کد خبر: ۵۱۵۲۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
"موقعیت مهدی" با وجود برخی ضعف های فرمی و محتوایی، فیلمی است تأثیرگذار و ارزشمند درباره شهید سرافراز دفاع مقدس آقا مهدی باکری که البته ای کاش با تدوین بهتر و قوی تری همراه می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نویس،

فرهنگ نویس/سید محمد مهدی موسوی

به گزارش فرهنگ نویس، از زمان اکران فیلم های جشنواره فجر در استان قم، متأسفانه به جهت مشغله های کاری تنها موفق به تماشای دو فیلم"موقعیت مهدی" و "ملاقات خصوصی" شده ام که نظاره گر اولی در سینما شهرآفتاب و دومی در سینما تربیت قم بوده ام.
هادی حجازی فر که بیش از هر فیلم دیگری با "ایستاده در غبار" در نقش حاج احمد متوسلیان در فکر و ذهن مخاطب عام و خاص هنر هفتمِ وطنی ماندگار شده، در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند خود به سراغ روایتگری بخشی از زندگی شهید مهدی باکری در سال های دفاع مقدس رفته است.
 پیش از ورود به بحث اصلی لازم به ذکر است که "موقعیت مهدی" در واقع یک مینی سریال به سفارش تلویزیون است که بنا به تصمیم تهیه کننده و کارگردان نسخه سینمایی آن در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.
حجازی‌فر در نشست خبری بعد از اکران فیلم در جشنواره در همین خصوص بیان داشته است: "از اول هم بنای ما ساخت نسخه‌ای سینمایی بود. خیلی از سکانس‌هایی که شاهد بودید تنها برای نسخه سینمایی کار است و در سریال به شیوه‌ای دیگر فیلمبرداری شده است. باید بگویم که سریال هیچ ارتباطی به کار سینمایی ندارد"
با این وجود به نظر می رسد که این فیلم به جهت برخی نقص ها و ضعف ها در تدوین، دچار مشکلاتی شده که برخی از منتقدین هم به آن اشاره داشته اند تا آن جا که همین مساله از تأثیرگذاری بیش از پیش اثر در نگاه مخاطب کاسته است
این فیلم با وجود برخی ضعف ها، اثری شایسته و به تعبیری یک عاشقانه و بلکه عارفانه جذاب است که ای کاش کلیت کار با دقت و وسواس بیشتری در تدوین همراه می شد، هر چند که نباید چشم بر سختی های تولید چنین اثری آن هم با پروداکشن فیلم جنگی و بودجه های قاعدتاً محدود در وضع فعلی اقتصادی کشور، بست.
نکته ای که در صحبت های کارگردان و بازیگر نقش اصلی فیلم نیز هویداست، آن جا که در نشست خبری جشنواره گفت: " نزدیک به دوسال است که درگیر این کار هستیم. دوازده‌بار کار متوقف شد اما بچه‌ها پای کار ماندند. در ابتدا این فیلم به من در جایگاه بازیگر پیشنهاد شد. من پیشنهادی دادم که خودم کار را بسازم و از ما پذیرفتند و قرار شد که هم خودم فیلم را بسازم و هم در آن بازی کنم."
ریتم فیلم البته به خصوص در بخش های مربوط به جلسه آشنایی و خواستگاری شهید باکری با همسرش، بیش از حد کند است اما این که برخی از منتقدان گفته اند که "موقعیت مهدی" فیلمی است شلخته و درهم، به نظرم کمی غیرمنصفانه می رسد.
همان طور که پیشتر نیز متذکر شدم، فیلم البته ضعف هایی دارد از جمله از منظر محتوایی این که بیشتر بر بار تراژدیک آن تأکید شده تا بُعد حماسی دو شهید عزیز دفاع مقدس آقا مهدی و آقا حمید باکری و این که ما کمتر قدرت مدیریت و فرماندهی شهید مهدی باکری را در این اثر مشاهده می کنیم که امیدواریم در نسخه تلویزیونی کار، این نقطه ضعف بدل به نقطه قوت گردد.
در خاتمه باید به برخی سکانس های درخشان و شاعرانه اشاره کرد که به خصوص حس و حال عجیبی به مخاطبان و شیفتگان راه و مکتب شهدا می دهد، ضمن آن که از جمله نقاط قوت فیلم، گریم بازیگران اصلی است که انصافاً بسیار شبیه به شهیدان مهدی و حمید باکری است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها