست کم ۵۳۰ دانشمند عراقی و بیش از ۲۰۰ استاد دانشگاه و شخصیت‌های آکادمیک دیگر این کشور را ترور کنند.  گزارش مذکور نشان می دهد که عناصر موساد با هدف ترور دانشمندان هسته ای و بیولوژیک و اساتید برجسته ای دانشگاه  در عراق فعالیت می کردند.  این ماجرا از زمانی آغاز شد که  ایالات‌متحده نتوانست نخبگان عراقی را مجبور به همکاری با آمریکایی‌ها کند. طبق گزارش مرکز اطلاعات فلسطین کماندوهای اسرائیلی بیش از یک سال در عراق فعالیت داشتند و برای ترور دانشمندان و نخبگان عراقی برنامه ریزی می کردند.  صهیونیست ها پس از شکست تلاش های آمریکا برای جذب شماری از دانشمندان عراقی جهت همکاری با آمریکایی‌ها و مهاجرت به آمریکا برای خدمت به ایالات متحده ، کمپین های گسترده ترور ضد نخبگان عراقی را آغاز کردند.

بر اساس اطلاعات مجله تحلیلات عصرالدولیه در بخشی از این گزارش اشاره شده که آمریکایی‌ها برخی دانشمندان عراقی را مجبور به فعالیت در مرکز مطالعاتی ایالات متحده کردند که اغلب این دانشمندان پس از رد همکاری با واشنگتن در برخی از زمینه ها از ایالات متحده فرار کرده و به کشورهای دیگر رفتند.  بر این اساس وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» با پیشنهاد موساد مبنی بر اینکه بهترین راه برای خلاص شدن از این دانشمندان کشتن آنهاست موافقت کرد.  در آن زمان سرویس های امنیتی آمریکا شرح حال کامل دانشمندان عراقی را به رژیم صهیونیستی ارائه دادند تا ترور کردن آنها توسط عناصر موساد راحت تر انجام شود.

مجله تحلیلات عصرالدولیه خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه اینجاست که در گزارش مرکز اطلاعات فلسطین آمده، کمپین موساد برای ترور نخبگان عراقی هنوز هم ادامه دارد.  در یک سری یادداشتها و نمودارها در مقاله ای تحت عنوان «رنج دانشگاهیان عراقی» به قلم دکتر «اسماعیل جلیلی» که در کنفرانس بین المللی مادرید درباره ترور دانشگاهیان عراق در تاریخ ۲۳ تا ۲۴ آوریل ۲۰۰۶ ارائه شد، جزئیات جنایت های موساد ضد دانشمندان عراقی مطرح شده است:

- ترور نخبگان عراقی بر اساس دانشگاه ها از شمال تا جنوب : بغداد – بصرة – المستنصرية – موصل – الأنبار – تكريت .

- ۳۰۷ عملیات تروریستی علیه دانشگاهیان عراقی و پزشکان ثبت شد که ۷۴ درصد از آنها موفقیت آمیز بود و تنها ۲۶ درصد از شخصیت هایی که مورد هدف قرار گرفتند توانستند جان سالم به در ببرند.

- ۹۵ درصد از شخصیت‌هایی که توسط موساد ترور شدند مرد و ۵ درصد از آنها زن بودند.

- نخبگان عراقی که قربانی ترور شدن ۳۱ درصد در زمینه علوم مختلف، ۲۳ درصد پزشکی، ۲۱ درصد علوم انسانی ، ۱۲ درصد علوم اجتماعی و ۱۳ درصد آنها در زمینه‌های نامشخص تخصص داشتند.

- تخصص  شخصیت های عراقی که در رشته علوم انسانی فعالیت داشته و طعمه ترور موساد شدند ۲۳% مربوط به زبان ،۲۰ درصد حقوق، ۱۶ درصد دین و تاریخ شناسی، ۱۱ درصد ادبیات، ۹ درصد هنر و ۵ درصد فلسفه بود.

- شخصیت های عراقی متخصص در زمینه علوم اجتماعی که قربانی ترور شدند به ترتیب ۴۸ درصد در زمینه آموزش و پرورش، ۱۹درصد  ورزش و تربیت بدنی ،۱۱ درصد اقتصاد و دارایی و ۱۱ درصد سایر رشته ها فعالیت داشتند.

- همچنین نخبگان عراقی از سایر علوم که توسط عناصر موساد ترور شدند ۳۳ درصد در زمینه مهندسی، ۱۴ درصد کشاورزی، ۱۳ درصد فیزیک، 10 درصد شیمی، 7 درصد درصد زیست شناسی، 7 درصد جغرافیا و زمین شناسی و 9 درصد در زمینه های دیگر بودند.

- درباره پست و منصب شخصیت های عراقی در دانشگاه ها که به دست صهیونیست‌ها ترور شدند، ۵۹ درصد استادیار، ۱۳ درصد سایر مشاغل، ۱۱ درصد معاون رئیس دانشگاه، ۶ درصد از روسای گروه ها، ۶ درصد مربیان، 3 درصد دانشجویان و 2 درصد مشاوران بودند.

-  شخصیت‌های دانشگاهی عراق بر اساس نوع موسسه‌ای که در آن فعالیت داشتند به این شکل تقسیم می شود: ۸۰ درصد دانشگاه ها، ۹ درصد بخش بهداشت، 7 درصد خدمات کشوری، ۳ درصد سایر مراکز آموزشی و 1 درصد بخش های دیگر.

-  ترور نخبگان عراقی بر اساس جایگاه شغلی آنها به این صورت طبقه بندی می شود: ۶۴ درصد  کسانی بودند که در دانشگاه های غیر پزشکی فعالیت داشتند، 13 درصد در دانشکده های پزشکی، 9 درصد پزشکان خارج از دانشگاه، ۷ درصد در بخش امور مدنی فعالیت داشتند، 4 درصد مربی یا دانشجو و 1 درصد در مشاغل دیگر کار می کردند.

عملیات های تهاجمی عناصر موسی علیه شخصیت های عراقی که منجر به مرگ آنها نشد: ۳۳درصد بازداشت،  ۲۳ درصد ترور ناکام، ۱۶ درصد آدم ربایی، ۱۱ درصد تهدید به قتل و ۱۷ درصد موارد دیگر.

-  ترور نخبگان عراقی بر اساس شهرها:  ۵۷ درصد بغداد،  ۱۴ درصد  بصره، ۱۱ درصد موصل، ۶ درصد نجف،  ۵ درصد الانبار،  ۴ درصد تکریت  و حله - کربلا - کاروک - دیاله  هرکدام 1 درصد.

به نوشته مجله تحلیلات عصرالدولیه همچنین در مقاله دکتر اسماعیل جلیلی آمده که بسیاری از عملیات‌های تروریستی موساد علیه شخصیت های عراقی منجر به مرگ اعضای خانواده این شخصیت ها و یا همراهان آنها شده است که در این  پژوهش ثبت نشده بود.  علاوه بر آن تلاش برای ترور دانشمندان و نخبگان عراقی همچنان ادامه دارد که بسیاری از آنها علنی نمی شود.