کد خبر: ۵۱۲۷۴۰
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
آنچه درباره انتخابات کمیته المپیک باید بدانید؛
انتخابات کمیته ملی المپیک فردا (یکشنبه) برگزار می شود و تکلیف ۴ سال ریاست مشخص خواهد شد.

به گزارش پایگاه 598، سرانجام بعد از چند ماه تعویق قرار است رئیس ۴ سال آینده کمیته ملی المپیک فردا یکشنبه ۶ شهریور در انتخابات مشخص شود؛ انتخاباتی که ۴ کاندیدا بر سر کرسی ریاست رقابت خواهند کرد.

در حالی که اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک برای برگزاری انتخابات موضوع تدوین آیین‌نامه را مطرح کرده و در نهایت بعد از چند ماه آن را به تصویب مجمع و کمیته بین‌المللی المپیک رساندند اما در خصوص معرفی نامزدها همه چیز طبق این آیین‌نامه پیش نرفت.

* تغییر در لیست اسامی نامزدها بعد از یک روز

با وجود اینکه در آیین‌نامه نوشته شده ستاد نظارت بر انتخابات موظف است سه روز بعد از پایان ثبت‌نام اسامی را اعلام کند اما کمیته ملی المپیک در خبری رسمی بعد از اینکه رسانه‌ها مختلف در خصوص اسامی نامزدها گمانه‌زنی کردند، شب چهارشنبه ۲ شهریور اسامی را روی خروجی سایت قرار داد. نکته عجیب ماجرا اما عدم نام مهدی علی‌نژاد معاون سابق وزیر ورزش و مجید شایسته عضو کنونی هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در لیست بود که هر دو برای ریاست نامزد شده بودند.

این اتفاق باعث شد تا مهدی علی‌نژاد بیانیه تندی را منتشر کند اما یک روز بیشتر نگذشته بود که کمیته ملی المپیک در خبری نقل قول از کیکاووس سعیدی سخنگوی هیات اجرایی اعلام کرد این دو نامزد می توانند در جلسه حضور داشته باشند. پیش از این مشخص شده بود محمود خسروی‌وفا، فضل‌الله باقرزاده برای کسب کرسی ریاست رقابت خواهند کرد.

با وجود اینکه طبق آیین‌نامه، این فرصت برای نامزدها وجود داشت تا اگر اعتراضی دارند به آن رسیدگی شود اما اعلام دیرهنگام اسامی عملا چنین فرصتی را نداد.

* حمایت علنی رئیس کمیته از یک کاندیدا و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای

بعد از عدم حضور سیدرضا صالحی امیری و حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان شایعات زیادی در خصوص ریاست کمیته ملی المپیک به گوش می‌رسید که البته مدیران ورزشی بیشتر به این شایعات دامن زدند. درحالی‌که صالحی‌امیری بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده بود تنها یک رای در انتخابات دارد و از هیچ کاندیدای خاصی حمایت نمی کند اما او در جلسه‌ای با رسانه‌ها به طور خصوصی حمایتش را از محمود خسروی وفا اعلام کرد تا نشان دهد که از بین نامزدها تنها رئیس کمیته پارالمپیک گزینه مدنظر او برای چهار سال ریاست آینده ساختمان سئول است.

* انصرافی‌های انتخابات کمیته المپیک

برخی از نامزدهای ریاست و نایب‌رئیسی کمیته ملی المپیک چند روز قبل از شروع انتخابات انصراف خود را از چند پست اعلام کردند. آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو نخستین فردی بود که از حضور در انتخابات در پست ریاست کناره‌گیری کرد. کیکاووس سعیدی و هادی ساعی نیز از رقابت در این پست کناره‌گیری کردند. هاشم اسکندری رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد برای پست نایب‌رئیسی نامزد شده بود که انصرافش را اعلام کرد.

* چالش تعداد المپیکی‌ها چگونه حل می‌شود؟

از زمان اعلام برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک مهمترین چالشی که پیش روی مسئولان وجود داشت تعداد المپیکی و غیر المپیکی اعضای مجمع انتخاباتی بود. در حالیکه طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک باید تعداد المپیکی‌های مجمع نصف بعلاوه یک باشد اما اداره برخی از فدراسیون‌ها با سرپرست باعث شد تا این موضوع رعایت نشود هر چند وزارت ورزش با برگزاری مجمع فوق‌العاده فدراسیون بدمینتون پوریا را به عنوان رئیس معرفی و امیدها را به برگزاری انتخابات امیدوار کرد اما تعداد اعضا ۲۹-۲۹ برابر است. شنیده‌ها از این حکایت دارد که ممکن است ۲-۳ عضو آسیایی مجمع در انتخابات شرکت نکنند تا مجمع به صورت قانونی برگزار شود.

اسامی نامزدها به شرح زیر است:

ریاست: محمود خسروی‌وفا، فضل‌الله باقرزاده، مهدی علی‌نژاد و مجید شایسته

نایب‌رئیسی: فضل‌الله باقرزاده، غلامرضا نوروزی، مجید کیهانی، مهین فرهادی‌زاد، عباس اورسجی، حسن رنگرز، مهرعلی باران‌چشمه و کیکاووس سعیدی

هیات اجرایی: بهداد سلیمی، محمدرضا پوریا، آرش میراسماعیلی، غلامرضا شعبانی‌بهار، مهرداد علیقارداشی، عباس نظریان، مهدی گودرزی، علیرضا سهرابیان، علیرضا پاکدل، محمدرضا داورزنی، داوود عزیزی، مجید هنرجو، عبدالمهدی نصیرزاده، مرتضی قربانی، محسن رضوانی، جواد داوری، حمید عزیزی، محمد علیپور

انتخابات ساعت ۱۵ روز ۶ شهریور برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها