کد خبر: ۵۰۱۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۲۹ فروردين ۱۳۹۱
یادداشت ۵۹۸؛
دکتر علی مرادزاده
تا کنون سه دوره مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در ژنو سوئیس موسوم به ژنویک ودو وسه در تیر ماه 1387،مهر88،آذر1389،و چهارمین دوره نیز در استانبول ترکیه در بهمن 89 برگزار شد ، اعضای مذاکره کننده هسته ای عبارتند از: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکترسعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی، نمایندگان کشورهای غربی انگلیس ،امریکا،فرانسه،روسیه ،چین (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت) به علاوه آلمان،وکاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپابه عنوان مسئول تیم مذاکره کننده ازطرف گروه 1+5. پنجمین دوره مذاکرات هسته ای روز شنبه 26 فروردین 1391 در استانبول ترکیه بار دیگر برگزاری این اجلاس را در کانون توجه آگاهان سیاسی و خبرگزاریها و رسانه های بین المللی و منطقه ای قرار داد ، نکته مهم در فضای سیاسی حاکم بر این دور از مذاکرات این بود که غرب به ناتوانی خود در توقف فعالیت های هسته ای و روند غنی سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی ونیزناکارآمدی تحریم های به اصطلاح فلج کننده پی برده است ،طرف های غربی در این مذاکرات از یکسو چماغ تهدید و تشر را بر زمین گذاشت و از سوی دیگر خواستار توقف غنی سازی کشور عزیزمان نگردید . البته ایران به نقطه برگشت ناپذیر غنی سازی رسیده است و این وضعیت از رویکرد واقع گرایانه در دیپلماسی هسته ای برخی از طرفهای غربی مذاکره حکایت می کند،درنهایت توانمندی و اقتدار کشورمان جهان غرب را سر عقل می آورد.

موضعگیری ها و تبلیغات هماهنگ اردوگاه نظام سلطه در روزهای قبل از برگزاری اجلاس مذاکره 1+5 با جمهوری اسلامی ایران بیانگر هجمه رسانه ای ایالات متحده و اروپا ولابی صهیونیسم برای فشار بر جمهوری اسلامی و مرعوب ساختن و سست کردن اراده تیم ایرانی مذاکره کننده و وادار ساختن آنان به عقب نشینی از مواضع خود بود،رسانه های غربی خواسته های   افزون طلبانه 1+5 را اینگونه القا می کردند:مذاکرات استانبول آخرین فرصت برای ایران،توقف غنی سازی 20درصد،تعطیلی تاسیسات فردو،خارج کردن ذخیره اورانیوم 20 درصدی از ایران،افزایش نظارت و بازرسی ها و شگردها و طرفندهای هراس انگیز از این قبیل. با این هدف که ذهن و اعصاب مذاکره کننده های ایرانی را به هم بریزند و توجه آنها را معطوف و محبوس در این موضوعات کنند تا در نهایت برای پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق برخی از این القائات را بپذیرد. لکن علیرغم اینکه غربی ها تمام توان خود را بدین منظور به کار بستند به نتیجه دلخواه خود دست نیافتند،شکست در مرحله تبلیغات و جنگ روانی و رسانه ای موجب تعدیل مواضع 1+5 و ایجاد سردرگمی،بلاتکلیفی،انفعال درفضای ذهنی و رفتاری مذاکره کنندگان غربی شد و در نهایت اعتراف به حقوق هسته ای کشورمان را به دنبال داشت.دیپلمات های کشورمان بی اعتنا به تبلیغات و جنگ روانی غرب، ابتکار عمل را در طول مذاکرات در اختیار داشت و با تسلط کامل ،توانست اراده خود را بر طرفهای غربی تحمیل کند.

شکست غربی ها اولا د ربرابر اراده پولادین،مقتدرانه و عزتمندانه دیده بان حکیم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای بیش از هرچیزی از آنجا آشکار گردید که معظم له در بیانات نوروزی خویش تاکید کردند:البته ممکن است امریکایی ها خطر آفرینی یا دیوانگی کنند،ما ضمن تاکید بر اینکه سلاح اتمی نداریم و تولید نیز نمی کنیم اعلام می کنیم در مقابل تهاجم احتمالی آنها با رژیم صهیونیستی،درهمان سطحی که به ما حمله شود به آنها حمله خواهیم کرد.(1/1/91مشهد مقدس)

ثانیا وحدت و انسجام مثال زدنی ملت بزرگ و خداجوی ایران در جهاد همه جانبه و دفاع از منافع ملی و تبعیت از امام ورهبری خویش مانند همیشه دشمن شکن بود و آوار یاس و ذلت را بر اردوگاه غرب و عناصر مرعوب و سرسپرده اش وارد ساخت و ثالثاً مواضع شجاعانه فرماندهان نظامی و مسئولان عالیرتبه کشور این پازل دفاعی را تکمیل کردند.سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کردند:اگر اسرائیل دست از پا خطا کند ما بسیاری از نقاط مهم اسرائیل را شخم خواهیم زد.(فارس،19/1/91)و فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی نیز با اتخاذ مواضع قاطع بر آمادگی خود برای کشیدن خط پایان بر عمر ننگین غده سرطانی صهیونیست های غاصب و بریدن ودر هم کوبیدن دستهای متجاوز تصریح نمودند،اشراف اطلاعاتی وابتکارعمل وزارت اطلاعات نیزهمواره مکمل این پروژه دفاعی وبازدارندگی همه جانبه بوده است.

با این وجود دستگاه دیپلماسی کشور و تیم مذاکره کننده همواره می بایست مراقب فریبکاریها،توطئه ها و شیطنت های غرب باشند،رفتار سیاسی غرب همراه با حیله و نیرنگ و نفاق است بنابراین تمامی سناریوهای ممکن و متصور را باید روی میز نگاهداشت و تدابیر لازم برای هر سناریو اندیشیده شود، به ویژه آنکه مسئولان دولت ترکیه برای نشان دادن نهایت ذلت و خوش خدمتی در قبال امریکا و ناتو آمادگی دارد و در این زمینه همراهی ترکها با سناریوهای نانوشته غرب را نباید از نظر دورداشت.

سعید جلیلی با موفقیت آمیز خواندن مذاکرات ایران با 1+5 اظهار داشت: خوشبختانه فضای گفتگوها با رویکرد احترام به حقوق مصرح در ان پی تی از جمله حق غنی سازی بود که این گامی مثبت بود،توافق شد هرگونه توافق هسته ای باید مبنای ان پی تی باشد. یکی از بحث ها،بحث گفتگو برای همکاری در موضوع هسته ای بود و توافق کردیم گفتگوها با رویکرد مثبت و سازنده ادامه یابد. توانمندی ما با توجه به اینکه مبتنی بر ظرفیت های بومی ماست می تواند به الگوی موفقی از شعار:«سلاح هسته ای برای هیچکس و انرژی صلح آمیز هسته ای برای همه تبدیل شود». خون شهیدان هسته ای پشتوانه بزرگی برای کسب حقوق هسته ای ملت ماست.

از زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی برخلاف وظایف تخصصی خود ونیز برخلاف مفاد NPTو پیرو فشارها و القائات امریکا و صهیونیست ها ، تنها به استناد مطالعات جعلی و ادعایی این دو کشور، پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را به شورای امنیت ارجاع نمود، شلاق چماق و هویچ یا تهدید و مذاکره همواره بر سر کشورمان سایه افکند. غرب درصدد بود با دروغ پراکنی و جنجال رسانه ای بتواند اجماع بین المللی ظالمانه ای علیه جمهوری اسلامی پدید آوردتازمینه ساز تحریم وتهاجم نظامی گردد، لکن در این زمینه نتوانست توفیقی کسب نماید. از این رو روند مذاکرات دو جانبه میان گروه1+5 شامل پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد(امریکا،انگلیس،فرانسه، روسیه،چین) به علاوه آلمان با جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید،پنجمین دورمذاکرات دراستانبول ترکیه درفروردین  سال 91 برگزارشدوششمین دورمذاکرات نیزمقررگردید درخرداد ماه دربغدادبرگزار شود.

با این توصیف پرونده هسته ای از ماهیت تخصصی خود خارج شده و جنبه حقوقی خود را نیز از دست داده است و می توان گفت آژانس در این رابطه چندان تعیین کننده نیست. اینک این پرونده به یک حربه سیاسی برای باجگیری و فشار سیاسی و روانی علیه کشورمان تبدیل گردیده است، شورای امنیت تاکنون با صدور چهار قطعنامه تحریمی بطوریکجانبه ومتاثرازفشارهای برخی قدرتهای سلطه گرغربی ولابی صهیونیست ها خواستار توقف برنامه غنی سازی اورانیوم ، تعطیلی تاسیسات هسته ای ، انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران وتسلیم شدن کشورمان در برابر خواسته های کاذب،غیرقانونی و تحمیلی1+5گردیده است.

وضعیت شناسی ادعای دستیابی به سلاح هسته ای:

بازرسان،کارشناسان ومسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی ازابتدای شکل گیری فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان ونیز متعاقب تشکیل پروننده هسته ای جمهوری اسلامی درآژانس ونیزهنگام ارجاع این پرونده به شورای امنیت به انحائ مختلف برتاسیسات هسته ای کشورمان نظارت می شودودراین راه ازتمامی ابزارها وشگردهای ممکن وروشهای موجوراستفاده کرده اند وعلاوه برآن امریکایی ها وناتوازطرق مختلف درصددپیگیری ورصدتوانمندی هسته ای جمهوری اسلامی هستندبااین وجودهیچ نشانه ومدرکی  مبنی برانحراف وتلاش برای حرکت درراستای تولید سلاح اتمی ارائه نکرده اند برخی از مهمترین دلایل وعوامل این وضعیت عبارتنداز:

1- تعارض تولید و استفاده از سلاح کشتارجمعی با شریعت اسلامی: آئین حیات بخش و انسان ساز اسلام با کشتار دسته جمعی انسانها و سلاحهای کشتارجمعی مخالف است و جمهوری اسلامی که پرچمدار اسلام خواهی در جهان است از این اتهام به دور می باشد.

2- مخالفت امام خامنه ای با سلاحهای کشتار جمعی: رهبر معظم انقلاب بارها در مواضع رسمی خویش از ساخت و تولید اینگونه سلاحها برائت جسته اند و تاکید کرده اند که جمهوری اسلامی ایران براساس اعتقاد و پایبندی خود به موازین دینی دست به چنین کاری نخواهند زد.

3- تایید صلح آمیز بودن تاسیسات هسته ای کشورمان توسط آژانس: آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع رسمی و حقوقی راستی آزمایی،بازرسی واعلام نظر درباره وضعیت و فرایند غنی سازی در جمهوری اسلامی همواره بر صلح آمیز بودن آن تصریح کرده است.

4- ماهیت صلح آمیز و مواضع رسمی جمهوری اسلامی: فرایند غنی سازی در تاسیسات هسته ای کشورمان بیانگر ماهیت صلح آمیزآن می باشد،مسئولان و دست اندرکاران رسمی کشور به ویژه شورایعالی امنیت ملی و کارشناسان هسته ای همگی بر صلح آمیز بودن پرونده هسته ای کشورمان تاکید و تصریح دارند.

5- فقدان سند بر ادعای غیر صلح آمیز بودن پرونده هسته ای کشورمان: بجز مطالعات ادعایی امریکا و صهیونیست ها تاکنون هیچ سندی بر انحراف در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ارائه نشده است ، جامعه جهانی بارها شاهد کذب ادعای امریکایی ها بوده اند. برخی از اطلاعات و اخبار ادعاهای یادشده مربوط به اخبار کذب منافقین و ضد انقلاب و نیزلابی صهیونیست ها است که به علت عناد آنان با جمهوری اسلامی و دور بودن آنها از ایران بی پایه و اساس ارزیابی می شوند.

6- مذاکره برای مذاکره: هدف غرب از مذاکرات 1+5 رسیدن به توافق و راستی آزمایی یا رفع سوءتفاهمها نیست ، بلکه با ابزار مذاکره درصدد تعطیلی تاسیسات هسته ای کشورمان و ایجاد جنگ روانی، دردسرسازی و انزوای سیاسی کشورمان و سیاست مشغول سازی مسئولان می باشند . از این رو می خواهند مسئولان را مرعوب نمایند و با صرف کمترین هزینه به اهداف حداکثری خود برسند.

اهداف غرب

بررسی های انجام شده و واقعیات صحنه مذاکرات نشان می دهد تیم مذاکره کننده 1+5 اولاً از استقلال لازم برای تصمیم گیری برخوردار نیست و ثانیاً ماهیت و رویکرد سیاسی و ابزاری آنها بر جنبه حقوقی و تخصصی غلبه دارد با این وجود اهداف مختلفی را دنبال می کند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

1- تشدیداسلام ستیزی و ترویج اسلام هراسی: دولت های غربی مکتب اسلام را مانع سلطه گری و چپاولگری خود می دانند، آنان که جمهوری اسلامی را کانون جوشان اسلام خواهی می دانند تلاش می کنند از این طریق با فرهنگ اسلام مقابله کرده و با ترویج اسلام هراسی نوعی اجماع سیاسی را در جهان غربی وعربی برایمتوقف ساختن موج گرایش به اسلام پدید آورند. بنابراین هدف اصلی آنها پیشگیری وجلوگیری ازنفوذوگسترش اسلام ناب و قرآن کریم است.

2- مدیریت تحولات منطقه و کاهش نفوذ ایران: غرب با فشار بر ایران درصدد کاهش نفوذ جمهوری اسلامی و مدیریت تحولات خاورمیانه و موج بیداری اسلامی است، مهار جمهوری اسلامی و حفظ نفوذ و سلطه خود و جلوگیری از حرکت ها و جنبش های ناهمسو با منافع غرب را دنبال می کند. بنابراین خواسته های آنها در مذاکرات هسته ای ببیشتر جنبه سیاسی  وماهیت ابزاری دارد.

3-حفظ امنیت و برتری رژیم صهیونیستی : موج بیداری اسلامی همواره موجب انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی گردیده،ملت های منطقه خواستار قطع روابط همه جانبه با صهیونیستها هستند لکن آنچه توازن قدرت را به زیان صهیونیست ها رقم زده است قدرت بلامنازع جمهوری اسلامی است و غرب با فشارها بر ایران و محدود ساختن و انزوا و خلع سلاح آن می خواهد رضایت این رژیم غاصب ولابی صهیونیست ها را تامین نماید.

4- تضمین منابع انرژی غرب : نیاز غرب به ذخایر انرژی اعم ازنفت و گاز و مواد معدنی بیش از هر زمانی محسوس و در آینده که ذخایر انرژی آنها کاهش می یابد بیش از پیش وابسته به انرژی خاورمیانه و خلیج فارس خواهند بود و جمهوری اسلامی مانع چپاولگری آنهاست. بیداری اسلامی که الهام بخش نهضت های اسلامی و آزادیبخش بوده است بیش از هر زمانی خواستار مدیریت منابع انرژی خود می باشد ، چنین روندی خوشایند نظام سلطه و استکبار جهانی نیست.

5- پیشگیری و جلوگیری از اقتدار علمی جمهوری اسلامی ایران : توانمندی علمی ایران در دستیابی به علوم و تکنولوژیهای نوین و پیشرفت و توسعه همه جانبه ملت ایران که استقلال بیش از پیش کشور را به دنبال خواهد داشت برای سلطه گران غربی قابل تحمل نیست،عناد وحسادت شیطانی، آنها را به بحران سازی سوق می دهد. جوانان متعهد و متخصص کشورمان با تکیه بر استعداد ذاتی خود و عنایات الهی و هدایت و حمایت مقام معظم رهبری و مسئولان کشور به فرایند هسته ای و چرخه تولید سوخت و ساخت تاسیسات هسته ای دست یافته اند و این توانمندی و دستاوردهای بومی خود را حاضر نیست با فشار سیاسی از دست بدهد.

6- تهدید نشان دادن فرصت ها : انرژی صلح آمیز هسته ای مانند دیگر فناوریها و علوم و تکنولوژیها هریک فرصتی گرانبها برای آسایش و آرامش و بهبود زندگی مردم هستند،رشد و پیشرفت جوامع را رقم می زنند و بسیاری از مشکلات را از پیش پای بشر بر می دارند. جهان غرب با تولید و تکثیر بمب های هسته ای و سلاحهای اتمی این فرصت گرانبها را تبدیل به تهدید کرده است،امریکا بدین وسیله در هیروشیما و ناکازاکی به کشتار عمومی دست زد و دیگر ملتها را با رعب و وحشت به زیر استثمار و سلطه خویش کشانده است،این نقیصه و انحراف به خاطر فقدان جهان بینی ومذهب انسان ساز آنان بوده است. در حالیکه در جمهوری اسلامی مکتب اسلام ضامن پیشگیری از چنین انحرافی است . در عین حال گفته می شود کافر همه را به کیش خود پندارد،جهان غرب که خود اهل کشتار عمومی است رویه خود را به دیگر کشورها نیز سرایت می دهد. جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است،قصد تولید سلاح هسته ای ندارد،سلاح هسته ای را منشا قدرت و اقتدار نمی داند،دین اسلام اجازه تهدید ملت ها و کشتار بیگناهان را نمی دهد،غرب هم هیچ دلیل و مدرکی دال بر حرکت به سمت تولید سلاح اتمی در تاسیسات هسته ای ایران ندارد.

دکتر علی مرادزاده (معاونت سیاسی سازمان بسیج مستضعفین)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها