کد خبر: ۵۱۳۸۸۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
گمرک روسیه اعلام کرد که ایالات متحده از فهرست ۱۰ شریک تجاری بزرگ روسیه خارج شده و چین همچنان جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر اوین»، نائب رئیس گمرک فدرال روسیه  اعلام کرد که ایالات متحده از فهرست ۱۰ شریک تجاری بزرگ روسیه خارج شده و تجارت بین این کشور و روسیه حدود ۶۵ درصد کاهش یافته است.

اوین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری نووستی گفت: ما تجارت بسیار خوبی با آمریکا داشتیم و این کشور همیشه در فهرست ۱۰ شریک تجاری بزرگ قرار داشت و در حال حاضر خارج از این فهرست است، یعنی شاهد یک کاهش ۶۵ درصدی تجارت با ایالات متحده هستیم.

وی در عین حال به ورود هند به این فهرست اشاره کرد و افزود: این کشور واردکننده حیاتی محصولات صنایع سوخت، انرژی وصنایع شیمیایی است و همچنین صادرات محصولات دارویی و مواد غذایی به کشورمان را افزایش داده است.

این مقام روسی تاکید کرد: فهرست ۱۰ شریک تجاری بزرگ روسیه در حال حاضر شامل چین، هلند (که مرکز تجارت انرژی روسیه است)، ترکیه، آلمان، بلاروس، کره جنوبی، ایتالیا، فرانسه، قزاقستان و هند است.

اوین گفت: چین همیشه جایگاه نخست را داراست. اکنون چین حدود ۲۰ درصد از کل تجارت روسیه با جهان را به خود اختصاص داده است. در مورد کشورهای اتحادیه اروپا، اگرچه آنها تجارت خود را با ما کاهش داده‌اند اما، آنها هنوز یک بلوک نسبتاً بزرگ هستند. و به عنوان یک بلوک بزرگتر از چین محسوب می‌شوند.

داده‌های اداره سرشماری آمریکا نیز نشان می‌دهد که صادرات کالاهای روسی به ایالات متحده به پایین ترین سطح خود در ۱۸ سال اخیر رسیده است.

صادرات آمریکا به روسیه نیز به کمترین رقم خود یعنی 58 میلیون دلار رسید. به طور کلی، گردش تجاری متقابل بین دو کشور در ژوئن یک چهارم میانگین گردش مالی ماهانه دو کشور در سال 2021 (حدود 3 میلیارد دلار) بود.

در پایان سال ۲۰۲۱، ایالات متحده پنجمین شریک تجاری بزرگ روسیه بود. پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اواخر ماه فوریه، واشنگتن واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه (که حدود ۶۰ درصد از واردات روسیه به ایالات متحده را تشکیل می داد) و همچنین غذاهای دریایی، الماس و سایر کالاهای روسیه را ممنوع کرد.

در نتیجه این تحریم‌ها و همچنین محدودیت‌های مبادلات با شرکت‌های روسی، آمریکا موقعیت خود را به ترکیه داد که گردش مالی تجاری آن با روسیه در ماه ژوئن از مرز 5.88 میلیارد دلار گذشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها