کد خبر: ۵۱۶۷۴۵
زمان انتشار: ۰۸:۰۹     ۱۴ آبان ۱۴۰۱
استاد دانشگاه:
یک روانشناس و استاد دانشگاه با بیان موضوعات خشم و عوامل پدیدآورنده آن در میان افراد جامعه، در خصوص اتفاقات و حوادث اخیر، گفت: جوانان عصر حاضر باید بدانند که چگونه بر روی خشم خود کار کنند و ذهن را در عصر جدید به کنترل خود درآورند، چرا که تاثیر این خشم در نسل‌های بعدی به مراتب وحشتناک‌تر و خطرناک‌تر در خانواده‌های خود آنان خواهد بود. صبر و پشتکار سبب‌ساز رسیدن به خواسته‌ها و آرامش بعد از سختی است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبر24، خانم دکتر سیمین مقدم در خصوص علل و عوامل بروز خشم و راهکارهای پرهیز از هیجان‌های آنی خصوصا در مباحث اجتماعی و سیاسی، گفت: منشأ خشم از دوران طفولیت و حتی در دوران بارداری مادر و جنینی می‌باشد که در جوانی و نوجوانی بروز پیدا می‌کند و علل مختلفی دارد. یکی از علت‌های خشم‌ را می‌توان خشم‌های فروخورده‌ای عنوان کرد که در دوران کودکی به آن پرداخته و پاسخ داده نشده است. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خشم اجتماعی به صورت یک‌شبه به وجود نمی‌آید، اظهار داشت: اکثر مواقع خشم‌های اجتماعی به صورت زمینه‌ای و ریشه‌دار می‌باشد. بدین معنا که از جایی شروع می‌شود که مسائل مختلفی را دربر می‌گیرد و به صورت ناخودآگاه و یا حتی خودآگاه این خشم سر باز می‌کند. به طور مثال طوفان و مواج بودن آب دریا که می‌تواند کشتی‌های غول‌آسایی را به اعماق ببرد در نتیجه جزر و مدهای کوچکی است که به مرور اتفاق می‌افتد و یک‌ساعت یا یک روز به طول می‌انجامد تا این امواج به پایان برسد و دریا به حالت آرامش باز گردد.

وی با اشاره به اینکه تمام عواطف انسانی به صورت غریزی و در فطرت آدمی نهفته است، افزود: نکته حائز اهمیت این است که انسان اگر نتواند خشم را کنترل کند خود را به نابودی می‌کشاند و تا جایی پیش می‌رود که عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. بهترین راهکار موجود این است که افراد بر روی غرایز خود احاطه داشته باشند. با توج به اینکه یک جامعه از تک تک افراد آن اجتماع به وجود می‌آید، ضرورت دارد تا افراد کار بر روی غریزه را از چند سال قبل‌تر شروع کرده باشند، قبل از اینکه ازدواج کنند و بچه‌دار بشوند که این کلام امیرالمومنین حضرت علی(ع) است که خودسازی را قبل از ازدواج و بچه‌دار شدن آغاز کنیم.

مقدم تصریح کرد: در ضمیر خودآگاه همه به کارها و رفتارهای خود آگاه هستند و بد و خوب را تا حدودی تشخیص می‌دهند، اما در ناخودآگاه، ذهن انسان فرماندهی همه امور را در دست گرفته است. در عصر جدید این خود انسان است که می‌بایست ذهن خود را کنترل کند و فرمان حرکت را برای تشخیص خوب و بد کار را بدهد. دلیل اینکه افراد توانایی تشخیص صره از ناصره را ندارند، این است که اکثر افراد یا تابع ذهن خود هستند و یا به تبعیت از دیگران می‌پردازند. چون کارکرد مغز این افراد عادت به روش‌های قدیمی (چه خوب و چه بد) کرده، بر اثر عادت‌های مخرب کار می‌کند.

این روانشناس و مدرس دانشگاه با بیان اینکه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این روند طوفان را در کشورمان و حوادث اخیر مشاهده می‌کنیم، ادامه داد: به طور قطع یقین هیچ کس از ادامه این اوضاع خشنود و خوشحال نیست که فرزندان، جوانان و دسته‌گل‌های مملکت‌مان این‌گونه پرپر بشوند. با توجه به اینکه خشم و خشونت اوضاع را بدتر می‌کند، باید بدانیم قطعا در جاهایی نیازمند سکوت مصلحتی برای یافتن راه‌حل‌های بهتر و شناخت خواسته‌های به حق هستیم تا اوضاع بدتر نشود.

وی اضافه کرد: اتفاقات کنونی یک‌شبه به وجود نیامده و آثار این خشم هم یک‌شبه از بین نخواهد رفت. لجبازی‌های مکرر، تبعیض‌های طبقاتی و حتی خشونت‌هایی که در اثر بی‌عدالتی‌های درون خانواده و جامعه از پدران و پدربزرگ‌ها به نسل جدید انتقال یافته را نمی‌توان انتظار داشت که با خشم و خشونت در سطح جامعه حل شود بلکه به صبوری جوانان نیاز دارد. هر فرد باید بر روی خشم خود کار بکند تا راه‌حل مناسب به اجرا گذاشته شود و حداقل نسل‌های بعدی خود این افراد بتوانند از لحاظ روحی و روانی راحت‌تر با موضوعات تحریک کننده و عامل خشم کنار بیایند. 

دکتر مقدم در پایان ضمن تاکید بر اینکه نسل جدید نیازمند یک حرکت در درون خود است، بیان داشت: نسل جدید در قرن ۲۲، باید یک تکان درونی داشته باشد تا بتواند بت‌های خشم منتقل شده از نسل‌های گذشته را بشکند تا بیشتر به سربلندی در دنیا و سعادت در آخرت برسد. این نسل و جوان بدانند با بی‌صبری و هیجان‌زدگی چیزی درست نمی‌شود. جوانان امروزی، می‌خواهند فورا به خواسته‌هایشان عمل شود ولی باید بدانند که تلاش و پشتکار و طاقت‌های روزافزون نیاز دارند. همانطور که در کتاب آسمانی ما مسلمان، قرآن کریم آمده است: «اِنْ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً، پس از هر سختی، آسانی است» ان شاء الله.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها