کد خبر: ۴۹۹۴۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۲۸ فروردين ۱۳۹۱

-مشاور سياسي بشار اسد : حضور ناظران در سوريه چهره تروريستها را آشکار خواهد کرد


به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از دمشق ، مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز یکشنبه اعلام کرد استقرار ناظران بین المللی در سوریه مشخص خواهدکرد اقدامات خرابکارانه ، آدم ربایی و کشتار مردم سوریه توسط چه کسانی صورت می گیرد و بی شک حضور ناظران درسوریه برای نظارت بر آتش بس به سود کشور خواهد بود . مشاور سیاسی و رسانه ای اسد یادآور شد از ساعات اولیه پنجشنبه گذشته که آتش بس در سوریه اجرا شد گروههای مسلح و تروریستی بیش از شصت بار به نیروهای امنیتی ،ارتش و غیر نظامیان سوری در مناطق مختلف این کشور حمله کردند و دولت اقدامات گروههای مسلح در نقض آتش بس را با سند برای کوفی عنان نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب فرستاده است . شعبان تاکیدکرد اعزام ناظران بین المللی به سوریه بر اساس قطعنانه ای که شورای امنیت سازمان روز شنبه تصویب کرد در چارچوب حفظ حاکمیت سوریه صورت می گیرد و بر اساس پروتکلی که بین دمشق و سازمان ملل به امضا خواهد رسید ، ماموریت آنان تعریف خواهد شد. این مسئول سوری اظهار داشت آغاز فعالیت ناظران در دو مرحله خواهد بود مرحله اول به محض ورورد سی ناظر به سوریه آغاز خواهد شد . پس از ورود ناظران به سوریه پروتکلی درزمینه نحوه فعالیت آنان در کشور به امضا خواهد رسید . در مرحله دوم نیز دویست و بیست ناظر دیگر وارد کشور خواهند شد . شعبان گفت :« دمشق با روبرت موود ژنرال نروژی درباره برخی از مفاد این پروتکل به توافق رسیده است و پس از بازگشت او به سوریه طرفین درباره برخی مفاد دیگر آن گفتگو خواهند کرد» . مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد خاطر نشان کرد براساس گفتگوهای اولیه درباره پروتکل ، دمشق در خصوص ملیت برخی از ناظران حق انتخاب دارد و تعیین مدت زمان فعالیت ناظران و سازوکارهای فعالیت آنان در کشور باید با هماهنگی دولت سوریه صورت گیرد. وی افزود سوریه تنها در صورتی می تواند مسئول امنیت ناظران بین المللی باشد که تمام تصمیمات و فعالیت آنان با همکاری و هماهنگی دولت صورت گیرد.

-نویسندگان و روزنامه نگاران ترکيه با مشارکت کشورشان در توطئه عليه سوريه مخالفت کردند


نویسندگان و روزنامه نگاران ترک، مخالفت و انزجار خود را تلاش های دولت رجب طیب اردوغان برای مشارکت دادن کشورشان در توطئه ای که علیه سوریه تدارک دیده شده است اعلام کردند. وفاء صلوح گزارشگر شبکه تلویزیونی سوریه گزارش داد: نقش مشکوک دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در توطئه ای که سوریه را هدف قرارداده، برملا شده است و جزئیات آن هر روز بیشتر آشکار می شود. نویسندگان و روزنامه نگاران ترکیه بر این مسئله تاکید دارند. کورای چالشکان نویسنده ترک از این که از رسانه های وابسته به دولت اردوغان برای جعل حقایق مربوط به تحولات در سوریه به منظور بهره برداری سیاسی سوء استفاده می شود ابراز تعجب و تاکید کرد اوضاع در سوریه آن گونه نیست که رسانه های ترکیه و رسانه های جهانی جلوه می دهند. اوچار نویسنده دیگر ترک نیز مانند صدها نویسنده دیگر از دولت اردوغان خواست در سیاست های خارجی خود تجدید نظر کند. وی نوشت، دولت ترکیه به علت آن که همه تصمیم ها را شخص اردوغان بدون مراجعه به پارلمان می گیرد، شبیه به حکومتی دیکتاتوری شده است. جاندوندار نویسنده دیگر ترک نیز در مقاله ای که در روزنامه ملیت به چاپ رسید از دولت ترکیه خواست از دنباله روی آمریکا و گروه فشار صهیونیستی دست بردارد. وی خاطرنشان کرد آمریکا و صهیونیست ها نخواهند توانست ترکیه را به سوی جنگ با کشورهای همسایه سوق دهند زیرا افکار عمومی ترکیه با چنین مسئله ای مخالفت خواهد کرد. در همین چارچوب چنگیز گونای پژوهشگر سیاسی ترک از نحوه تعامل دولت ترکیه با بحران در سوریه انتقاد کرد.


-اردوغان:مذاکراتم با پادشاه عربستان درباره سوريه مهم وشامل جزئيات بود


نخست وزیر ترکیه گفت مذاکراتش با پادشاه عربستان درباره بحران سوریه وتحولات منطقه خاورمیانه مهم وشامل جزئیات بود. به گزارش نسخه اینترنتی روزنامه عکاظ عربستان.. رجب طیب اردوغان درمصاحبه با این روزنامه افزود مذاکراتش با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان درباره پیامدهای بحران سوریه وروند تحرکات وفعالیت های آینده دراین خصوص، تحولات منطقه ای وبین المللی وتقویت روابط آنکارا و ریاض،بسیار مثبت وشامل جزئیات بود.وی تصریح کردترکیه به شدت به مشورت وهماهنگی با رهبری عربستان درباره بحران سوریه علاقه دارد،بحرانی که به علت مخالفت نظام سوریه با همکاری با جامعه بین المللی وفریبکاری ها ولجاجت های این نظام،تشدید شده است ودرهمین چارچوب باید اشاره کنم که ادامه این فریبکاری ها و به تعویق انداختن خارج کردن سلاح های سنگین از شهرهای این کشور،اوضاع را بدتر خواهد کرد.رجب طیب اردوغان گفت دیدارش از عربستان،فرصتی مناسب برای تبادل نظر با مسئولان عربستانی وتقویت همکاری میان آنکارا وریاض درهمه زمینه های سیاسی واقتصادی بود،این دیدار ازاین جهت اهمیت داشت که دو کشور برای برقراری امنیت وثبات درمنطقه خاورمیانه،تقویت فعالیت های مشترک اسلامی و ارائه راه حل برای مسائل مختلف امت اسلامی تلاش می کنند.


-کشتي هاي نظامي روسيه به طور دائمي در آبهاي ساحلي سوريه نگهباني خواهند داد


کشتی های نظامی روسیه به طور دائمی در نزدیکی سواحل سوریه گشت زنی می کنند. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، خبرگزاری ریا نووستی به نقل از یکی از مقامات عالی رتبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد کشتی های نظامی روسیه در نزدیکی سواحل سوریه در دریای مدیترانه در حالت کشیک و نگهبانی دائمی قرار خواهند داشت. در حال حاضر ناو اسمتلیوی روسیه در نزدیکی سواحل سوریه قرار دارد. مقام مذکور افزود: روسیه تصمیم گرفته است که ناوهای نیروی دریایی اش بطور دائمی در نزدیکی سواحل سوریه حضور داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها