کد خبر: ۵۱۵۶۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
دولت جوبا ۱۵۴ کارمند سودانی مشغول به کار در شرکت نفتی سودان جنوبی را اخراج کرد و دولت خارطوم نیز پایان اشغالگری خاک سودان را شرط مذاکره با جوبا دانست.

فارس، تنش در روابط بین دو سودان با توجه به ادامه تجاوزات ارتش خلق سودان جنوبی به مناطق مرزی سودان همچنان ادامه دارد.

* خارطوم: شرط مذاکره با جوبا پایان اشغالگری در خاک سودان است

پایگاه خبری "الیوم السابع" گزارش داد "مصطفی عثمان اسماعیل"، مشاور رئیس جمهور سودان تاکید کرد: تا زمانی که ارتش خلق [نیروهای سودان جنوبی] بخش‌هایی از دو استان جنوب کردفان و نیل آبی را در اشغال خود دارد و از گروه‌های مسلحی که به دنبال سرنگونی نظام حاکم بر سودان هستند حمایت می‌کند دولت خارطوم با سودان جنوبی وارد مذاکره نمی‌شود.

وی افزود: شرط سوم درباره مسائل امنیتی قطع ارتباط سودان جنوبی با شورشیان ارتش خلق  در دو استان  جنوب کردفان و نیل آبی است.

عثمان تاکید کرد به دنبال اینکه ارتش خلق حاکم بر سودان جنوبی منطقه هجلیج را اشغال کرد هیچ حسن نیتی در تعامل با آنها وجود ندارد.

مشاور رئیس جمهور سودان تاکید کرد اقدام نیروهای ارتش خلق در اشغال هجلیج با محکومیت از سوی همه آزادگان جهان از جمله کشورهایی که با سودان خصومت دارند روبه‌رو شد.

* جوبا 13 اسیر سودانی را آزاد کرد

 13 نظامی سودانی که در جریان درگیری‌های هجلیج به اسارت نیروهای سودان جنوبی درآمده بودند با میانجیگری مصر و در راس آن "محمد کامل عمرو"، وزیر خارجه این کشور آزاد شدند.

این نظامیان دیروز چهارشنبه در حضور سفیر مصر در جوبا و نمایندگانی از صلیب سرخ جهانی آزاد و به قاهره منتقل شدند و قرار است امروز پنجشنبه با هواپیمای خطوط هوایی مصر به خارطوم انتقال داده شوند.

"الصوارمی خالد سعد"، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح سودان گفت که این اسرا دهم آوریل گذشته اولین روز شروع درگیری‌های هجلیج در بیمارستان این شهر به دست نیروهای ارتش خلق ربوده شده بودند.

وی شایعات درباره اسارت آنها در روز بیستم آوریل و در جریان درگیری‌های هجلیج را رد کرد.

* جوبا 154 کارمند سودانی را از سودان جنوبی اخراج کرد

دولت جوبا دیروز چهارشنبه 154 کارمند سودانی را که در یکی از شرکت‌های نفتی سودان جنوبی مشغول به کار بودند اخراج کرد.

"احمد مروح"، سخنگوی رسمی وزارت خارجه سودان سه‌شنبه شب گذشته تاکید کرد که در مرحله اول 40 تن از این کارمندان وارد خارطوم شدند.

وی با رد هر گونه تصمیم دولت خارطوم برای مقابله به مثل و اخراج اهالی جنوب از سودان گفت: با وجود اینکه سودان حق مقابله به مثل دارد اما ما با شهروندان بی‌گناه سودان این گونه رفتار نمی‌کنیم.دولت سودان جنوبی سه‌شنبه گذشته از تصمیم خود برای اخراج 154 کارمند از شرکت نفتی "بترودار" خبر داد و گفت این سودانی‌ها باید ظرف 72 ساعت کشور را ترک کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها