کد خبر: ۵۰۴۷۹۵
زمان انتشار: ۱۶:۱۵     ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

 

به گزارش پایگاه 598، اعتماد درباره واردات خودرو نوشته است:‌ در شرایطی که واردات خودرو همچنان ممنوع است و قیمت خودرو هم هر روز بالا می‌رود تبدیل آن به ارز چقدر منطقی است؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو در این باره معتقد است؛ اینکه برخی دارندگان خودروهای خارجی اقدام به فروش این خودروها با دلار بالای ۳۰ هزار تومان در بازار کرده‌اند، کمی مشکوک به نظر می‌رسد، ضمن آنکه در حال حاضر خودروهای خارجی در بازار تا ۳۰ درصد حباب قیمتی دارند.

این کارشناس بازار خودرو در مورد واردات خودرو و اخبار مربوط به آن نیز گفت: مقادیری از منابع ارزی ایران در کشورهای چین و کره جنوبی و ... است که به راحتی قابل بازگرداندن به ایران نیستند و عده‌ای درصددند با اعمال فشار به دولت و مجلس و نظام به هر قیمتی که شده واردات خودرو را آزاد کنند تا از تبعات آن حداکثر استفاده را ببرند و ممکن است انواع خبرسازی‌ها هم در این میان صورت گیرد.

او با اشاره به افزایش قیمت خودروهایی نظیر تیبا، سمند و پراید گفت: زمانی که قیمت این خودروها در حال رشد است چه دلیلی دارد فردی خودروی خارجی خود را بفروشد و آن را تبدیل به دلار کند؟ آن هم در شرایطی که دولت اعلام کرده نگهداری دلار جرم است و به راحتی نمی‌توان آن را جابه‌جا کرد. کاکایی با بیان اینکه هم‌اکنون هیجان‌انگیزترین بازار، بازار خودرو است، افزود: البته باید از این منظر این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا سایر بازارها باید اینقدر اوضاع‌شان بد باشد که مردم برای سرمایه‌گذاری به سمت بازار خودرو بیایند.‌ای کاش وضعیت به گونه‌ای بود که مردم در بخش تولید سرمایه‌گذاری می‌کردند.

فعالیت‌های تولیدی جای خود را به دلال‌بازی داده است

این کارشناس خودرو تصریح کرد: متاسفانه چند سالی است که اوضاع اقتصادی به گونه‌ای پیش رفته که در بخش دلال‌بازی، سفته‌بازی و خرید و فروش خودرو و مسکن سود بیشتری وجود دارد تا در یک کار صنعتی و تولیدی و نکته بعدی اینکه در این بازار پر هیجان عده‌ای به دنبال واردات خودرو هم هستند. کاکایی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ تقریبا جلوی واردات خودرو کم‌کم گرفته شد و در سال ۱۳۹۷ این موضوع به تثبیت رسید و رییس کل بانک مرکزی برای مدیریت مصرف ارز دستور ممنوعیت واردات خودرو را داد و سران قوا هم در اردیبهشت ماه آن را تایید کردند و سالی یک‌بار هم از آن زمان به بعد این ممنوعیت تمدید شد و اگر زمانی تمدید نشود واردات خودرو آزاد خواهد شد.

این استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: نکته اصلی اینجاست که هر چند هیچ مشکل قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد، اما مسوولان مملکت برای مدیریت بازار ارز که روی همه زندگی مردم تاثیرگذار است این اقدام را انجام داده‌اند، حال در صورتی که مذاکرات وین به سرانجام برسد و ارزهای ایران هم آزاد شود مصوبه ممنوعیت خودرو نیز لغو می‌شود و دیگر تمدید نخواهد شد و هر زمان که دلارها برگردد واردات خودرو آزاد می‌شود و اگر درآمدهای ارزی ایران بالا نرود در این شرایط که ما نیازمندی‌های بالاتری مانند تامین دارو و تامین تجهیزات آب و برق و گاز و ... را در کشور داریم که همگی نیازمند دلار است، واردات خودرو به عنوان خیانت محسوب می‌شود.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در حالی که حمل ونقل عمومی در کشور فرسوده است، انتظار این است که دولت ابتدا به این بخش بپردازد تا واردات خودروی سواری و مسوولان در ابتدا به اولویت‌های مملکت توجه داشته باشند.

کاکایی تصریح کرد: اینکه هر روز به نوعی اخباری از واردات خودروی سواری منتشر می‌شود با احساسات مردم بازی می‌شود، این در حالی است که خبری از بهینه‌سازی حمل‌و نقل عمومی در کشور شنیده نمی‌شود، ضمن آنکه عمده آلودگی محیط زیست تهران به دلیل استفاده از مازوت در نیروگاه‌های برق به دلیل کمبود گاز بود، این در حالی است که ما روی دریایی از گاز هستیم اما برای استخراج و پالایش گاز نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها هستیم که متاسفانه ارز کافی برای آن در دست نداریم لذا اگر ارزی هم آزاد شود نباید برای استفاده روزمره (واردات خودروی سواری و لوازم خانگی و ...) مصرف شود بلکه باید اول روی زیرساخت‌ها هزینه شود. او تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که این روزها می‌گویند جلوی واردات گوشی آیفون به کشور گرفته می‌شود هم همین کمبود ارزی است، اما زمانی که ارز به وفور در کشور آمد کلیه ممنوعیت‌هایی که در این مدت اعمال شد مسلما حذف خواهند شد.

خارجی‌ها به دنبال فروش کالای مصرفی به ایران هستند نه تکنولوژی

کاکایی با بیان اینکه امروز در مضیقه ارزی هستیم و مذاکرات وین هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است، ادامه داد: هر زمان ارزی به صورت واقعی آزاد شود اوضاع اقتصادی کشور هم بهتر خواهد شد و پول ملی تقویت می‌شود و اینکه روس‌ها، چینی‌ها و کره‌ای‌ها و... ترجیح‌شان این است که به جای ارزهای بلوکه شده ایران از آنها کالای مصرفی تهیه کنیم و نه کالای صنعتی و تکنولوژی، زیرا به دنبال این هستند که ما از آنها خودروی سواری بخریم تا کارگرشان هم بیکار نشود.

این کارشناس اقتصادی گفت: هر زمان که درآمدهای ارزی رشد کند، فردای آن روز سران قوا جلسه‌ای می‌گذارند و واردات خودرو را آزاد می‌کنند، اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد و در جنگ اقتصادی باشیم اگر با واردات خودروی سواری موافقتی شود خیانت به کشور محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها