کد خبر: ۵۰۲۱۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۰۴ اسفند ۱۴۰۰

 

به گزارش پایگاه 598، آرمان‌ملی درباره مصوبات بودجه‌ای مجلس گزارش داده است: بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی ادامه دارد که حواشی مربوط به برخی مصوبات کمیسیون تلفیق و انتقادات پیرامون آن به مذاق برخی از نمایندگان خوش نیامده و حال سعی دارند این انتقادات را ناشی از ضعف نظام بانکی معرفی کنند. درواقع کمیسیون تلفیق در یکی از تصمیمات خود با افزایش هزارهزارمیلیاردتومانی تسهیلات تکلیفی بانک‌ها موافقت کرد، تصمیمی که با توجه به اینکه پیش از این در بودجه تسهیلات تکلیفی ۳۶۰ هزارمیلیاردتومانی تعیین شده بود رسیدن این تکلیف به ۱۳۶۰ هزارمیلیاردتومان آن هم در شرایطی که بانک‌ها به‌دلیل نیم‌نگاه دولت به منابع آنها برای عدم استقراض مستقیم با تشدید ناترازی مواجهند این نگرانی را افزایش می‌داد که در سال آینده شاهد تکرار تجربه خلق پول خواهیم بود.

 موضوعی که باعث شد تا صالح‌آبادی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار جلوگیری از تسهیلات تکلیفی خارج از توان نظام بانکی شود. این نامه با نامه رهبری به مجلس پاسخ داده شد و ایشان توصیه کردند تا دولت و مجلس از تحمیل تکالیف مالایطاق اجتناب کنند. این توصیه باعث شد تا باردیگر این مصوبه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگردد و قطعا با در نظرگرفتن توصیه رهبری می‌توان انتظار داشت نظام بانکی از زیربار این حجم از بریزوبپاش‌های مجلس رهایی خواهد یافت حال به‌نظر می‌رسد واکنش صالح‌آبادی به این تصمیمات غیرکارشناسی نمایندگان به مذاق برخی از مجلس‌نشینان خوش نیامده است.

 به‌گونه‌ای که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به صالح‌آبادی گفته است: هنوز اول دولت سیزدهم است که با شعار تحول روی کار آمده است؛ اضطراب نشان ندهید. البته که ما منتظریم یک کلمه از شما در انتقاد از نظام افسارگسیخته بانکی بشنویم که تاکنون نشنیده‌ایم. البته تردیدی وجود ندارد که عملکرد رئیس کل بانک‌مرکزی در مدت زمانی که بر مسند ارکان پولی و مالی کشور تکیه زده جای بحث و نقد زیادی دارد اما آنچه در این بین حائز اهمیت است شرایط حاکم بر نظام بانکی و رشد نقدینگی است که در چند سال اخیر در نتیجه همین تسهیلات تکلیفی بروزیافته و در حالیکه هزینه تمام شده تولید پول در بانک‌ها سنخیتی با نرخ سود تسهیلات ندارد تحمیل بیشتر این تسهیلات به شکل رشد نرخ تورم در اقتصاد کشور ظهور خواهد یافت که به‌نظر می‌رسد اساسا برخی از نمایندگان مجلس بدون هرگونه آگاهی از شرایط حاکم بر اقتصاد و نظام بانکی تنها به‌فکر جمع‌آوری دستاورد برای دوره‌های بعدی نمایندگی هستند و حال سعی دارند تا با گره‌زدن مقاومت رئیس کل بانک‌مرکزی را که شاید مهم‌ترین اقدام وی در مدت مدیریت بر نظام بانکی است به ضعف و ناتوانی به خواسته خود دست یابند.

 در این راستا روح‌ا...ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی در تذکری اظهارکرد: رئیس کل بانک‌مرکزی در نامه‌ای به مقام معظم‌رهبری نسبت به تسهیلات تکلیفی مصوب تلفیق اعتراض داشتند؛ آقا هم فرمودند توجه شود و این موضوع به کمیسیون ارجاع شد. وی خطاب به رئیس بانک‌مرکزی گفت: آقای صالح‌آبادی هنوز اول دولت سیزدهم است که با شعار تحول روی کار آمده است؛ اضطراب نشان ندهید. البته که ما منتظریم یک کلمه از شما در انتقاد از نظام افسارگسیخته بانکی بشنویم که تاکنون نشنیده‌ایم. ایزدخواه توضیح داد: امروز مجموع پس‌انداز قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد جاری بانک‌ها بیشتر از ۷۰۰ هزارمیلیاردتومان است که طبق عرف هر سال کمیسیون تلفیق ۳۶۰ هزارمیلیاردتومان از این تسهیلات را به‌صورت تکلیفی اعلام کرده است. خدا نکند ما در این دولت هم صحبت از نمی‌تواند و نمی‌شود ، بشنویم. امیدواریم دوستان اقتصادی دولت با کمک محققان و اساتید صاحبنظر اقتصاد اسلامی از جمله امام‌صادقی‌ها خانه‌تکانی در این بانک انجام دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها