کد خبر: ۵۰۷۳۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
انقلاب اسلامي ايران به عنوان مهمترين رخداد تاريخ معاصر جهان، مناسبات جديدي را در حوزه هاي مختلف به ويژه حوزه فرهنگ حاكم نمود و در حاليكه گفتمان هاي ماركسيستي و ليبراليستيِ آن روز دنيا بر محوريت انسان و لذائذ نفساني بشري در حوزه فرهنگ تاكيد و اتفاق نظر داشتند، گفتمان انقلاب اسلامي با تاكيدبرمحوريت قرب الهي وبا پافشاري بر اصالت آموزه هاي الهي و وحياني دين مبين اسلام به عنوان تنها راه سعادت و تعالي بشريت، فصل نويني از مناسبات فرهنگي را در پيش روي جهانيان گشود

بسمه تعالی

بیانیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی به مناسبت دوم اردیبهشت، سالروز انقلاب فرهنگی

انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهمترین رخداد تاریخ معاصر جهان، مناسبات جدیدی را در حوزه های مختلف به ویژه حوزه فرهنگ حاکم نمود و در حالیکه گفتمان های مارکسیستی و لیبرالیستیِ آن روز دنیا بر محوریت انسان و لذائذ نفسانی بشری در حوزه فرهنگ تاکید و اتفاق نظر داشتند، گفتمان انقلاب اسلامی با تاکیدبرمحوریت قرب الهیوبا پافشاری بر اصالت آموزه های الهی و وحیانی دین مبین اسلام به عنوان تنها راه سعادت و تعالی بشریت،فصل نوینی از مناسبات فرهنگی را در پیش روی جهانیانگشود.

بر این اساس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، لازم بود تمامی سازوکارها و ساختارهای فرهنگی کشور متناسب با تغییرات و تحولات گسترده منبعثاز انقلاب اسلامی و نیازها و اولویت های جدید، تغییر پیدا کرده و ارتقاء یابد و همین ضرورت موجب گشت تا دانشجویان انقلابی به تاسی از منویات حضرت امام (ره) انقلاب دیگری را در عرصه علم و فرهنگ کشور پایه گذاری نمایند.

اکنون در سی و دومین سالگرد انقلاب فرهنگی لازم است نگاهی دوباره به این رویداد تاریخی و اثرات و پیامدهای آن تا به امروز داشت؛

-1انقلاب فرهنگی مسلما یکی از صفحات درخشان تاریخ انقلاب اسلامی است و به جرات می توان گفت بخش عظیمی از دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور مرهون این اتفاق مبارک است که طی آن روحیه خودباوری و اعتماد به نفس که دستاورد مهم انقلاب اسلامی بود در دانشگاه ها و سایر مراکز فرهنگی و علمی کشور به جوشش درآمد؛ از این رو حفظ و نکوداشت این اتفاق بزرگ و مهم، وظیفه ای الهام بخش و تکلیفی بر گردننیروهای انقلاب است و بایستی ابعاد گوناگون این اتفاق و ریشه های آن مورد تحلیل قرار گرفته و برای نسل جوان و دانشگاهیان بازگو گردد.


-2انقلاب فرهنگی که ریشه در انقلاب اسلامی دارد، یک فرآیند مقطعی و محدود به زمان و مکان خاص نیست؛ بلکه یک فرایند پایان ناپذیر است که باید بطور دائم در جریان بوده و با توجه به اقتضائات زمان و موقعیت کشور، روزآمد شده و در مناسبات فرهنگی کشور اثرگذار باشد؛ بدین معنا که سیاست ها و راهبردهایی که منجر به انقلاب فرهنگی شد باید همواره مورد نظر سیاست گذاران و مجریان عرصه فرهنگ کشور قرار داشته باشد.


-3بایستی اذعان داشت که هنوز با آرمان های انقلاب فرهنگی از جمله اسلامی شدن دانشگاه ها و متون دانشگاهی فاصله داریم؛ البته وضعیت فعلی به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست و به مدد مجاهدت ها و تلاش های فراوان اساتید و دانشجویان متعهد و انقلابی روز به روز در مسیر بهبود وضعیت دانشگاه ها شاهد رشد و پیشرفت بوده ایم، لکن این کافی و راضی کننده نیست.


آنچه باید امروز در سرلوحه کار مسئولین علمی و فرهنگی کشور قرار گیرد و از سوی دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی مطالبه شود، پیگیری منویات مهم و راهبردی مقام معظم رهبری در این حوزه است.

مباحثی مانند جنبش نرم افزاری، کرسی های نظریه پردازی و کرسی های آزاد اندیشی، تحول در علوم انسانی، مهندسی فرهنگی و ... همه و همه مواردی هستند که باید در امتداد انقلاب فرهنگی آن را تحلیل و ارزیابی نمود؛ البته لازم است در رابطه با میزان اجرایی شدن این موضوعات و نقش هریک از نهادهای دولتی و حاکمیتی و همچنین نخبگان و گروه های مرجع اجتماعی در تحقق آن ها به گفتگو و نقد نشست، لکن آنچه مسلم است این است که میزان اقدامات و برنامه ها به هیچ وجه راضی کننده نیست ونه فقط با وضع مطلوب بلکه حتیتا وضع قابل قبول نیزفاصله در خور توجهی داریم.


-4آنچه امروز در حوزه فرهنگ اهمیت دارد، تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع از این جبهه است. در حالیکه دشمنان انقلاب اسلامی، جبهه ای عظیم و متکثر از اجزاء گوناگون علیه ملت ما تشکیل داده و جنگ نرم بی سابقه ای رابه راه انداخته اند، مقابله با آن تنها از طریق یک جبهه قوی و منسجم متشکل از همه عناصر فرهنگی انقلاب اسلامی امکان پذیر است؛ البته لازمه آن در وهله اول اعتقاد به جهادی بودن عرصه فرهنگ است و جریاناتی که خلاف این اعتقاد را دارند اساسا نمی توانند مدعی کار فرهنگی در جبهه انقلاب اسلامی باشند.


خوشبختانه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به خصوص در یک دهه اخیر دارای رویش های فراوانی در حوزه های مختلف بوده و نشان داده هر جا که اقدام فرهنگی مبتنی بر اصول و آرمان های انقلاب اسلامی باشد، بیشترین اقبال را هم با خود به همراه خواهد داشت.

تجربه های موفق چند سال اخیر در بخش های گوناگون فرهنگی و هنری گواهی محکم بر این مدعاست که البته خشم و عصبانیتجبهه معارض انقلاب را هم به همراه داشته است؛ چه اینکه محصولات و اقدامات فاخر جبهه فرهنگی انقلاب حتی فراتر از مرزها مورد استقبال حیرت انگیز ملت های مختلف قرار گرفته است.

حمایت ها و تائیدات رهبر فرزانهانقلاباسلامی مدظله العالیهمواره بهترین و موثرترینپشتوانه و هدایتگرو عامل پیش برنده مجاهدینجبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است.، به نحوی که ماهمگیشاهدیم هیچ مسئولی به اندازه ایشان نسبت به ارتباط با نخبگان فرهنگی و دانشگاهی اهتمام ندارند و این در حالی است که مشغله های کاری رهبر حکیم انقلاب از هر مسئول دیگری در کشور بیشتر است.

آنچه اما جای تامل دارد این است کهافسوسکه نخبگان و فعالین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بعضا حتی به دفاتر بعضی از مسئولین فرهنگی هم راه ندارند و بعضااز سوی مسولین مورد بی مهری هم قرار می گیرند که نمونه های بسیار آن در مجال این بیانیه نیست. مجاهدان عرصه جهاد فرهنگی از والاترین سرمایه های اجتماعی این کشورند.باید قدر داناین افسران و فرماندهاندر اینمصاف واقعیبا مستکبرانیکه نه فقط سرزمین ما که باورها و ارزش های ما را نشانه گرفته اند، بود .. بسیار جای تاسف و تاثر است که حمایت های پیدا و پنهان از محل بیت المال از این مجاهدان دریغ و مصروف کارهای دیگری شود کههمزمان مورد تشویق طراحان جنگ نرم بر علیه این نظام و مردم قرار میگیرند.


-5آرمان های الهام بخش انقلاب اسلامی هنوز به نحو شایسته ای در عرصه های مختلف فرهنگی وهنری عرضه نشده اند . ما منکر برخی تلاش های مومنانه در این میدان نیستیم ولی روند عمومی را دراین عرصه با مطالبات انقلاب پر فاصله میبینیم.این کاستی با توجه به نگاه مردم مسلمان منطقه به ایران اسلامی به عنوان خاستگاه بیداری اسلامی در این برهه از زمان جلوه بارزتری یافته است. انقلاب اسلامی بسیاری حرف های شنیدنی و اثرگذار دارد که چون برخاسته از فطرت خداجوی انسانهاست با اندک تبلوری در جهان موج آفرینی میکند. آرایش فعال نه انفعالی در مدیریت فرهنگی کشورو باور به اینکه ما اگر به رویش های فرهنگی انقلاب اعتماد کنیم میتوانیم کارستان کنیم این روزها به شدت مورد احتیاج است.خوش خیالی واکتفا به تقلید از ماهواره ها و محصولات فرهنگی زرد فرسنگ ها با تکلیف شدن فرهنگی در این زمان ، فاصله دارد. علیرغم این وظایف و این ظرفیت ها بسیار جای تاسف است کهبرخی افراد تحت تاثیر عوامل و رویدادهای مختلف روزمرگی ها و کم کاری های خودشاندائما سخناز شدنی نبودن آرمان گرایی در عرصه فرهنگ میگویند و توجیه گر عقب نشینی از آرمان های انقلاب در اینحوزه فرهنگ میشوند ؛ گویی باورشان این است که اصول و مبانی گفتمان انقلاب اسلامی توانایی اداره و راهبری حوزه فرهنگ را ندارد؛ جبهه پایداری انقلاب اسلامی بر این نظر استوار است که منشور فکری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری باید همواره به عنوان مبانی و روش فرهنگی انقلاب اسلامی سر لوحهسیاست های کلی و اقدامات اجرایی مسئولین فرهنگی کشور قرار گیرد. لذا بدینوسیله ضمن قدر دانی از تلاش های دلسوزانه و مجاهدانه تمامی عناصر انقلابی عرصه های مختلف فرهنگی میهن اسلامی ، ضرورت استمرار و گسترش مجاهدات توام باانسجام و همدلی هرچه بیشتر در این مسیر نورانی را تا حاکمیت کامل فرهنگ اسلامی در ابعاد مختلف با ظهور و حکمرانی مصلح کل حضرت حجت ابن الحسن (عج) یادآوری می نماییم.

 

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

جبهه پایداری انقلاب اسلامی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها