کد خبر: ۵۱۴۹۲۱
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد:
محمد شعاعی مدیر اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تشریح فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه آبخیزداری در استان قم اظهار داشت: قم، منطقه ای خشک و نیمه خشک در حاشیه منطقه کویر است و مقداری ناچیز از آب برخوردار می باشد و به واقع با بحران همیشگی آب مواجه است و به همین دلیل باید الگوی مصارف در تمام حوزه ها هدفمند باشد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رسانی قم، محمد شعاعی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در شهرستان جعفرآباد ابتدا در گفتگوی اختصاصی با اشاره به اهمیت بیابان زدایی به خبرنگار نسیم قم گفت: قم در حدود ۱۷۸ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که از این میان ۱۰۵ هزار هکتار در کانون بحرانی تولی گرد و غبار قرار گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: کانون های بحرانی در ۴ منطقه است که بخش‌هایی از آن در مسیله و حسین آباد میش مست و کوه نمک واقع شده است.
وی تصریح کرد: کوه نمک از یکی از کانون های بحران گرد و غبار است و از سالهای قبل براساس مطالعات، عملیات احیایی آن آغاز شد و ۵۶۰۰ هکتار در این منطقه عملیات بیابان زدایی انجام داده ایم.
شعاعی بیان کرد: در استان به طور کلی ۱۵ هزار هکتار احیای بیابان صورت گرفته و براساس اعتبارات دولتی این امر ادامه می یابد، هر چند این اداره کل به تنهایی نمی تواند طبق برنامه عمل کند و با توجه به محدودیت ها، نیاز به مدد دیگر دستاگاهها و خیرین و طرح های مشارکتی داریم تا در بیابان زدایی اقدامات خوبی شکل بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از عملیات احیا نیز براساس پروژه هایی به نام مدیریت هرز آب است که در قالب طرح های چاله فلسی انجام می شود و در این باره طرح هایی در دست اقدام است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: آب در قم چالشی بزرگ است و در چند سال اخیر با قطع حق آبه های زیست محیطی بیابان شدن نیز سرعت پیدا کرد، ما و مسئولان استانی در تلاش هستیم میزان حقابه های زیست محیطی در استان های مجاور که در اثر احداث سد روی دو رودخانه اصلی قم شامل قره چای و قمرود احداث شده را آزاد کنند تا بتوانیم جلوی روند بیابانی شدن را بگیریم.
وی تصریح کرد: نسبت به گذشته مقدار کمتری از حق آبه ها را توانسته ایم تامین کنیم، البته یکی از علل مهم نیز خشکسالی بی سابقه ای است که در سال جاری به آن دچار شدیم و میزان بارش کم سابقه بوده است، یکی دیگر از عوامل نیز مدیریتی است که باید در استان های مجاور انجام شود تا بتوانند حق آبه‌ای که باید به استان قم وارد گردد را تامین کنیم.
شعاعی خاطرنشان کرد: دستگاهها و سازمان ها در این زمینه در تلاش هستند و امیدواریم موفق شوند، هر چند طرح های آبخیزداری قطعا کارآیی مناسب را دارد ولی شرایط اقلیمی باید جواب بدهد که متاسفانه بارندگی در دو سال اخیر کاهش یافته است و امیدواریم امسال بارندگی خوبی داشته باشیم و طرح های آبخیزداری در این زمینه اثربخشی خود را نشان دهد.
وی اظهار داشت: در بحث بیابان زدایی، گیاهانی که کشت می شود از گونه های مناسب در این مناطق است و پس از کشت تا یک سال آبیاری شده و بعد رها می شود و دیگر نیاز به مراقبت ما ندارند و خود را با طبیعت وفق می دهند.
گفتنی است مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در ادامه بازدید در جمع خبرنگاران نیز بیان کرد:
۲۷ خرداد سالروز جهانی بیابان زدایی است که توسط کنوانسیون بین المللی به این عنوان، نام گذاری شده است جهت اینکه حساسیت افکار عمومی برای مخاطراتی که بیابان دارد ایجاد شود.
شعاعی افزود: جلوگیری از گسترش بیابان‌ در قم با کاشت گیاهان مقاوم دنبال می‌شود، متاسفانه قم به سمت بیابان شدن پیش می‌رود و در این میان نیز عوامل انسانی موجب تشدید این روند شده‌ است.
وی خاطرنشان کرد: از سال ۷۶ عملیات نهال‌کاری و حفظ پوشش گیاهی در این منطقه برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفته است و به طور گسترده طرح‌های مدیریت هرزآب با بذرکاری در کانون‌های تولید گرد و خاک قم اجرا می‌شود.
در ادامه بازدید نیز مرتضی داودی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم عنوان کرد: طرح‌های مدیریت هرزآب با تشکیل هلالی نگهداری آب در بیابان‌ها و بذرکاری در کانون‌های تولید گرد و خاک قم در دست اجراست.
وی گفت: در سالهای گذشته نیز سطح قابل توجهی از مناطق بیابانی استان با گیاهان مقاوم پوشیده شده‌ و عملیات مراقبت و نگهداری از آن‌ها توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم تداوم دارد.
داودی بیان کرد: از طریق مدیریت هرزآب‌ها، امکان جمع‌آوری آب و کشت گیاهان مقاوم در مناطق بیابانی ایجاد می‌شود، به طوری که ر حال حاضر بیش از ۹۰ درصد نهال‌هایی که در بخشی از عرصه بیابانی کوه نمک کشت شده‌اند، سبز هستند و وقتی پوشش به حدی رسید که از ماندگاری مطمئن شویم بحث چرای دام انجام می شود.
وی اظهار داشت: در این منطقه ۲۶ هزار و ۷۰۰ اصله درخت کاشته ایم که ۹۰۰ میلیون تومان برای ۱۵۰ هکتار انجام شده است و در حال حاضر نیز نگهداری در هر هکتار ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان هزینه برمی دارد، در خصوص تشکیل هلالی نگهداری آب ۵۱ هلالی در هر هکتار انجام و در هر هکتار یک میلیون تومان هزینه شده است.
وی عنوان کرد: عملیات نهال کاری در بیش‌از ۵ هزار هکتار از مناطق بیابانی محدوده کوه نمک انجام شده‌است و گونه‌های گیاهی همچون اسفناج وحشی، قره داغ و تاغ برای مقابله با بیان‌زایی در مناطق مستعد تولید گرد و خاک در استان قم کشت می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها