کد خبر: ۵۱۲۹۴۰
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
سریال کناره‌گیری صدر ادامه دارد
سید مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق در پی خواسته‌های غیرقانونی و عدم موافقت احزاب سیاسی با او، سرانجام ادعا کرد که از فعالیت سیاسی کناره می‌گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، سید مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق در پی خواسته‌های غیرقانونی و عدم موافقت احزاب سیاسی با او، سرانجام ادعا کرد که از فعالیت سیاسی کناره می‌گیرد. سید مقتدی الصدر ، رهبر جریان صدر عراق پس از بیانیه مهم آیت‌الله سید کاظم حائری، اعلام کرد که هیچ زمانی ادعای رهبری و مرجعیت نداشته و برای همیشه از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند.این در حالیست که آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری که به‌عنوان مرجع تقلید بسیاری از حامیان جریان صدر و شخص مقتدی الصدر شناخته می‌شود، با اعلام کناره‌گیری خود از مرجعیت به دلیل بیماری و کهولت سن، به‌طور غیرمستقیم مقتدی صدر را خطاب قرار داد و از تفرقه‌افکنی میان مردم عراق به نام شهیدین صدر به‌شدت انتقاد کرد. 

 بیانیه تند مقتدی الصدر علیه آیت‌الله حائری 
در بیانیه مقتدی الصدر آمده است: «بسیاری ازجمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به‌دست‌آمده است درحالی‌که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است».

وی تأکید کرد که «نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست» و افزود که هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی رهبری نکرده و صرفا خود را «امرکننده به معروف و نهی‌کننده از منکر» می‌داند و هدفی جز «اصلاح اعوجاجی که عامل اصلی آن نیروهای سیاسی شیعه بوده‌اند» ندارد و می‌خواسته آنان را «به ملتشان نزدیک کند».

صدر افزود: «بااینکه می‌دانم کناره‌گیری آیت‌الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده، اما من نیز اعلام می‌کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به‌طور کامل از عرصه کناره‌گیری می‌کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کنم».

وی افزوده که همگان را از تعهداتشان معاف کرده و «اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید».

انتقادات شدید از تفرقه‌افکنی مقتدی الصدر
انتقاد آیت‌الله حائری از اقدامات مقتدی الصدر در ماه‌ها و هفته‌های اخیر پس‌ازآن است که سید «رشید الحسینی» از روحانیون نزدیک به مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف نیز در پاسخ به سؤالی از جانب مردم، به این‌ موضوع که حامیان جریان صدر، اعتراضات و تظاهرات‌های اخیر علیه پارلمان و دستگاه قضائی کشور را «انقلاب» علیه فساد توصیف می‌کنند، واکنش نشان داد و گفت: «هر اقدام انقلابی باید با هدایت امام معصوم (ع) در زمان ظهور یا مرجع عالیقدر در زمان غیبت، صورت گیرد. ما باید مشروعیت خود را از مرجعیت بگیریم…» این سخنان وی با حمله شدید حامیان مقتدی صدر در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. جریان صدر عراق از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات وا‌داشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تأخیر انداخته‌‌اند. هم‌زمان حامیان صدر در محوطه شورای عالی قضائی عراق به‌عنوان مهم‌ترین نهاد قضائی این کشور نیز تحصن کرده و موجب تعطیلی تمامی نهادهای قضائی در عراق شده‌اند.«محمد صالح العراقی» چهره نزدیک به سید مقتدی الصدر نیز با حمایت از تجمع اخیر آشوبگران حامی صدر در مقابل  ساختمان شورای عالی قضائی و ادعای «انقلاب مردم عراق بر فساد»، چهارشنبه پیش تهدید کرد که اگر مردم این کشور بخواهند، انقلاب ادامه می‌یابد افزود: «اگر مردم تصمیم به ادامه انقلاب و تضعیف و نابودی مفسدان داشته باشند، گام ناگهانی دیگری برمی‌داریم که فکرش را هم نمی‌کنند.»

ادامه آشوب طرفداران صدر 
درعین‌حال، کانال تلگرامی صابرین نیوز با انتشار فایل‌های ویدئویی گزارش داد که عناصر «سرایا السلام» (وابسته به جریان صدر) پس از یورش به کاخ ریاست جمهوری، وارد آن شدند.

در همین حال کمیته نظارت بر تظاهرات و تحصن‌ها در جریان صدر اعلام کرد که به کار خود پایان داده و تمامی فعالیت‌هایش را به حالت تعلیق درآورده است.این در حالی است که برخی از منابع خبری مانند شبکه سعودی العربیه که سعی در شعله‌ور کردن بحران عراق دارند، در حال انتشار ویدئوهای قدیمی هستند. این شبکه، ویدئویی متعلق به مصر را منتشر و ادعا کرد که متعلق به شهر «الصدر» است تا بتواند وضعیت را بحرانی کند. 
در واکنش به این آشوبگری، نیروهای امنیتی عراق با انتشار بیانیه‌ای، ممنوعیت عبور و مرور را در شهر بغداد اعلام و تأکید کردند که این ممنوعیت شامل خودروها و همه شهروندان است.در این بیانیه آمده است که ممنوعیت عبور و مرور ادامه دارد و جزئیات  بیشتر نیز بعدا اعلام خواهد شد.

حامیان جریان صدر نیز در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف این منطقه به راه افتاده و برخی در حمایت از مقتدی صدر شعار می‌دهند و برخی نیز تلاش دارند وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی شوند. بر روی پل «المعلق» نیز نیروهای ویژه مستقرشده‌اند تا مانع ورود دیگر حامیان صدر به منطقه سبز شوند، هم‌زمان تمامی درهای منطقه سبز نیز بسته‌شده و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی مقابل آن‌ها مستقرشده‌اند.رسانه‌های عراقی نوشته‌اند که پل الجمهوری نیز به‌طور کامل مسدود شده و نیروهای امنیتی اجازه عبور خودرو و افراد را نمی‌دهند. تعداد زیادی از نیروهای امنیتی نیز از مناطق مختلف بغداد به سمت منطقه سبز گسیل‌شده‌اند.

کناره‌گیری‌های سریالی صدر!
مقتدی صدر بارها قبلا نیز پس از ایجاد آشوب در عراق ، از کناره‌گیری خود از همه فعالیت‌های سیاسی خبرداده بود اما هر باره به بهانه‌ای به معادلات قدرت بازگشته است! شیفتگی مقتدی الصدر در خصوص تبدیل‌شدن به رهبری بی‌همتا در بغداد، مولد بحران‌های داخلی و امنیتی گسترده‌ای در بغداد بوده و در آینده نیز بعید است مقتدی الصدر به‌راحتی از قدرت دست کشد! آنچه مسلم است اینکه آمریکا و عربستان سعودی از یک‌سو تلاش می‌کنند از  جریان مقتدی الصدر به‌عنوان عامل ایجادکننده شکاف در میان شیعیان استفاده کنند و از سوی دیگر، با حمایت از ناآرامی‌های طرفداران صدر موجبات بحران‌های مزمن امنیتی در عراق را فراهم آورند. این همان نقشه راهی است که انتظار می‌رفت مقتدی الصدر آن را رصد کرده و مانع از تحقق آن شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است! 

* رسالت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها