کد خبر: ۴۸۱۷۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۲۲ آذر ۱۳۹۹
در حال حاضر بهترین روش برای افزایش فروش، برند سازی و افزایش سهم در بازار برای رستورانها، ایجاد سامانه های اختصاصی سفارش گیری غذا و همچنین تشخیص رفتار خرید مشتریان فعلی رستوران می باشد. موضوعي که تا اين لحظه مورد بي توجهي صاحبان اين کسب و کار قرار گرفته است.
پایگاه 598- رپرتاژ/ درست بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کويد19، مک دونالد راه اندازی بیش از هزار شعبه در سرتاسر دنیا را متوقف کرد. هنوز صاحبان کسب و کار، عمق و شدت ضربه ی وارده به این صنعت بزرگ در سرتاسر جهان را درک نکرده اند. پر واضح است اطلاعات و دانش محققین هنوز هیچ گونه پاسخ دقیقی به ما نمی دهد و تمامی صاحبان کسب و کار صنعت غذا و نوشیدنی هر روز اخبار و شایعات متناقضی در خصوص انتقال ویروس از طریق غذا می شنوند. طوفان بزرگ وقتی از راه رسید که کشورهای پیشرفته خود را آماده ي یک قرنطینه ی کامل کردند. رستوران ها، بارها، سینما و مراکز تجاری تفریحی تعطیل شدند. فست فودها اجازه سرویس دهی به مشتریان حضوری را ندارند. این بدان معناست که در یک موج فراگیر، بسیاری از رستورانها، فست فودها و کافی شاپ ها که متکی به مشتریان حضوری هستند، محکوم به تعطیلی می شوند.

حتي بسیاری از این مشاغل باوجود اینکه سرویس غذای بیرون بر دارند، قربانی وحشت مشتریان از احتمال انتقال ویروس از طریق غذا شده اند.

با این وجود رستوران هایی که زیر ساخت بهتری داشتند، سرویس های بیرون بر را به سرعت فعال کردند. تا قبل از وقوع این اتفاق، بسیاری از رستورانها تمرکزکمتری به سرویس بیرون بر یا سفارشات آنلاین غذا داشتند. به تدريج به نظر مي رسد بازار سرویس بیرون بر،با هجوم رستورانها که در جستجوی بقا دست به هر کاری می زنند، ديگر يک اقيانوس آبي نيست. آن دسته از رستورانهاي داراي زیر ساخت بهتر، با چالاکي و سرعت بالاتر، بهره ی لازم را از این بازار می برند. حالا دیگر بازار غذای بیرون بر تنها امید همه برای بقا ست.

در اين رقابت بسیار سخت و فشرده، ما هر روز شاهد تعطیلی و ریزش فاجعه بار رستوران ها، فست فودها، کافی شاپ ها و کیترینگ ها هستیم .

این دوران یکی از سخت ترین و حیاتی ترین دوران در دو دهه ی اخیر صنعت غذا و نوشیدنی می باشد. قیمت مواد اولیه ي بالا و هزینه های نیروی انسانی و موثر نبودن روش های تبلیغات و بازاریابی سنتی، رکود شدید اقتصادی و تحریم ها نيز مشکلاتی در حوزه ی تامین مواد اولیه ایجاد کرده است.

چالشهای موجود در بازار رقابتی و نفسگیر (غرق شدن در اقیانوس قرمز)

بدون شک براي بقا در چنين شرايطي،ايجاد زیرساختهای لازم و به تبع آن، پرداخت هزینه ي آن ها، اجتناب ناپذير است. آن بخش از صاحبان کسب وکار که تحمل هزینه های این تغییرات را ندارند، به طور حتم از بازار رقابت کنار می کشند.گروه دوم رستورانهایی هستند که با یک استراتژی کوتاه مدت و یا میان مدت - بسته به میزان بودجه اختصاص داده شده - فروش بیرون بر خود را تقویت می کنند .

رستورانهای صاحب برند و زیر ساخت های لازم، گروه ديگري هستند که به سرعت سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص می دهند.

مشارکت در فروش در کنار سامانه های سفارش گیری غذا نظیر اسنپ فود در ایران به یکی از رایج ترین روش های درآمدزایيرستوران ها تبدیل شده است. به رغم نقاط ضعف لجستیکی (نظیر سامانه ی حمل و نقل) موجود در این سامانه ها، کماکان همکاري با آن ها مقبول ترین روش نزد رستورانها می باشد. این روش نوعی برون سپاری فروش و ارسال غذاست که هزينه هاي سربار آن گاهی با مخارج رستورانها همخوانی ندارد.

در حال حاضر بهترین روش برای افزایش فروش، برند سازی و افزایش سهم در بازار برای رستورانها، ایجاد سامانه های اختصاصی سفارش گیری غذا و همچنین تشخیص رفتار خرید مشتریان فعلی رستوران می باشد. موضوعي که تا اين لحظه مورد بي توجهي صاحبان اين کسب و کار قرار گرفته است.

رویکرد سنتی و فقدان دانش نظری و عملی کافی در بهره وری هدفدار و با معنی از اطلاعات و رفتار شناسی مشتریان، منجر به افول سهم از بازار و ریزش مشتریان می شود.

آنالیزاطلاعات محتوی فاکتورهایی که مشتریان به روش تلفنی، اینترنتی و يا حضوری سفارش می دهند، در واقع تعیین کننده ی جایگاه برند شما است. تحلیل این فاکتورها وکشف وابستگیهای آن به اعضا و مشتریان ثابت، به شما در تدوین و تهیه ی استراتژی فروش، بازاریابیو کمپین های تبلیغاتی کمک می کند. به عنوان مثال مشخص شدن اين موضوع که آقا يا خانم "ایکس" در هفته، ماه و سال چه تعداد از چه محصولی سفارش می دهد، در تبيين راهکارهاي مديريتي موثر است.

در مقالات بعدی به آسیب شناسی عدم استفاده از اطلاعات ذخیره شده ي مشتريان در پایگاه داده ها با ذکر مثال هایی از گوگل پرداخته و هم چنين مزیت های سفارش گیری آنلاین غذا و سیستمهای وفاداری باشگاه مشتریان را بررسی خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها