کد خبر: ۵۰۴۸۵۸
زمان انتشار: ۱۵:۳۱     ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بمناسبت روز جهانی قدس :
در این نوشتار فراز و نشیب های فلسطین و قدس بصورت اجمالی تبیین شده است . پیشینه فلسطین و قدس ؛ پیشینه اشغالگری فلسطین و تهدیدات قدس ، تولد روز جهانی قدس ؛ ضرورت بزرگداشت قدس، اهداف بنیانگذاری روز قدس ؛ اهداف و دستاوردهای روز قدس و تکلیف زمانه بیان شده است .

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سید جواد هاشمی فشارکی: بيت المقدس نخستين قبله گاه مسلمین و مورد احترام و علاقه مسلمانان وسایر ادیان توحیدی و تمام آزادگان جهان بوده و می باشد. اين سرزمين مقدس پس از اشغال ظالمانه و جنایتکارانه در 74 سال پیش توسط صهيونيست ها ، دوران سختی را در برابر اشغالگران و خیانتکاران گذرانده است.

پیشینه فلسطین : سرزمین فلسطین که در قدیم کنعان نام داشت در ساحل شرقی دریای مدیترانه قرار دارد. این منطقه محل ظهور پیامبران بزرگی، چون حضرت عیسی (ع)، حضرت موسی (ع) و محل عبور و زندگانی حضرت ابراهیم (ع) بوده است و موقعیت راهبردی دارد .
بیت‌المقدس، حدود ۱۱۰۰ سال پس از بنای کعبه در مکه به دست حضرت ابراهیم (ع) و ۹۷۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شد. حضرت داود با چهارده نسل شجره‌اش به حضرت ابراهیم بنیانگذار کعبه می‌رسد و به روایت انجیل متی، حضرت عیسی (ع) پس از بیست و هشت نسل، شجره‌اش به داود ختم می‌شود و بدین ترتیب پس از نزول آیه تغییر قبله به پیامبر اسلام (ص)، مکه (کعبه) حرم اول و مسجد‌الاقصی (قدس) حرم دوم موحدان گردید.

پیشینه قدس : بیت‌المُقَدَّس یا اورشلیم یا قُدس ، شهری در فلسطین ؛ نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان (پس از مکه و مدینه) و مقدس‌ترین شهر جهان نزد یهودیان و مسیحیان است. این شهر، از مراکز زیارتی ادیان ابراهیمی است .

پیشینه اشغالگری فلسطین و قدس : از سال  ۱۳۲۶ ( 1948 م) صهیونیست ها اشغال سرزمین فلسطین را با کشتار و اخراج اعراب ساكن فلسطین آغاز كردند و یهودیان را ازكشورهای مختلف بدینجا کوچاندند . در جنگ سال  ۱۳۴۵  (ژوئن 1967 ) رژیم صهیونیستی بیشتر سرزمین‎های فلسطین را اشغال كرد وتلاش کرد بیت المقدس نخستین قبله مسلمانان به چنگ آورد. و تلاشهای زیادی کرد تا چهره این شهر مقدس را از حالت اسلامی به صورت یک شهر کاملا یهودی نشین تبدیل كند.

تهدیدات قدس : عملیات حفاری‎ زیادی به بهانه یافتن آثار مقدس و الواح باستانی در اطراف مسجدالاقصی و مسجدالاقصی و خطرتخریب ؛ ویران كردن خانه‎های فلسطینیان اطراف آن و در نتیجه آواره ساختن ساكنان آنان ؛ توطئه انتقال پایتخت رژیم اشغالگراز تل آویو به بیت المقدس وصهیونیست‌سازی مسجدالاقصی تهدیدات جدی قدس شریف می باشد .

تولد روز جهانی قدس : روز جهانی قدس ؛ آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که امام خمینی در سال ۱۳۵۸ آن را روزحمایت از مردم فلسطین نامید و از مسلمانان جهان خواست که برای مبارزه با رژیم اشغالگر اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین راهپیمایی کنند . این اقدام مورد حمایت آحاد ملت ایران و اغلب مسلمانان جهان قرار گرفت و همه ساله در بیش از هشتاد کشور برگزار میگردد و به مرور روبه گسترش می باشد .

اهداف بنیانگذار روز قدس  : امام خمینی بعنوان فقیه جامع الشرایط آگاه به مسایل اسلامی و شرایط جهان و مسلمین ، با اعلام آگاهانه روز جهانی قدس ؛ مبتنی بر این اهداف بوده است : حمایت از ملت مظلوم وبی پناه  فلسطین ؛ فشار برغاصبان اسرائیل و پشتیبانان وی ، هشدار به ابرقدرت ها ، توقف روجیه توسعه طلبانه این غده سرطانی ، تغییر سرنوشت فلسطین از فراموشی به مسئله اول جهان اسلام ، تشکیل حزب مستضعفین و بسیج عمومی اسلامی برای ازادی قدس شریف ، بیداری و آزادی مسلمانان از قید اسارت و بردگی شیطان بزرگ و کشورهای غربی و مرتجع عرب ؛ روز مقابله مستضعفین با مستکبرین ، استفاده از ایمان و قدرت اسلام و نهایتا روز تجدید حیات جهان اسلام .

اهداف و دستاوردهای روز قدس : علیرغم خیانت برخی سران مرتجع و منافق عرب به ملت فلسطین ، مبارزه فلسطینیان یا دستان خالی و سنگ ، اکنون به مبارزه با موشک تبدیل شده است و ناامنی شدید این رژیم اشغالی را بهمراه داشته ، بنحویی که مهاجرت معکوس شروع شده و زنگ پایان عمر آن نیز نواخته شده است .

روز قدس بعنوان یکی از افتخارات انقلاب اسلامی می باشد ؛ که با اعلام روز قدس یک توطئه مهم دشمنان اسلام علیه قبله اول اسلام درحال خنثی شدن می باشد . و همچنین چهره نفاق کشورهای مرتجع عرب و منطقه را بهمراه داشته و در حال عیان شدن توطئه های مشترک غرب وصهیونیستها وخنثی شدن علیه امت مسلمان می باشد . تبدیل مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی و اسلامی ، مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت اسرائیل و بالا بردن روحیه اسلام خواهی دربین امت اسلامی و تبلیغ فرهنگ مقاومت از مهم ترین دستاورد های روز قدس است .

سخن پایانی

«زنده نگاه داشتن مسأله فلسطین » و « شرکت گسترده در راهپیمایی روز قدس » ؛ کم ترین وظیفه انسانی هر آزاده و کف فریضه هر مسلمانی در یاری مسلمانان فلسطینی مظلوم است که بایستی بدان اهتمام داشته باشد . این عمل صالح و ماجور ، منطقا نیز سبب توقف روحیه توسعه طلبی ان رژیم وحشی و دفع تجاوز ظالمان و ستمگران به کشور گردیده و تاثیر به سزایی در نظم امنیتی در منطقه اسلامی از شر غده سرطانی اسراییل غاصب گردیده و نهایتا به وحدت جهان اسلام و تقویت روحیه مقاومت ملل مبارز داشته و مقوم محور مقاومت در تسهیل و تعجیل عملیات ازادی قدس شریف بوده و بازگشتن به دامن جهان اسلام و ایجادتمدن نوین اسلامی در سراسر کشورهای اسلامی را درگام دوم انقلاب اسلامی بهمراه خواهد داشت . ان شالله .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها