کد خبر: ۴۸۶۲۰۷
زمان انتشار: ۱۸:۰۲     ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
در حاشیه نظرسنجی عجیب خبرگزاری فارس؛
صبح امروز، خبرگزاری فارس مطلبی را تحت عنوان آخرین نظرسنجی انتخابات منتشر کرد که مورد تعجب فعالان رسانه ای قرار گرفت و حتی مخاطبان این خبرگزاری نیز نسبت به این خبر معترض شدند!
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات، رسانه های مختلف سعی دارند تا با ارائه نظرسنجی های مختلف، محبوبیت کاندیدای مورد علاقه خود را به افکار عمومی القا کنند.

در همین خصوص صبح امروز، خبرگزاری فارس مطلبی را تحت عنوان آخرین نظرسنجی انتخابات منتشر کرد که مورد تعجب فعالان رسانه ای قرار گرفت و حتی مخاطبان این خبرگزاری نیز نسبت به این خبر معترض شدند!




در این نظرسنجی  که به گفته فارس توسط یک مرکز دانشگاهی معتبر(!) در خصوص «انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم» نشان می‌دهد، آیت الله سیدابراهیم رئیسی با 42 درصد پیشتاز است و محمدباقر قالیباف با 23 درصد، محمدجواد ظریف با 20 درصد، محسن رضایی با 10 درصد و علی لاریجانی با 6 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.




اولین نکته عجیب آنجا به چشم آمد که مجموع آرای ذکر شده از 100 درصد فراتر رفته و به 101 درصد می رسد!

البته دقایقی پس از انتشار این خبر و بازخورد منفی فضای مجازی، خبرگزاری فارس آرای محمدباقر قالیباف را یک درصد کاهش داد و به 22 درصد رساند تا مجموع آرا به 100 درصد برسد!

اما موضوع اصلی آنجا است که در این نظرسنجی، درصد سایر کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از هردو جناح سیاسی، «صفر» در نظر گرفته شده است و به زعم خبرگزاری فارس، هیچ فردی در کشور به افرادی همچون محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی، سعید محمد، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی، محمدرضا عارف، علی نیکزاد و ... رای نخواهد داد!

با توجه به این موارد می توان گفت که این نظرسنجی غیرحرفه ای-که می توان به آن عنوان نظرسازی لقب داد و برای القای محبوبیت محمدباقر قالیباف تدارک دیده شده است- با هیچ یک از معیارهای علم آمار و افکار سنجی مطابق نیست و کاملا با سوءگیری همراه بوده است.

انتشار این قبیل نظرسنجی ها در رقابت های انتخاباتی سالیان گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است و همین موضوع همواره باعث ارائه تحلیل های نادرست از فضای کشور توسط جناح انقلابی و به تبع آن شکست های پی‌درپی شده است.




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها