کد خبر: ۵۱۲۸۶۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۲     ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
نگاهی به عبور ایران از شرایط وخیم کرونایی؛
با وجود آنکه عزم جدی دولت سیزدهم اصلی ترین نقش در مهار کرونا را داشت حامیان دولت سابق، دائما در حال فرافکنی و ایجاد دوقطبی بوده و خواهان ایجاد شکاف میان مردم و حکومت هستند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، کمتر از 3 سال از شیوع ویروس منحوس کرونا می‌گذرد. کرونا یا همان کووید-19 ویروسی بود که جان بسیاری از مردم جهان را گرفت و داغ آن‌ها را بر دل گذاشت. اکنون اما بسیاری از کشورها توانستند به طرق مختلف به واکسن کرونا رسیده و با واکسیناسیون این ویروس را مهار کنند.
 
ایران یکی از کشورهای موفق در مهار کردن ویروس کرونا بوده، به‌طوریکه صادرات واکسن را نیز شروع کرده است.
 
ویروس کرونا که ابتدا از شهر ووهان چین شروع شد، پس از گذشت چند ماه پایش به ایران رسید. کووید-19 در کمتر از 6 ماه در تمام کشورهای جهان فراگیر شد و جان بسیاری از مردم را گرفت.
 
با وجود آنکه در مسیر شکست ویروس کرونا ایران نیز تلفات قابل ملاحظه‌ای داده؛ مدتی است که روند کاهشی کرونا در کشور موجب خوشحالی بسیاری از مردم شده و طی این اتفاق بسیاری از محدودیت‌هایی که بر اثر کرونا ایجاد شده بود، برداشته شده است.
 
به اعتقاد متخصصان این حوزه، روند کاهشی موجود در کشور تلاش فداکارانه‌ی کادر درمان و شاید از آن مهم‌تر تامین گسترده‌ی واکسن و استقبال کم نظیر مردم بوده است.
 
نگاهی به روند بیماری کووید-19 در کشور و مرور روزهای سخت گذشته یادآور روزهایی است که گاه تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری به 700 نفر در روز می‌رسید. همان روزها بود که گاها مبتلایان این بیماری به کشور به 40 هزار نفر در روز می‌رسید و نگرانی‌های بسیاری را برای مردم ایجاد می‌کرد. کندی تامین و تزریق واکسن نیز نگرانی‌های مردم را دو چندان کرده بود.
 
خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ورود مستقیم شخص رئیس‌جمهور به موضوع واردات واکسن کرونا و تشکیل تیم‌های هماهنگ در دستگاه‌های مختلف وضعیت تغییر کرد. از نیمه تابستان روند واردات واکسن رشد کرد و سرعت واکسیناسیون در کشور شدت گرفت؛ به‌طوریکه آثار این واکسیناسیون گسترده در ادامه موج پنجم و شیوع موج ششم و کاهش تلفات این روزها قابل مشاهده است.
 
با وجود آنکه عزم جدی دولت سیزدهم اصلی ترین نقش در مهار کرونا را داشت حامیان دولت سابق، دائما در حال فرافکنی و ایجاد دوقطبی بوده و خواهان ایجاد شکاف میان مردم و حکومت هستند.
 
 
تمام موارد فوق‌الذکر در حالی بوده است که تا پایان کار دولت دوازدهم، واردات واکسن به کمتر از 20 میلیون دز رسیده بود. با شروع کار دولت انقلابی سیزدهم، نه تنها واردات واکسن شدت گرفت بلکه با تولید شرکت‌های داخلی تاکنون بیش از 90 درصد جامعه هدف حداقل یک دز واکسن تزریق کردند. طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، بیش از 80 درصد جامعه دز دوم واکسن را دریافت کرده و تزریق دز سوم نیز ادامه دارد.
 
با روند تزریق واکسن کرونا و کنترل وضعیت جامعه، ایران روزهای بدون فوتی ناشی از کرونا را دید و امروز شاهد رفع محدودیت‌ها، باز شدن مدارس و دانشگاه و سفرهای غیر ضروری هستیم.
 
متاسفانه با اوج گرفتن ویروس کرونا در کشور به خصوص نیمه اول سال گذشته، در کنار هجمه‌های تخریبی رسانه‌های معاند، برخی افراد از جمله سلبریتی‌ها و برخی چهره‌های سیاسی با خود تحقیری، مدیریت کرونا در کشور را زیر سوال برده و مدیریت کشورهای غربی از جمله آمریکا را به رخ می‌کشیدند. این افراد حتی مسئولان را برای تامین واکسن از کشورهای غربی همچون آمریکا تحت فشار قرار می‌دادند. این درحالی بود که آمریکایی‌ها در بدترین شرایط کرونایی کشور واکسن را هم برای مردم ایران تحریم کرده بودند.
 
گذر زمان نشان داد که برخی کشورهای غربی و به خصوص آمریکا در مدیریت کرونا در وضعیت وحشتناکی به سر برده و قربانیان بی‌شماری را در این راه دادند.
 
کرونا در ایران مهار شد
 
در مسیر مدیریت کرونا در کشور، تمامی افراد جامعه بسیج شدند تا با تقبل کوچک‌ترین کارها اثری در کشور بگذارند. نیروهای جهادی و طلبه‌های ایثارگر داوطلبانه وارد بخش‌های خطرناک عفونی می‌شدند و تمام تلاش خودشان را برای خدمت در کنار پزشکان و پرستاران می‌کردند. بودند نیروهایی که در این مسیر خانواده‌ی خود را نیز از دست دادند و عزیزشان در جلوی چشم‌هایشان جان داد.
 
جوانان و زنان برای تولید ماسک و گان محافظ و... بسیج شدند تا کمبود ماسک و وسایل جلوگیری از شیوع ویروس را جبران کنند. این افراد در مساجد و پایگاه‌های بسیج کارگاه راه می‌انداختند و جهاد در راه خدا می‌کردند.
 
مدیرانی در این مسیر بودند که خط تولید ماسک و تجهیزات ایمنی راه انداخته و کشور را به خودکفایی رساندند. در ادامه نیز دانشمندان جوان ایرانی دست به اقدامی بزرگ زدند و حداقل 6 نوع واکسن مختلف داخلی را تولید کرده و بر خلاف مسئولین دولت دوازدهم مسائل داخلی را به تحریم و مذاکره گره نزدند. این روزها ایران است که نه تنها نیاز داخلی کشور را در تامین واکسن بر طرف می‌کند، بلکه واکسن را به جوامع دیگر صادر نیز می‌کند و جزو معدود کشورهای صادرکننده واکسن کرونا شده است. 
 
این تلاش‌ها بار دیگر ثابت کرد که تکیه به توان داخلی، ایمان به داشته‌های کشور و اعتماد به جوانان بیشتر از انتظار داشتن از بیگانگان گره‌گشا است. این مسئله نه تنها برای کرونا بلکه برای تمام موارد مشابه اثرگذار است. 
 
آدرس غلط به مردم ندهید
 
روزهایی که واردات واکسن به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود، برخی مدیران و نزدیکان دولت اصلاحات، با دادن آدرس غلط به دنبال منافع خود بودند. دولت روحانی مواردی همچون نپیوستن ایران به FATF و وجود تحریم‌ها را مانع واردات واکسن کرونا می‌دانستند. روحانی در آن زمان می‌گفت: «واکسن کرونا، سوهان قم نیست که فراوان باشد». زمانی که رئیس اجرایی کل کشور اعتقادی چنین داشته باشد، امید و انگیزه در کشور از بین رفته و کرختی و ناامیدی در کشور رخنه می‌کند. ربیعی، سخنگوی دولت روحانی ادعا می‌کرد: «واردات واکسن کرونا پشت سد FATF قرار گرفته و معطل آن است. نپذیرفتن FATF اکنون آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی کالاهای ضروری نشان می‌دهد».
 
با شروع به کار دولت سیزدهم ثابت شد که برجام و FATF وحی منزل نبوده و بدون آن‌ها هم می‌توان بر تحریم‌ها فائق آمد و آن‌ها را بی‌اثر کرد. گذر زمان ثابت کرد که می‌توان به شرط همت و تدبیر بر چالش‌ها چیره شد و امید و انگیزه را در کشور تزریق کرد.
 
ایران موفق‌تر از غرب و آمریکا در مهار کرونا بوده است
 
حال زمان آن فرا رسیده است تا افرادی که با نگاه تمسخرآمیز به اقدامات کشور نگاه می‌کرده و غرب و آمریکا را در امر کنترل کرونا موفق می‌دانسته‌اند، با دقت بیشتری به آمار کرونا در جهان نگاه کنند. با مقایسه آمار کرونا در ایران و آمریکا می‌توانند متوجه مدیریت بهتر شوند و تشخیص دهند که کدام کشور موفق‌تر عمل کرده است.
 
این روزها که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در ایران دو رقمی است و اکثریت مردم واکسینه شدند، آمار کشورهای غربی همچون آمریکا و چه‌بسا دیگر کشورهایی همچون ژاپن خبر از وضعیت نه چندان خوب این کشورها می‌دهد.
 
در آمریکا مسئولین از اطلاع و نشر آمار روزانه کرونا خودداری می‌کنند. بنابر اعلام مؤسسات بهداشتی آمریکا، موارد ابتلا به کرونا در سراسر این کشور ۲۷ درصد افزایش یافته است.
 
آمریکا که زمانی پیشتاز در تولید واکسن بود و خود را برتر از همه می‌دانست، حال به وضعیت اسفناکی درآمده که حتی آمار کرونا را از مردم پنهان می‌کند. چندی پیش افرادی بودند که دستیابی آمریکا به واکسن کرونا را به رخ می‌کشیدند و واکسن‌های ایرانی را آب مقطر نام‌گذاری کرده بودند. 
 
با مقایسه میزان مجموع فوتی‌های کرونا در ایران و آمریکا به نسبت جمعیت دو کشور می‌توان بهتر موفقیت ایران را در مدیریت بحران کرونا درک کرد. جمعیت مردم کشور آمریکا 330 میلیون نفر است. این آمار نشان‌دهنده این است که جمعیت این کشور در مقایسه با ایران حدود 4 برابر بیشتر است. این موضوع در شرایطی است که که میزان فوتی این کشور در اثر کرونا بیش از یک میلیون نفر بوده و در ایران این آمار به 140 هزار نفر می‌رسد. مقایسه همین آمار نشان می‎‌دهد تلفات کرونا در ایران به نسبت کشورهای غربی همچون آمریکا چقدر کمتر بوده است. آمارها حتی نشان می‌دهند که آمار تزریق واکسن در آمریکا حدود 70 درصد است که همین آمار نیز در مقایسه با ایران کمتر است.
 
وضعیت کرونا در دیگر کشورها چگونه است؟
ایران با همت و تلاش کادر درمان و اعتماد به دانشمندان توانست به فرمولی دست یابد که نه تنها واکسن برای ایرانیان تولید کند، بلکه واکسن به سایر کشورها نیز صادر کند.
 
طبق آمار مندرج در رسانه‌های گوناگون هستند کشورهایی همچون آمریکا که در کنترل و مدیریت ویروس کرونا ناتوان بوده و آمار مرگ و میر بالایی داشته باشند.
 
کشور ژاپن یکی دیگر از این کشورها بوده و امروز حدود یک سوم آمار فوتیان جهان براثر ابتلا به کرونا مخصوص این کشور است.
 
سوزوکی یوئیچی پزشک ژاپنی گفت: هم اکنون نمی‌توان بیماران مبتلا به کرونا را به بیمارستان منتقل کرد. پزشکان در خانه‌ها خدمات درمانی را ارائه می‌کنند.
 
دولت ژاپن اعلام کرد که تخت‌های بیمارستانی در ۱۹ استان این کشور پر شده اند. نخست وزیر ژاپن از اتخاذ تدابیر ویژه برای مقابله با افزایش شدید کرونا خبر داده است.
 
کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن اظهار داشت: به جای وضع محدودیت‌های یکپارچه ما باید تدابیر متوازن ضد همه گیری بر اساس زیرگونه‌های کرونا در نظر بگیریم.
 
وضعیت نابه‌سامان در ژاپن نشان‌دهنده ضعف مدیریتی در این کشور است. کماکان هستند کسانی که تمامی این کشورها را برتر از ایران دانسته و آن‌ها را موفق‌تر از ایران می‌دانند. گاها نیز هستند افرادی که رسانه‌های داخلی را دروغگو تلقی کرده و آمار گزارش شده توسط وزارت بهداشت را کذب می‌دانند.
 
با تمام این تفاسیر هستند اصلاح‌طلبانی که که اقدامات قابل توجه دولت را نادیده می‌گیرند و حتی تلاش دارند در یک شعبده بازی آن را به دولت روحانی نسبت دهند.

* رجانیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها