کد خبر: ۵۰۱۶۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۹     ۲۹ فروردين ۱۳۹۱
عدم نظارت و ارزیابی صحیح بر عملکرد نمایندگان مجلس باعث گردیده تا برخی فرصت یابند که براحتی با شعارها و ادعاهای خود به فریب افکار عمومی بپردازند و خود را ولایتمدار، خدمتگزار، متدین، متعهد و متخصص جلوده دهند این در حالی است که عده ای از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نه دغدغه پیگیری مشکلات مردم را دارند و نه دغدغه های نظام و حضرت امام خامنه ای را دنبال می کنند.

به گزارش سرویس سیاسی بی باک، دکتر جواد محمدي عضو كميسيون آينده نگاري تحولات علمي و فرهنگي كشور در رابطه با چگونگي ارزيابي عملكرد نمايندگان در طول 4 سال نمايندگي خود راهكارهايي را در گفتگو با خبرنگار بی باک‏ پيشنهاد كرده كه در ادامه تقدیم می گردد.

وي در اینباره اظهار داشت: يكي از آن ضرورياتي كه ما در مجلس نياز داريم اين است كه ما بايد براي نمايندگان كارنامه تعريف كنيم؛ كه براي ساز و كار اين هم پيشنهادهايي دارم، كه آن را چه كساني بايد مورد تاييد قرار دهند؛ به طور مثال هيات رئيسه بايد آن را تاييد كند كه در دوران نمايندگي خود مشخصا چه كارهايي انجام داده است.

دکتر محمدی افزود: در اين كارنامه آن شعار ها و آن برنامه هايي كه يك كانديدا و نماينده در ابتداي ورود داده است بايد نوشته شود و در طول اين 4 سالي كه نماينده در مجلس حضور داشته است تمام حضور، ظهور و بروز آن و تاثيرش در كميسيون هاي تخصصي و در صحن علني مجلس ثبت شود؛ تا مشخص شود شخصي كه به عنوان نماينده مردم وارد مجلس مي شود چقدر مبتكر بوده، چند طرح پيشنهادي داشته، در كميسيون تخصصي چه ميزان تاثير گذار بوده و همچنين در صحن علني مجلس چه اندازه موفق بوده است؛ در تصويب قوانين مشخص شود كه چقدر اظهار نظر داشته است و اين اظهار نظر ها چقدر تاثير گذاري بروي تصويب يا رد يك طرح يا لايحه داشته است.

عضو كميسيون آينده نگاري تحولات علمي و فرهنگي كشور در ادامه گفت: همه اين موارد در طول اين 4 سال مشخص شود تا بتوان فهميد كه ميزان تاثير گذاري يك نماينده در مجلس به صورت تخصصي و عمومي چقدر بوده است.



وی تصریح کرد: متاسفانه خيلي از نمايندگان مجلس معلوم نيست كه در كدام كميسيون هستند؛ علت هم این است كه نماينده مجلس آن تاثيري كه از او انتظار دارند به عنوان يك نماينده اي كه گفتمان ساز و جريان ساز باشد، ندارد. همچنين بايد با زبان رسانه آشنايي كامل داشته باشند، با رسانه تعامل كند تا بتوانند هم در مجلس و هم در افكار عمومي تاثير گذار باشند و بعد از 4 سال مشخص بشود كه چه كاري انجام داده است.

عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی افزود: اين كارنامه بايد يك فرايندي را طي كند و مورد تاييد هيات رئيسه قرار گيرد. تا براي دور بعد مردم بتوانند عملكرد او را در اين 4 سال ارزيابي كنند و براساس شعارها و برنامه هايي كه داده پايبندي او را نسبت به تعهدهايي كه داده است بررسي كنند. در اين صورت مردم مي توانند به توانايي و لياقت او پي برده و او را در صورت صلاح ديد انتخاب كنند.

کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس نهم در تهران همچنين تاكيد كرد: در حال حاضر ما نياز داريم كه نمايندگاه به صورت تخصصي در مجلس تاثير گذار باشند؛ يكي از نقاط ضعفي كه ما الان شاهد آن هستيم در حوزه علم و فرهنگ است. همانطوري كه مقام معظم رهبري فرمودند؛ مجلس بايد از شوراي عالي انقلاب فرهنگي الهام بگيرد و با تصويب قوانين زمينه اجراي مصوبات را فراهم كند. به عنوان مثال مقام معظم رهبري نقشه جامع علمي كشور را از سال 85 پيشنهاد كردند و تا سال 89 پيگيري كردند تا شورا تصويب كرد. طي 18 جلسه كار كارشناسي، 307 هزار نفر ساعت كار كارشناسي، 2000 استاد دانشگاه وارد اين عرصه شدند و اين مصوبه را با پيگيري رهبري جلو بردند كه منجر به تصويب آن شد.

دکتر محمدی با اظهار تاسف از عدم توجه مجلس به پیشنهاد ارزنده و تاکیدات حضرت امام خامنه ای اظهار داشت: بيش از يك سال و نيم  از تصويب اين مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مي گذرد اما علی رغم تاكيد هايي كه حضرت امام خامنه ای بر تصويب و بر اجرايي شدن نقشه جامع علمي كشور دارند هنوز يك مصوبه برای اجرايي شدن اين پیشنهاد ارزنده مقام معظم رهبری در مجلس انجام نشده است؛ در صورتي كه اين نقشه علم كشور براي رسيدن به افق چشم انداز است، چه كسي بايد زمينه اجراي اين را فراهم بكند؟ دولت و مجلس بايد دست به دست هم بدهند و كميسيو ن هاي تخصصي مجلس و دولت بايد با همكاري يكديگر بند بند اين مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي را اجرا كنند و علاوه بر اين كه كار خودشان را انجام مي دهند؛ اين تا كيد مقام معظم رهبري است.

وي افزود: البته اين تنها يك نمونه است؛ در حال حاضر سند تحول نظام آموزش و پرورش تصويب شده كه براي اين مجلس بايد دست بكار بشود، نه اينكه فقط آموزش و پرورش وارد عمل بشود، مجلس بايد به صورت تخصصي وارد عمل شود و قوانین لازم را جهت پيشرفت اين طرح تصويب كند. اين كه عرض كردم بايد كميسيون هاي تخصصي در دولت و مجلس با يكديگر كا را با هم افزايي جلو ببرند نه بصورت جزيره اي عمل كنند؛ اين يكي از نقاط ضعفي است كه ما در مجلس داريم.

عضو كميسيون آينده نگاري تحولات علمي و فرهنگي كشور در پایان اظهار داشت: كارنامه يكي از نكات مهمي است كه ما بايد به آن برسيم و اين نقاط ضعف در حوزه علم و فرهنگ نقاطي است كه مجلس بايد روي آنها بيشتر كار انجام دهد؛ و ما در حوزه علم بايد در جهتي حركت كنيم كه با تصويب قوانين، اقتصاد كشور را بر پايه دانش بتوانيم بنيان گذاري كنيم و اين اقتصاد با بهره مندي از عرصه علم كشور بايد رشد پيدا كند. اين ها بايد نيازهاي همديگر را برطرف كنند؛ يعني اقتصاد بگويد نيازم اين است و علم برود به سراغ اقتصاد، تا نياز اقتصاد را تامين كند. و علم ما به مرحله اي برسد كه كشور به رشد اقتصادي با پشتوانه علمي؛ كه همان اقتصاد دانش بنيان است، برسد. و همه ي اين ها زماني تحقق پيدا مي كند كه ما نقشه جامع علمي كشور را خوب پيش ببريم؛ چون نقشه جامع علمي كشور وضعيت علمي كشور و وضعيت اقتصاد را، استان به استان تهيه كرده و همچنين وضعيت مطلوب هم در حال طراحي است. كه اين اقتصاد بايد در هر استان به چه اندازه اي از رشد برسد، علم هم بايد متناسب با آن رشد اقتصادي به همان اندازه رشد پيدا كند؛ تا اينها بتوانند نياز همديگر را برطرف كنند. كه اگر دانشجويي از رشته تخصصي نساجي فارغ التحصيل شد در استان مرتبط كه علم براساس آن گسترش پيدا كرده است، جذب بشود؛ نه اينكه در رشته علوم انساني جذب بشود. در اين صورت دانشجو وارد صنعتي مي شود كه بايد برود. اشتغال بالا مي رود و اقتصاد چرخش به گردش در مي آيد كه اين باعث ايجاد رونق اقتصادي و ثبات بازار مي شود و همه اين ها تحت سيطره علم قرار دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها