کد خبر: ۴۹۷۷۳
زمان انتشار: ۱۷:۵۱     ۲۷ فروردين ۱۳۹۱

برنامه تلویزیونی "ثریا" که در مدت کوتاه پخش خود از سیما با استقبال روبرو شده است، در قسمت‌های سال جدید، به موضوعات مهم و پایه‌ای کشور بر محور شعار سال می‌پردازد که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد.

به گزارش رجانیوز، در هفته سلامت و به دلیل اهمیت این موضوع برای مردم، موضوع دومین برنامه ثریا در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، به بررسی مسائل فناورانه در بحث تجهیزات پزشکی اختصاص یافت. در این برنامه که پنجمین قسمت از مجموعه برنامه‌های "ثریا" بود، انیمیشنی زیبا از وضعیت تجهیزات پزشکی در کشور، گزارش‌هایی از دانشجویان رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه‌ها، مستندی درباره ساخت سامانه جراحی هوشمند، مستندی درباره صادرات مانیتورهای پزشکی و همچنین گزارشی از وضعیت تولید کنندگان و بازار تجهیزات پزشکی کشور پخش شد.

مهمان برنامه نیز مهندس شاه‌مرادی مدیرکل اداره تحقیقات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود که به سوال‌هایی درباره نقش این وزارتخانه در تجهیزات پزشکی و وضعیت تولید تجهیزات پزشکی در داخل، صادرات و واردات این محصولات پاسخ داد. همچنین از موضوع‌های مهمی که در این برنامه به آن پرداخته شد، بحث قاچاق رسمی و غیر رسمی تجهیزات پزشکی، کیفیت کالاهای وارداتی و چگونگی حمایت از تولید داخل بود که با تماس‌های مردمی درباره مشکلات این بخش بحث و گفتگو شد.

در بخشی از این برنامه، مقصودی مجری برنامه سوال خود را از شاه مرادی اینگونه مطرح کرد که؛ به نظر شما مهم‌ترین خطری که کالاهای وارداتی در این زمینه دارند، چیست؟

شاهمرادی در پاسخ گفت: واردات بی‌رویه قطعا به نفع ما نیست و هم به لحاظ تولید انرژی سودمند نخواهد بود.

مجری برنامه از وی خواست بگوید که وضعیت کشور ما در زمینه تولید تجهیزات پزشکی چگونه است؟ و جوابش را با سه رنگ قرمز و زرد و سفید اعلام کند.

وی در پاسخ بیان کرد که وضعیت ایران نسبتا مطلوب است هر چند ایده آل نیستیم، او اذعان داشت ما نسبت به کشورهای منطقه و همچنین دیگر صنایع تولیدی از وضعیت بهتری برخورداریم اما نسبت به کشورهای اروپایی و یا امریکا در سطح عقب تری هستیم؛ مجری این‌گونه برداشت کرد که پاسخ او رنگ سفید مایل به زرد قرار دارد.

در ادامه مجری با ارائه آمارهای ثبت شده، موقعیت ایران را شرح داد؛ بر اساس داده‌های آماری حدودا هزار و 300 میلیارد تومان وارداتِ تجهیزات پزشکی داریم و حدودا 200 تا 250 میلیارد تومان تولید داریم که در واقع 15 درصد بازار مختص کالای ایرانی است و 85 درصد از آن وارداتی است، 90 درصد تخت‌های بیمارستان‌ها دولتی است و همچنین بر بیان معاون وزیر بهداشت تکیه کرد که ایران دارای توانایی و قدرت ساخت بیش از 80 درصد تجهیزات پزشکی است.

شاه مرادی در پاسخ گفت: در رابطه با تجهیزات پزشکی ما در منطقه از موقعیت مطلوبی برخورداریم. تولید دستگاه‌های رادیولوژی و دندان سازی و... بسیار مهم هست، ما در نمایشگاه دو سال پیش تجهیزات پزشکی درخشیدیم، در رابطه با این آمار ارائه شده و واردات باید بگویم که دو آمار وجود دارد. یکی اینکه آمار ثبت سفارش که شرکت‌های موسس وارداتی صورت نمی‌دهند که یکی از مشکلات ما آمار دقیق است، در سال نود، 700 میلیون واردات داشته‌ایم و 300 میلیون تولید و به عبارتی حداقل 30 درصد بازار در دست ماست.

مجری با بیان اینکه در زمینه کلاهای مصرفی رشد خوبی داشته‌ایم و تقریبا 90 درصد تولیدات داخلی است، خاطر نشان کرد که همچنان در تولید تجهیزات پزشکی عقب هستیم، در زمینه صادرات رشد داشته‌ایم و بیشترین مقدار صادرات 12 میلیارد تومان است اما نسبت واردات به صادرات، یک صدم است.

مدیرکل اداره تحقیقات پزشکی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: بر تخت‌های بیمارستان اضافه شده است و همین‌طور کارهایی در زمینه قاچاق کلا شده است.

از نظر وی، واردات دارای دو جنبه است: کمیت و کیفیت و برای اجرای مدیریت واردات، باید ساختارهایی ایجاد شوند:

1-  شناسنامه شرکت‌های وارداتی در زمینه تجهیزات پزشکی که امروز یک بانک اطلاعاتی قوی در دست داریم و بیش از 900 نمایندگی را به ثبت رسانده‌ایم.

۲- ایجاد سامانه مدیریت تجهیزات پزشکی

۳- ارزیابی خدمات پس از فروش یعنی قبلا شرکتی ایجاد می‌شد و در فاصله مدت زمانی کوتاهی تعطیل می‌شد

۴- تعرفه تجهیزات پزشکی که البته ما مدافع افزایش تعرفه هستیم و این درست نیست که به هر افزایش تعداد بیمارستان داشته باشیم که به بیان رهبر انقلاب، ارتقای کیفیت به هر شکلی بد‌ترین نوع رشد است

۵- نظارت گمرکی

۶- یکی از اهرم‌ها، کیفیت است. از کارهایی که در مدیریت واردات می‌کنیم، این است که کف استانداردهای وارداتی ما بالا‌تر از استاندارد‌های تولید ما هست که ما در این چند ساله سخت‌گیر‌تر شده‌ایم که بتوانیم بازار را برای تولید داخلی بگیریم.

در پایان نیز مجری از این مقام مسئول در وزارت بهداشت سوال کرد که شما برای حمایت از تولید ملی، نیازهای سال‌های آینده بیمارستان‌ها را لیست کردید که مردم بدانند چه نیازهایی در راس امور بیمارستان‌ها است و چه نظارتی بر خرید کالا‌ها دارید؟ برای حمایت از تولید ملی چه برنامه‌ای دارید؟

شاهمرادی نیز در پاسخ گفت: ما تفاهم نامه‌ای با ریاست جمهوری امضا کردیم که از تولید تجهیزات پزشکی حمایت شود و طرح‌های زیادی ریخته شده در سال 90 که ان‌شا الله محقق شود و امسال هم از هشت وسیله پزشکی بهره برداری خواهد شد. همچنین کالاهای پر مصرف را احصا کردیم و پیشنهادمان این هست که پروژه‌های دانشگاهی در جهت نیازهایی که به کشور وارد می‌شوند، قرار بگیرند.

از تولید ملی تا صادرات خارجی تجهیزات پرشکی

در این مستند که در برنامه این هفته ثریا پخش شد، این برنامه به سراغ یکی از تولیدکنندگانی رفته بود که نه تنها توانسته است رضایت بازار داخلی را جلب کند بلکه اکنون در حال احداث خط تولید محصولات خود در امریکای شمالی است. این تولید کننده، دستگاه‌های نمایشگر ضربان قلب تولیدی خود را به حدود ۳۰ کشور دنیا صادر می‌کند.

 

برای دریافت مستند اینجا کلیک کنید

من؛ دانشجوی پزشکی؛ رویا‌پرداز هستم

در برنامه "ثریا" این هفته، وضعیت صنعت و بازار تجهیزات پزشکی کشور هم مورد بررسی قرار گرفت. مهمان این برنامه، مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. در حضور وی، پس از گفتگو درباره واردات بی‌حساب تجهیزات پزشکی به کشور، درد دلی از دانشجویان رشته مهندسی پزشکی پخش شد که دانشجویان از رویاهای قبل از دانشگاه و واقعیات امروز می‌گفتند.

 

برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید

کلاف سردرگم و یک کارتون بامزه

در این انیمیشن با زبانی طنز گونه مشکلات اساسی این حوزه مطرح می‌شود. بینندگانی که هنوز مزه انیمیشن طنز آسفالت را زیر لب دارند، این انیمیشن را نیز از دست ندهند.

برای دریافت انیمیشن اینجا کلیک کنید

برنامه تلویزیونی "ثریا" تاکنون پنج شنبه شب‌ها ساعت 23:30 به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش می‌شد و در برنامه‌های قبل به موضوعاتی همچون فناوری فضایی، چالش‌ها و مشکلات حوزه راه و آسفالت کشور و فناوری هسته‌ای پرداخت. به درخواست بینندگان، زمان پخش برنامه ثریا تغییر کرد و از این هفته، چهارشنبه شب‌ها ساعت 11 شب پخش خواهد شد.

همچنین فیلم‌ها، مستند‌ها و قسمت‌های برگزیده تمام برنامه‌ها از طریق سایت برنامه به آدرس www. sorayatv. ir قابل دریافت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها