کد خبر: ۴۹۱۱۵۵
زمان انتشار: ۱۹:۲۴     ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بررسی وزرای دولت سیزدهم تقریباٌ یک هفته‌ای در بهارستان زمان برد و در نهایت چهارشنبه 3 شهریور وزرای پیشنهادی رای اعتماد یا عدم اعتماد خود را از نمایندگان مردم گرفتند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سیزدهمین رئیس‌جمهور کشور درحالی کار خود را در دولت آغاز کرد که از همان ابتدا توصیه رهبری را مبنی بر تشکیل سریع کابینه خود بدون هیچ گونه فوتی وقتی داشت. به همین دلیل آیت‌الله رئیسی لیست وزرای خود را که نسبت به دولت‌های پیشین قدری جوان‌تر شده بود، تحویل هیئت رئیسه مجلس داد و نمایندگان مردم در هفته‌ای که گذشت با تشکیل جلسات پشت هم و درنهایت دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، تکلیف کابینه رئیس جمهور منتخب را روشن کردند.

رأی اعتماد مجلس به 18 گزینه رئیس جمهور رئیسی/ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رد صلاحیت شد/ دولت از فردا آغاز به کار می‌کند

جز باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بقیه وزرای پیشنهادی رای آوردند.

جلسات بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم مثل سایر دولت‌ها بی‌حاشیه نبود و در این بعضآٌ شاهد نطق‌های جالبی از موافقان و مخالفان وزرا بودیم که در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

در جلسات بررسی وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

بررسی کلیات صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی

شنبه 30 مرداد اولین جلسه مجلس برای بررسی کلیات صلاحیت وزرای پیشنهادی بود که البته نطق رئیس جمهور سیزدهم را نیز در خود داشت. حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود در این جلسه گفت: می‌دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است. پس از این سخنان رئیس جمهور ، 4 مخالف و ۴ موافق به اظهار نظر در زمینه کلیات کابینه معرفی شده پرداختند. انتقاد به نبود بانوان در کابینه پیشنهادی تا تمجید از آیت‌الله رئیسی بابت جوان گرایی در کابینه از جمله انتقادات و تمجیدات نمایندگان در جلسه بررسی کلیات صلاحیت وزرای پیشنهادی بود.

آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأت‌مند است

حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری است که صلاحیت آن در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. مخالفان او بی تجربگیش را دلیل عدم موفقیت او در وزارت مهم و سخت آموزش پرورش دانستند و از طرف دیگر نمایندگان موافق، همین سن کم و جوانی او را دلیلی بر انگیزه بالایش دانستند تا بعد 42 سال آموزش و پرورش کشور را سر و سامان دهد. در نهایت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: با حفظ وضع موجود و محافظه کاری نمی توان انتظار ایجاد تحول در نظام آموزش و تربیتی کشور داشته باشیم و تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یا عدم ارائه برنامه دقیق

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است. کمیسیون فرهنگی و صنایع و معادن کشور صلاحیت وی را تایید کردند. راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان مهم‌ترین برنامه او در صحن علنی اعلام شد اما نمایندگان بعضاٌ نبود زارع پور را در فضای مجازی و عدم ارائه برنامه‌ی دقیق برای کنترل فضای مجازی کشور را از جمله علل مخالفت با وی اعلام کردند.

تایید خطیب از سوی رهبری یا عدم واکنش به موقع او؟

بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ، مجلس وارد بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات شد. کمیسیون شوراها و امنیت ملی صلاحیت ایشان را مطابق با اسناد بالادستی و تایید رهبر معظم انقلاب دانستند. نمایندگان مخالف از عدم واکنش به موقع ایشان در مبارزه با فساد در زمان صدارتش در سازمان اطلاعات قم دانستند. اما مجتبی ذوالنور نماینده قم ادعا کرد که هیچ کس بهتر از او خطیب را نمی‌شناسد و او ذره‌ای از انقلاب‌گری کم ندارد.

 

در جلسات بررسی وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

اگر عافیت طلب بودم، صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات، وارد بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد شدند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد. موافقان خاندوزی را عامل نجات اقتصاد ایران دانستند و از آن طرف مخالفین معتقد بودند خاندوزی آشنایی کامل با اقتصاد ایران ندارد. در نهایت سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد در دفاع از برنامه هایش برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم، البته سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم ولی به فضل خدا با ایده های تحولی و تیم متخصصان سالم بنا داریم که گذر کنیم.

همراهی با ظریف یا خوشنام و با تجربه؟

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی  بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند. در ابتدا کمیسیون امنیت ملی موافقت قطعی خود را امیر عبدالهیان اعلام کرد. مخالفان همکاری او با ظریف را نقطه سیاه کارنامه‌اش دانستند و اعلام کردند عبدالهیان باید درباره اقدان امریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم اعلام موضع کند. موافقان اما او را مشرف به امور بین‌المللی و منطقه‌ای دانستند و او را فردی خوشنام نامیدند. حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز درپایان  گفت: ما سعی خواهیم کرد با توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت سیاست خارجه متوازن پویا و هوشمند داشته باشیم.

عین‌اللهی کرونا را کنترل می‌کند؟

بهرام عین‌الهی وزیر پیشنهادی بهداشت است که توسط کمیسیون بهداشت و آموزش مجلس تایید شده است. موافقان او را دوای درد روزهای کرونایی کشور دانستند و خود او هم ادعا کرد که تا پایان بهمن واکسیناسیون را به طور کامل انجام خواهد داد. مخالفان اما او را  برای حل معظل کرونا بی برنامه دانستند و از او خواستند تا به طور دقیق برنامه خود را برایشان شرح دهد.

ایجاد اشتغال از اصلی‌ترین برنامه‌هایم است

بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح  (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. کمیسیون‌های آموزش و بهداشت و اجتماعی موافقت خود را با او اعلام کردند. هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهاد کار گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه مشخصی برای اداره این وزارتخانه ندارد که حداقل ۳۰ درصد بودجه کشور مربوط به این وزارتخانه است. اما بهزاد علیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی کار تاکید کرد: وزیر پیشنهادی کار در عین جوانی دارای تجربیات خوبی هم می‌باشد. حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات رفاهی در سطح کشور بحث بیکاری است و لذا یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه بنده بحث اشتغال می‌باشد.

 

در جلسات بررسی وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

رزومه معمولی یا استفاده از جوانان مجرب؟

بعد از عبدالملکی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. کمیسیون کشاورزی خود را موافق ساداتی نژاد اعلام کرد. سپس مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، رزومه ساداتی‌نژاد را بسیار معمولی دانست. اما رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ساداتی نژاد معتقد به استفاده از متخصصان، کارشناسان و نیروهای جوان و زبده است. با توجه به اینکه دومین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی انصراف داد، نماینده موافق نیز صحبت نکرد لذا مجلس وارد استماع دفاعیات وزیر پیشنهادی کشاورزی شد. درپایان سیدجواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است، امنیت غذایی در تمام جهان بر عهده دولت‌ها می‌باشد و این مهم در همه کشورها اولویت اول محسوب و به قدرت غذا تبدیل شده است.

وزیر پیشنهادی دادگستری، بدون مخالف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون هیچ مخالفی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری پرداختند. سیدکاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از اتفاق آرای کمی و کیفی اعضای این کمیسیون در موافقت با امین حسین رحیمی خبر داد.با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی دادگستری هیچ مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم در دفاع صحبت نکرد بنابراین بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی دادگستری به دفاع از برنامه هایش پرداخت. امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت دادگستری گفت: وزیر دادگستری وظیفه دارد که قوه قضائیه بتواند ارتقا یابد. مظلومان باید به قوه پناه بیاورند و ستمگران نگران باشند.وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: کسانی که قانون‌شکن هستند، همواره باید از قوه قضائیه نگران باشند. باید بدانند که یک قاضی مقتدر وجود دارد و حق مظلوم را از آنها می‌گیرد. مردم نباید نگران بی‌گناهی خود باشند. وزیر دادگستری وظیفه دارد که قوه قضائیه بتواند ارتقا یابد.

امیر آشتیانی بدون مخالف در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بدون هیچ مخالفی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پرداختند. کمیسیون‌های امنیت ملی و صنایع و معادن موافقت حداکثری خود را با قرائت شعری برای امیر آشتیانی اعلام کردند. در پایان امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود برای وزارت دفاع تأکید کرد که نیروهای مسلح به هر گونه اقدام ماجراجویانه و نابخردانه پاسخ حکیمانه و قاطعی خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی یا وزیر نفت؟

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی که در ابتدا به اشتباه خود را وزیر نفت خواند، توانست بدون وجود حتی یک مخالف برنامه‌های خود را در صحن علنی مجلس توضیح دهد. عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی خبر داد. رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاع از برنامه‌هایش تاکید کرد: ما در کشور فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم و اگر تحول ایجاد نکنیم فرصت های پیش رو نیز از دست می‌دهیم.

 

در جلسات بررسی وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

قیمت سیمان را به نرخ قبل بازمی‌گردانم

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند. کمیسیون صنایع و اقتصادی موافقت خود را با فاطمی امین اعلام کردند. اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند مرد میدان است اما فاطمی امین مردم ستاد و سامانه است. خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: لازمه مبارزه وی با فساد رای قاطع نمایندگان می‌باشد.همچنین سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت ضمن تشریح برنامه‌های خود گفت: تلاش می‌کند که با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قیمت قبلی خود بازگرداند.

مشی و منش شهید چمران و شهید سلیمانی الگوی مدیریتی بنده است

نمایندگان شورای اسلامی در ادامه به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد. محسین رجایی نماینده مردم لنجان به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: برنامه‌های آقای زلفی گل بسیار خوب نوشته شده است و با اسناد بالادستی هم همراهی دارد، اما کلی است و برنامه اقدام نیست و برنامه عملیاتی ندارند.محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: وزیر پیشنهادی علوم فردی صادق، توانمند و جهادی با روحیه انقلابی است. محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس ضمن تشریح برنامه های خود جهت تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: بنده تلاش خواهم کرد تا نظام سنجش و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان به منظور توجه به پژوهش‌های مبتنی بر نیازهای جامعه ایجاد کنم.

بی‌تجربه یا آشنا با فرهنگ؟

بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر سه شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. حجت الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد. موافقان اسماعیلی او را مردی فرهنگی خواندند ودر مقابل مخالفان رزومه او را دوراز امور فرهنگی دیدند. محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت فرهنگ گفت: برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بی‌اراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست.

از شعرخوانی اشتباه نماینده مجلس تا تلقب دادن شهید زنده

در جلسات بررسی وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور پرداختند. کمیسیون شوراها، معادن و امنیت ملی موافقت خود را با سردار احمد وحیدی اعلام کردند. صباغیان در مخالفت با وحیدی شعری اشتباه خواندواصلا درباره هرچیزی حرف زد الا مخالفت با وزیر پیشنهادی! مواققان اما وحیدی را شهید زنده و موسس سپاه قدس دانستند. احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم با بیان اینکه بسیج ظرفیت‌های کشور در اولویت ماست، گفت: ۱۴۸ اقدام اجرایی را مد نظر قرار داده‌ایم. مهم‌ترین آنها مربوط به شایسته سالاری در انتخاب مدیران، ثبات و نشاط سیاسی، تقسیمات کشوری، فسادستیزی و اصلاح قوانین و مقررات است.

اهل تعامل اجتماعی یا بی ارتباط با میراث فرهنگی؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سپس به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداختند. کمیسیون صنایع و فرهنگی موافقت خود را با عزت الله ضرغامی اعلام کردند. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: آقای ضرغامی هم دارای شناخت در حوزه دفاعی و هم آشنا به مسائل استراتژیک و همچنین رسانه بوده و هم اهل تعاملات اجتماعی می‌باشد. محمود احمدی بی‌غش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تجربیات ضرغامی هیچ تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد، گفت که حضور ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی اهانت به بخش قابل توجهی از نخبگان میراث فرهنگی و اساتید برجسته این حوزه است. سید عزت الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ما است که باید برای ترویج و تبلیغ آن تلاش کنیم.

در جلسات بررسی وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

بررسی صلاحیت وزیر نفت جلسه مجلس را غیر علنی کرد!

بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار جلسه علنی صبح  (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. کمیسیون‌های صنایع و انرژی موافقت خود را اوجی اعلام کردند و سوابق او را مطابق با اسناد بالادستی دانستند. مهدی عسگری نماینده مردم کرج به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز می‌باشد. انور حبیب زاده بوکانی نماینده مردم بوکان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت:  اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت، بصیرت و آگاهی فوق العاده‌ای برخوردار است، وی از بدنه صنعت نفت و آشنا با مسائل حوزه نفت و انرژی می‌باشد، بدیهی است که با تجاربی که در این حوزه دارد می‌تواند در این وزارتخانه به خوبی تاثیرگذار باشد. اوجی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در تشریح برنامه های خود گفت: رویکرد فعالی برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها در پیش گرفته و با استفاده از روش‌های موجود و سایر روش‌ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده و در این راه از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود. بررسی صلاحیت اوجی در اخر به علت درخواست نادران برای روی کردن اسناد فساد غیرعلنی شد!

مشکل قطعی آب و برق را حل خواهم کرد

بررسی صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دستور کار جلسه علنی صبح  (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. کمیسیون کشاورزی، انرژی و عمران موافقت خود را با محرابیان اعلام کردند.حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند.عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی شد، گفت: محرابیان مدیری جهادی و وزیری پرکار است و برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است. خود محرابیان نیز در پایان اظهار داشت: ما مکلف هستیم علاوه بر جبران عقب ماندگی‌ها طوری برنامه ریزی کنیم که در یک افق بلند مدت، مشکل آب و برق نداشته باشیم.

وزیر پیشنهادی ورزش روحیه اشرافی‌گری دارد؟

در ادامه جلسه نوبت عصر روز چهارشنبه ۳ شهریور مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم، حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گزارش این کمیسیون در مورد رأی اعتماد به سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را قرائت کرد. کمیسیون فرهنگی اما صلاحیت سجادی را تایید نکرد و یزدی‌خواه بیان کرد که روحیه سجادی اشرافیست. مخالفان او را انقلابی ندانستند و در مقابل موافقان او را مردی از جنس انقلاب دانستند. سجادی اما در دفاع از خود گفت:یکی از فرزندان من تا 3 ماه پیش با 28 سال سن بیکار بود و سه ماه قبل با فوق لیسانس تربیت بدنی کار پیدا کرد. فرزند دیگر من هنوز بیکار است. من چه رانتی دارم که استفاده کنم؟ به خدا ما برای خدمت آمدیم. اگر 4 روز دیگر این جلسات ادامه پیدا می‌کرد تهمت جاسوسی هم به من زده می‌شد. او در مورد ایرانمال نیز خود را مشاور ورزشی آن دانست و نه بیشتر.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها