کد خبر: ۵۱۵۳۹۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۱۹ مهر ۱۴۰۱
بر اثر وقوع طوفان استوایی جولیا در گواتمالا و السالوادور، تاکنون دستکم ۱۶ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، بر اثر وقوع طوفان استوایی جولیا در برخی کشورهای آمریکای مرکزی مانند «گواتمالا« و «السالوادور»، تاکنون دستکم 16 نفر کشته شده‌اند.

براساس این گزارش، طوفان جولیا با سرعت 140 کیلومتر در ساعت ابتدا سواحل دریای کارائیب در نیکاراگوئه را درنوردید وسپس با سرعت 60 کیلومتر در ساعت، وارد گواتمالا شد و باعث ایجاد موج های بسیار بزرگ و سیلاب به مناطق مسکونی حاشیه دریا شد.

براین اساس، مقامات این مناطق با به صدا درآمدن هشدار وقوع طوفان، مجبور به تخلیه صدها نفر از ساکنان مناطق مسکونی شده و پناهگاه های اضطراری را برای این افراد برپا کرده‌اند.

مقامات السالوادور از کشته شدن 9 نفر بر اثر این طوفان شامل 5 سرباز خبر دادند. همچنین نهاد حفاظت مدنی این کشور افزود: دستکم 830 نفر مجبور به تخلیه منازل خود شده و 80 پناهگاه موقت نیز برپا شده است.

مقامات هندوراس نیز از کشته شدن 5 نفر شامل یک زن و چهار مرد و پناه گرفتن حدود 9200 نفر در پناهگاه های موقت، خبر دادند.

سرویس اضطراری پاناما نیز کشته شدن 2 نفر را تایید و اعلام کردند که 300 نفر از ساکنان در نزدیکی مرز کاستاریکا منازل خود را ترک کرده‌اند.

مقامات نیکاراگوئه نیز از جای گرفتن 9500 نفر در پناهگاه های موقت خبر داده و 1300 نفر از مردم گواتمالا نیز مجبور به تخلیه منازل خود شده‌اند.

علاوه بر این، برق حدود یک میلیون نفر از ساکنان مناطق ساحلی نیکاراگوئه به علت وزش بادهای شدید و تصمیم مقامات برای قطع برق به منظور جلوگیری از حوادث بعدی، قطع شده است.

همچنین با وجود آنکه از سرعت این طوفان کاسته شده اما مقامات همچنان درباره احتمال ایجاد شرایط خطرناک و مرگبار هشدار دادند.

مرکز ملی طوفان آمریکا نیز در یک هشدار رسمی اعلام کرد امواج مهیب و خطرناک و سیلاب ایجاد شده بر اثر طوفان جولیا، همچنان می تواند در روز سه شنبه در سراسر کشورهای آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک ادامه داشته باشد.

علاوه بر این، این مرکز از احتمال افزایش 13 تا 24 سانتی میزان بارش در السالوادور و جنوب گواتمالا خبر دادند.

پس از وقوع این طوفان رئیس جمهور گواتمالا در توئیتی گفت: روز دوشنبه وضعیت فوق العاده 30 روزه اضطراری در این کشور اعلام شد تا مسئولان اقدامات ضروری برای حفظ جان مردم گواتمالا را انجام دهند.

این در حالی است که روز گذشته بر اثر بارش بی‌وقفه باران و وقوع رانش زمین در شهر«لاس‌تجراس» در 87کیلومتری جنوب غربی شهر کاراکاس پایتخت ونزوئلا، دست‌کم 22 نفر کشته شدند.

همچنین هفته گذشته بر اثر وقوع طوفان ایان در برخی ایالت ها و شهرهای آمریکا حدود 85 نفر جان خود را از دست دادند.

این طوفان خسارت و ویرانی‌های گسترده‌ای را بر جای گذاشته است و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، یک فاجعه بزرگ در فلوریدا اعلام کرده است. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته «ایان» می‌توان مرگبارترین طوفان در تاریخ فلوریدا باشد.

دانشمندان معتقدند تغییرات آب و هوایی ایجاد شده توسط بشر باعث وقوع طوفان هایی مهیب در سراسر دنیا شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها