کد خبر: ۵۱۵۹۶
زمان انتشار: ۱۸:۵۴     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
رئیس جمهوری قزاقستان در یک مصاحبه تلویزیونی از تلاش کشورهای غربی برای تحمیل ارزش‌های خود به دیگر مردم جهان به شدت انتقاد کرد.

 فارس، "نورسلطان نظربایف" ضمن مصاحبه با تلویزیون دولتی "روسیه -24" گفت: اشاعه فرهنگ غربی که آمریکا در حال اجرای آن است، اقدامی ناصحیح بوده زیرا هر کشور طرز تفکر، تاریخ و سنت‌های خود را دارد.

رئیس جمهوری قزاقستان ادامه داد: اقتصاد در حال توسعه کشورهای عرب همزمان با رواج فرهنگ غربی است که اینک چنین شکننده شده و سرنوشت نامعلومی را برای آنان رقم زده است.

وی با لحنی تند و خطاب به طراحان غربی انقلاب‌های رنگی گفت: شما نمی‌توانید فقط فرهنگ غرب را بر ما تحمیل کنید.

وی گفت: آمریکا نبایستی فرهنگ غربی را در قزاقستان تبلیغ کند، من چنین اقدامی را غیر قابل قبول می‌دانم.

نظربایف تمامی ایدئولوژی‌های غربی را بر اساس باورهایی دانست که سیستم خود را بهترین و پیشرفته‌ترین در جهان می‌دانستند.

رئیس جمهوری قزاقستان در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه ناتو و مخالفت برخی‌ها در جامعه کشورهای مستقل هم‌سود به گسترش نفوذ آن در شرق افزود: پس از پایان مرحله جنگ سرد نقش پیمان ناتو به طور کامل غیر قابل درک است.

وی افزود: ناتو و پیمان ورشو به عنوان 2 انجمن نظامی مقابل یکدیگر و با بهانه حفظ توازن ایجاد شدند اما حالا که پیمان ورشو یا سازمان دیگری همسان آن وجود ندارد، و جنگ سرد نیز به پایان رسیده موجویت ناتو سوال‌برانگیز است.

نظربایف مداخله غرب در سیاست‌های داخلی کشورهای پساشوروی را مورد انتقاد قرار داد و افزود: این مداخلات از طریق به اجرا رساندن طرح‌هایی به عنوان انقلاب‌های رنگی وضعیت این کشورها را بحرانی‌تر کرده‌است.

به گفته وی، در پی انقلاب‌های رنگی در اوکراین اقتصاد این کشور موقعیت برجسته خود را از دست داده و گرجستان نیز پس از چنین رویارویی‌هایی به کشوری تحت نفوذ مراکز مالی و تحمل بهره‌های بانکی تبدیل شد.

وی افزود: موفقیت این کشورها در آینده و این امید که مردم این کشورها در آینده زندگی بهتری خواهند داشت، مورد تردید است.

نظربایف در پاسخ به سؤالی در رابطه با خطرات تداوم انقلاب رنگی در جامعه کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، گفت که هر گونه تلاش پس از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه با هدف متزلزل کردن وضعیت سیاسی این کشور مشاهده شد، اما انقلاب رنگی موج اولیه و همچنین نیرو و جذابیت خود را از دست داده به این دلیل که مردم این جوامع هوشیار شده‌اند.

وی با ارائه توضیحات بیشتری روی این موضوع تصریح کرد: قرقیزستان از کشورهای آسیای مرکزی است که انقلاب تحت حمایت آمریکا در آن روی داده است، اما هیچ تغییر مثبتی در زندگی مردم روی نداد.

وی همچنین گفت: اوکراین کشور بزرگ و با 50 میلیون نفر، سه برابر بیشتر از قزاقستان جمعیت و با اقتصاد قوی‌تر از ما بود اما امروز، حجم تولیدات در اقتصاد قزاقستان و اوکراین مساوی شده که خیلی شگفت انگیز است.

وی با اشاره به کشورهای منطقه که تحت نفوذ غرب قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: لازمه پیشرفت در زمان حاضر، تعامل همه جانبه با همسایگان و زمینه سازی برای اقتصادی خود کفا بدون حمایت و دخالت غرب است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها