کد خبر: ۴۹۳۱۹
زمان انتشار: ۲۱:۲۵     ۲۵ فروردين ۱۳۹۱
معاون اسبق وزارت امور خارجه در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
ایران نمی خواهد نوعی لج بازی و تمرد و قهر از مذاکرات را به نمایش بگذارد ایران در عین حالی که کار خود را در زمینه هسته ای به جلو می برد اما به کشورهای غربی نیز این را نیز مطرح کرده است که در خصوص این فعالیت ها آماده مذاکره است. اما تصمیمات این کشورها در زمینه ایران به هیچ عنوان قابل پذیریش نیست و فکر نمی کنم که فرد منصفی در جهان باشد که اقدامات غربی ها علیه ایران را بپذیرد هر چند که خود این کشورها هم صریحاً به غلط بودن این رفتارها اعتراض می کنند.
سرویس بین الملل پایگاه 598 / دکتر جواد منصوری معاون اسبق وزارت امور خارجه و معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی با توجه به کارشکنی های 1+5 در مذاکره با ایران اظهار داشتند: شرایط موجود منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ویژه در مسئله نفت وضعیت جدیدی را برای اروپا و آرمریکا و اسرائیل به وجود آورده است و غرب باید با توجه به این واقعیت انعطاف بیشتری را نسبت به ایران داشته باشد از طرف دیگر اینکه نظراتی هم به وجود آمده است که با ایران باید به صورت تعاملی در مسائل منطقه برخورد نمایند و اگر طرف های مقابل بخواهد واقع بینانه به مسائل نگاه کنند باید به موقعیت ایران در منطقه توجه داشته باشند.



معاون اسبق وزارت امور خارجه هم چنین در خصوص وضعیت سیاسی کشورهای اروپایی و امریکایی نیز افزود: اروپا و آمریکا هم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در وضعیتی قرار داند که مانند گذشته نمی توانند تمام خواسته هایشان را دیکته کنند و به نوعی باید با تعامل با دیگران بتوانند از این مرحله عبور کند. ملاحظه می فرمایید که حتی در قضیه چین و روسیه هم غرب انعطاف بسیاری را به خرج می دهد و کسانی که طرفدار تعامل و انعطاف در مقابل چین و روسیه بودند اکنون در مجموعه اروپا و آمریکا از موضع بالاتری صحبت می کنند و حتی صحبت از این می کنند که با چین برای اداره دنیا شریک شوند و این نشانه ی این است که وضعیت اروپا و آمریکا نسبت به گذشته تا حدودی متفاوت شده است.

معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز رویکرد ایران را در این مذاکرات مثبت ارزیابی کرد و افزودند: ایران هم بدون میل نیست که شرایطی حاکم شود که با حفظ منافع ملی بتوانیم با طرف های مقابل تعامل مثبتی داشته باشیم و این تعامل سازنده با ما در صورتی که واقعی باشد مفید خواهد بود و از این رو به نظر می رسد که مذاکرات استامبول در صورتی که با واقع بینی کشورهای حاضر در 1+5 باشد می تواند دستاورد های مشخصی را به همراه داشته باشد.

وی هم در خصوص شرایط  کشورهای اروپایی افزود: احساس می شود که 1+5 در این مرحله تمایل بیشتری برای مذاکره با ایران را دارند و البته به علت روحیه استکباری یشان خیلی صریح صحبت نمی کنند ولی این احساس مشهود است . اعزام کوفی عنان به تهران برای گفتگو در مورد سوریه نشانه ای است از این مسئله که غرب حاضر است در موارد مشابه سوریه، با ایران وارد گفتگو شود . از این رو زمزمه هایی از سوی آمریکا و اروپا شنیده می شود که عملکرد هسته ای ما را به صورت سربسته قبول کنند ولی اینکه به طور کامل شرایط ما را تایید کنند به چگونگی مذاکرات و جدیت 1+5 در این قضیه بستگی دارد .

این کارشناس سیاسی هم چنین در خصوص فعالیت رسانه های صهونیستی و غربی مبنی بر عدم موفق بودن این دور از مذاکرات و ارجاع خواسته های کشورهای 1+5 به قبول npt از سوی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: البته ما در این خصوص بسیار اصرار داریم و این بحث یک بحث قانونی و منطقی است ولی به نظر نمی رسد که تمام  مذاکرات بر همین یک محور باشد و به نظر می رسد که منابع خبری با طرح این مباحث ابهام و تردید را نسبت به نتایج این مذاکرات به وجود بیاورد

همچنین سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین و پاکستان خواسته ها غربی ها را غیر قابل پذیرش خواند و در زمینه گفتگوی ایران با این کشورها افزود: ایران نمی خواهد نوعی لج بازی و تمرد و قهر از مذاکرات را به نمایش بگذارد ایران در عین حالی که کار خود را در زمینه هسته ای به جلو می برد اما به کشورهای غربی نیز این را نیز مطرح کرده است که در خصوص این فعالیت ها آماده مذاکره است.اما تصمیمات این کشورها در زمینه ایران به هیچ عنوان قابل پذیریش نیست و فکر نمی کنم که فرد منصفی در جهان باشد که اقدامات غربی ها علیه ایران را بپذیرد هر چند که خود این کشورها هم صریحاً به غلط بودن این رفتارها اعتراض می کنند و این را نیز مطرح می کنند که ایران حق دارد که در مقابل رفتارهای غلط غربی ها مخالفت کند

دکتر منصوری نتیجه مذاکرات را منوط به صحبت های دو طرف دانست و در این باره ابراز داشت: هنوز نمی توان چیز به خصوصی را مطرح کرد چرا که دو طرف بحث های خود را مطرح نکرده اند تا ما عکس العمل طرفین را ببینیم لذا باید ببینیم که نتیجه مذاکرات چه خواهد شد به هر صورت حدس زده می شود که این مذاکرات حرف جدیدی دارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
آقاي محترم معاون اسبق وزارت خارجه لطفا پاسخ دهند اگر غربي ها خودشان هم صريحا به غلط بودن رفتارشان اعتراض مي كنند (جملات پاياني پاراگراف ماقبل آخر ) پس چرا هر روز كه مي گذرد فشار را بر ايران بيشتر مي كنند ؟
مشكل اصلي روابط خارجه ايران اين بوده و هست كه مسئولين ذيربط چشم خود را بر واقعيات بسته و بر اساس فرضيات تحليل ارائه مي دهند.
پاسخ
آگاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
سفر کوفی عنان به ایران یک دسیسه است...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها